سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

ر‌ها سازی ۲۲ رأس آهو در منطقه شکار ممنوع نوبهار

به منظور غنای تنوع ژنتیکی آهودر منطقه شکار ممنوع نوبهار مه ولات ۲۲ راس آهودر این منطقه ر‌ها سازی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، محمد عرفانی معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: آهو به عنوان نماد حیات وحش خراسان رضوی و منطقه شکار ممنوع نوبهار به عنوان سایت هدف آهوان استان معرفی شده است و بر این اساس به منظور غنای تنوع ژنتیکی آهوان موجود، تعدادی آهو از سایت تکثیر و پرورش گونه ارزشمند آهو درزاوه به سایت نوبهار انتقال یافت.
وی با اشاره به مشارکت خیرین محیط زیست در این منطقه به منظور ایجاد آبشخور و تآمین علوفه افزود: پیش از ر‌ها سازی آهوان در منطقه نوبهار با توزیع پرسشنامه هایی درروستاهای اطراف مناطق، با همکاری دهیاران و شوراهای اسلامی، وضعیت مشارکت در حفاظت از آهوان از سوی جامعه محلی مورد سنجش قرار گرفت و پس از دریافت بازخورد مثبت و جلب حمایت خیرین در روستاهای خیر آباد، مهنه، فتح آباد و میاندهی، نسبت به انتقال آهوان از زاوه به نوبهار اقدامات لازم صورت گرفت.
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: استان خراسان رضوی دارای ۴۳۵ گونه مهره دار است و با توجه به آخرین آمار ملی که ۱۱۶۳ گونه مهره دار را درکشور به ثبت رسانده است، خراسان رضوی ۳۷ و نیم درصد از مهره داران کشور را در ۴۱ منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست در وسعتی برابر ۲۲. ۵ هکتار درخود جای داده است.
عرفانی افزود:درحال حاضر در ۱۲ منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان گونه آهو زیست می‌کند که آمار قابل توجهی را دراستان دربر گرفته است.
سید محمد رضا مسئله گو رئیس حفاظت محیط زیست مه ولات گفت:: این تعداد آهوان که درسایت منطقه نوبهار ر‌ها سازی شده اند، سه ماه تحت تیمار قرار داشته اند که با حضور مسئولان و خیرین محیط زیست شهرستان در طبیعت مه ولات و در منطقه شکار ممنوع نوبهار راه سازی شدند.

وی افزود: در ادامه برنامه ر‌ها سازی، ده نفر از خیرین که در طول دوران تیمار، نسبت به تآمین علوفه برای آهوان اقدام کرده بودند مورد تقدیر مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قرار گرفتند.
انتهای پیام//ف. ج.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.