به گزارش خبرنگار
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بلومبرگ در گزارشی نوشت؛ پنج سال پیش بود که رئیسجمهوری چین از لسآنجلس دیدن کرد و به هالیوود جانی دوباره بخشید. رئیسجمهوری چین قول داد سهمیه تقریباً ۲۰ساله فیلمهای آمریکایی را تسهیل و واردات فیلمهای آمریکایی به چین را دو برابر کند. او همچنین وعده داد سهم هالیوود را در گیشهها دوبرابر کند و این قرار موقت، داستانهایی را در سازمان تجارت جهانی بین چین و آمریکا به وجود آورد.
باید این توضیح را به گزارش بلومبرگ اضافه کنیم که این اقدام شی جین پینگ در راستای سیاست درهای باز برای سینمای چین صورت میگیرد که اکران کنندگان خارجی را ملزم به تقویت سینمای این کشور و گسترش سالنها و صنعت سینمای آن میکند.
گزارش بلومبرگ ادامه میدهد؛ اکنون پول چینی به منبع تأمین مالی هالیوود تبدیل شده است. سانفورد پانیچ، رئیس کلمبیا پیکچرز به عنوان یکی از شش استودیوی اصلی هالیوود میگوید: [رشد صنعت فیلم در چین برای این کشور اهمیت بسیار زیادی دارد؛ به همان اندازه گیشه در چین برای استودیوهای امریکایی مهم است].
سهم چین در فروش گیشهای سال ۲۰۱۶ در جهان حدود ۱۹درصد بوده است و اکنون چین به یکی از بخشهای اصلی موفقیت هالیوود تبدیل شده است.
انیمیشن «زوتوپیا» از والتدیزنی در سال گذشته پرفروشترین فیلم بینالمللی در چین بود. فروش بلیتهای آن سود ۲۳۶میلیون دلاری به همراه داشت. رشد سالانه بازار فیلم در چین در فاصله سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ به طور متوسط برابر با ۳۵ درصد بوده است. این کشور همچنان به تعداد تئاترها و سینماهای خود اضافه میکند. تعداد فیلمهای آمریکایی که در سال ۲۰۱۶ در چین به نمایش درآمده، بیش از حد انتظار بوده است. همین اقدامات باعث شده درآمد گیشههای چین افزایش پیدا کند. این درآمد در سال ۲۰۱۵ معادل ۴۴.۱ میلیارد یوآن بوده اما در سال ۲۰۱۶ به ۴۵.۷ میلیارد یوآن رسیده است؛ یعنی چیزی حدود ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار که رقم بسیار کلانی به شمار میآید.
چینیها بر این باورند که اگر این سهمیهها به همین شکل افزایش پیدا کند، سود آنها نیز چند برابر خواهد شد. اما هنوز مشخص نیست دولت جدید با سیاستهای خود چقدر منافع هالیوود را در نظر بگیرد. استنلی پوزن از دانشگاه کالیفرنیا میگوید: [هالیوودیها به دنبال سرمایه چینیها در هالیوود هستند اما دولت به دنبال کوتاه کردن دست چینیها از اقتصاد آمریکا است. هالیوود بدون سرمایه چینیها خشک میشود و اکنون باید با چشمبادامیها مدارا کند. اما گویا دولت این مدارا و ظرافت در رفتار را نمیداند]
ترس هالیوودیها از تیره شدن روابط اقتصادی سینمای آمریکا و چین کاملاً بجاست و گزارش بلومبرگ هم به همین نکته اشاره میکند.
طی همین سال گذشته بود که فیلم سینمایی «وارکرافت» علیرغم شکست تجاری در بازار امریکا فروشی قابل توجه را در چین به دست آورد و همین نکته باعث خط و نشان کشیدن جکی چان، ستاره مشهور هنگ کنگی، برای سینمای آمریکا شد.
جکی چان که در جشنواره فیلم شانگهای حضور داشت، در مراسم امضا دادن به هوادارانش درباره پیامد چنین واکنشی برای چین صحبت کرد و گفت: «وارکرافت» ۹۱ میلیون دلار طی دو روز در چین فروخت و این موجب هراس آمریکاییها شده است. اگر ما بتوانیم فیلمی بسازیم که ۱.۵ میلیارد دلار فروش کند، آن وقت به جای این که ما بخواهیم انگلیسی یاد بگیریم، همه مردم سراسر جهان که دنبال سینما هستند باید چینی یاد بگیرند. این شما هستید که چین را به یک قدرت بدل میکنید، نه ما.
وقتی جکی چان این حرف را میزد، «وارکرافت» در حالی طی سه روز نخست اکرانش در چین ۱۴۰ میلیون دلار فروش کرده بود که در آمریکای شمالی تنها ۲۴.۳ میلیون دلار فروش داشت و این عدم موفقیت بزرگی برای فیلمی به حساب میآمد که برای ساختش ۱۶۰ میلیون دلار هزینه شده است.
به علاوه فروش خیره کننده «پری دریایی» که یک فیلم چینی بود و بالاتر قرار گرفتن باکس آفیس چین برای مدتی نسبت به باکس آفیس آمریکا، امثال ترامپ را بر آن داشته تا با تکیه به مفهوم (هویت آمریکایی) سعی کنند مقابل این جریان بایستند. حال آنکه خود هالیوودیها تمایلات دیگری دارند.
انتهای پیام/