سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری؛

تعزیه دو طفلان مسلم در پارک ملل ساری +تصاویر

اجراهای شب اول در بخش خیابانی آیین های مذهبی عاشورایی از مازندران با تعزیه دو طفلان مسلم در پارک ملل ساری برگزار شد .

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،یاسر یمینی مسئول روابط عمومی حوزه هنری مازندران گفت: چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر تیرنگ با اجرای نمایش دو طفلان مسلم در مرکز مازندران آغاز به کار کرد .

وی افزود: مجلس تعزیه دو طفلان مسلم به کارگردانی و سرپرستی مصعب رئیسی از مازندران بوده که امشب اجرا شد.

یمینی گفت: تعزیه دو طفلان مسلم سرگذشت دو طفل حضرت مسلم(ع) به نام محمد و ابراهیم است که پس از شهادت پدر میخواهند به سوی مدینه راهی شوند تا از دست جبر و ظلم زمانه رهایی یابند اما مظلومانه به دست "حارث" ملعون به شهادت رسیدند.

مسئول روابط عمومی حوزه هنری مازندران گفت: در این نمایش، دو طفلان مسلم ابتدا از خانه شیخ قاضی راهی مدینه میشوند و در میانه‌ی راه به دست چوپانی میافتند که از قضای روزگار، آن چوپان مسلمان است و آنها را به خانه خود برده و با شیر و نان از این دو کودک پذیرایی میکند و سپس راه مدینه را به طفلان مظلوم مسلم نشان میدهد.

وی افزود: نمایش طفلان مسلم در ادامه کار خود به این نقطه میرسد که غلام ابن زیاد این کودکان را دستگیر میکند و چوپان که در پی نجات طفلان مسلم بود شکست میخورد، محمد و ابراهیم به زندان میافتد و یک زندانبان به نام مشکور که از ارادتمندان مسلم و امام حسین(ع) است، کودکان را نجات میدهد اما آنها بار دیگر به دست یکی دیگر از مزدوران ابن زیاد به نام حارث میافتند، گریههای همسر حارث نیز فایدهای ندارد.

یمینی گفت: نمایش دو طفلان مسلم در پایان به شهادت مظلومانه محمد و ابراهیم دو فرزند مسلم، توسط حارث ختم میشود.




نمایش تندیسهای شهر؛ قصهای از دل‌مشغولیهای یک همسر شهید

نمایش آئینی تندیسهای یک شهر قصهای متفاوت از دلمشغولیها و نگرانیهای یک همسر شهید است که نگران شکستهشدن تندیس همسر شهید خود است.

نمایش آئینی تندیسهای شهر به نویسندگی محسن اردشیر و کارگردانی سعید شفیعیانیز امشب در بوستان ملل ساری برگزار شد.

در این نمایش، تندیسهایی از مردم مازندران با لباسهای محلی و تندیسی از دو سرباز شهید در پارک شهر نصب شدهاند و در این میان، روزی از روزها یک جوان، تندیسهای مردم مازندران را میشکند و میرود...

یکی از همسران شهدا شاهد این صحنه است، او از این صحنه متعجب میشود و هر روز به پارک میآید و تمامی خاطرات جوانی خود را با تندیس شهید به اشتراک میگذارد و از حال و روز خود میگوید.

نمایش تندیسهای شهر با دلنگرانیهای همسر شهید سمت و سوی دیگری میگیرد، در همین روزها به علت فشاری که مردم بر زندگی این همسر شهید میگذارند، او با خود میاندیشد که شاید همین بلایی که بر سر تندیس آیین آوردهاند، بر سر تندیس شهید میآورند.

مأمور شهرداری متوجه نگرانیهای این بانو میشود و به او متذکر میشود تا زمانی که جان در بدن دارد از تندیسهای شهید حفاظت میکند، او دستور میدهد که دوباره تندیسهای شکسته را بسازند و در وسط پارک نصب کنند.

شوره سما؛ ترکیبی از فرهنگ و آئین تبرستان

نمایش آئینی شوره سما، روایتی زیبا، درسآموز و موزیکال از فرهنگ و آئین مردم تبرستان نمایش آئینی شوره سما به کارگردانی و نویسندگی ارسلان مهدوی، اجرایی خیابانی با جانمایه پژوهشی است که به بررسی کارکرد ابزار فولکلور در زندگی مردم تبرستان میپردازد.

این نمایش با شیوه فرم و طراحی حرکت همراه با موسیقی روایت میشود و سعی شده تا در هر قسمت با طراحی براساس آئین فولکلور نسبت به معرفی و ترویج فرهنگ بومی که در حال فراموشی است، کمک شود.

شوره سما با قصه پسر و دختر مازندرانی در قبل از شروع فصل بهار در آئین ونوشهگیری آغاز میشود و در ادامه، آئین تُور سما اجرا میشود که در آن آئین دار زَنون به نمایش در میآید.

این اجرای خیابانی با مرحله کاشت شالی ادامه مییابد و به مرحله درو، کَر سو جمعکنی میرسد.

شوره سما با برگزاری جشن خرمن و خواستگاری پسر و دختر مازندرانی در حالت خرمن زدن به پایان میرسد.

انتهای پیام/آ


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.