سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

نقش رسانه‌ها در ایجاد شعور و بلوغ سیاسی مردم تعیین‌کننده است

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: رسانه‌ها در ایجا شعور و بلوغ سیاسی مردم برای یک مشارکت حداکثری نقش تعیین‌کننده‌ای دارند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ رئیس کل دادگستری استان کرمان یدالله موحد صبح امروز در جلسه تعامل و هم اندیشی اصحاب رسانه با موضوع پیشگیری از جرائم انتخاباتی که در محل سالن کنفرانس حوزه ریاست دادگستری کل استان کرمان برگزار گردید،اظهار داشت: ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی در دادگستری استان کرمان تشکیل شده است.

این مقام عالی قوه قضاییه در استان کرمان تصریح کرد: رسانه‌ها در نهادینه کردن اخلاق انتخاباتی و ترویج ارزش‌های دینی و رهبری افکار عمومی سهم عمده‌ای دارند و در انتخابات گذشته تاثیرگذاری عملکرد رسانه‌ها به وضوح دیده شده است.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها نه تنها در برگزاری انتخاباتی باشکوه اثربخش هستند، بلکه باید بستر را برای انتخابی آگاهانه و با شناخت برای مردم فراهم می سازند.

وی عنوان داشت: رسانه‌ها در سپردن امور مهم جامعه به افراد لایق و شایسته حضوری موثر دارند و رسانه‌ها باید با تبادل اطلاعات صحیح و به موقع و ارزیابی عملکردها، توانمندی‌ها و نقد منصفانه افراد و جریانات به واقع‌بینی مردم کمک کنند تا آنها اسیر تبلیغات کاذب و خلاف واقع خارجی و داخلی نشوند.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان گفت:رسانه‌ها باید از امیدوارسازی‌های واهی و کاذب، سیاه‌نمایی و تخریب و نادیده گرفتن دستاوردهای نظام انقلاب و مردم و بداخلاقی‌های انتخاباتی جلوگیری  کنند.

رئیس شورای قضائی  استان افزود: آفاتی در فرهنگ سیاسی و انتخاباتی جامعه ما دیده می‌شود و بداخلاقی‌هایی را می‌بینیم و بدون شک رسانه‌های جمعی در آفت‌زدایی و بهبود شرایط موجود و اصلاح این ایرادات جدی باید نقش ایفا کنند و از این رسالت مهم خود غافل نشوند.

وی ادامه داد: رسانه‌های جمعی در سلامت انتخابات نقش بی‌بدیلی دارند و از طرق مختلف می‌توانند به سلامت انتخابات و افزایش اعتماد عمومی کمک کنند، آگاه‌سازی عمومی و نشر بایدها و نبایدهای انتخابات مهمترین طریق برای ارتقای سلامت انتخابات است تبادل اطلاعات بین مسئولان اجرایی و نظارتی و مردم است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهار داشت: اگر رسانه‌ها، فرآیند برگزاری انتخابات و معیارها و ملاک‌های صحیح انتخاباتی را به موقع و شفاف به آحاد جامعه انتقال دهند، سلامت انتخابات با مشارکت عمومی تضمین می‌شود.

وی تاکید کرد: همواره انتظار می‌رود، اصحاب رسانه و اهل قلم رفتارها و بداخلاقی‌های انتخاباتی را مورد نکوهش قرار داده و عملکردهای مناسب را تقویت و برجسته کنند.

وی تصریح کرد:مدیران مسئول باید در رابطه با تمام مطالب منتشر شده در نشریات پاسخگو باشند و از رسانه‌ها می‌خواهیم، نگاه کاسبکارانه به انتخابات نداشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: کشور در آستانه برگزاری دو انتخابات بسیار مهم و سرنوشت‌ساز قرار دارد، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در 29 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار می‌شود.

موحد ادامه داد: اداره امور کشور با آرای عمومی یکی از ارزشمندترین دستاوردهای نظام و انقلاب اسلامی برای ملت ایران است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ابراز داشت: مردم از طریق انتخابات می‌توانند در ایجاد  تحولات ساختارهای سیاسی و مدیریت کلان کشور مداخله و نقش‌آفرینی کنند.

این مقام ارشد قضائی استان کرمان  عنوان کرد: از اوایل انقلاب اسلامی تاکنون طیف‌های متفاوتی با گرایش‌های مختلف سیاسی در مسند قدرت جای گرفته‌اند که این امر بیانگر آزادی مردم در انتخابات و تاثیر مستقیم رای آنان  در برگزیدن کارگزاران نظام است.

وی  تصریح کرد: باید به این نکته توجه شود که انتخابات تنها ابزاری برای انتقال قدرت از فردی به فرد دیگر و یا از یک جریان سیاسی به جریان سیاسی دیگر نیست، بلکه وسیله‌ای است که مردم از طریق آن با مشارکت همگانی تحولات جامعه را در جهت تقویت بنیه و اقتدارملی، انسجام داخلی و برداشتن گام‌های بلند برای دستیابی به اهداف و آینده‌ای روشن رقم می‌زند.

موحد ابراز داشت: انتخابات به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی نماد مردم سالاری دینی و مظهر اراده عمومی برای ایجاد وتحول در ساختار های سیاسی کشور است  و مردم همواره فرصت انتخابات را قدر دانسته و با مشارکت حداکثری خود خواست و اراده جمعی‌شان را اعلام کرده‌اند.

وی افزود: ملت بزرگ ایران در انتخابات پیش‌رو نیز با اراده پولادین پشتیبانی خود از نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران و ایستادگی برای دستیابی به اهداف و آرمان‌های امام راحل و شهدا را به اثبات می‌رساند و مقاومت در برابر بدخواهان را به رخ جهانیان می‌کشند.

وی اضافه کرد: ‌انتشار هرگونه محتوا به منظور تشویق مردم به تحریم و یا کاهش شرکت در انتخابات، تجمع بدون مجوز، اعتصاب، تحصن، ادعای غیرواقع مبنی بر توقف انتخابات و اقدامات منجر به اخلال در انتخابات از نظر قانون جرم است و مجازات دارد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: انتشار مطالبی که موجب تشویق اذهان عمومی شود و یا محتوایی که متضمن سیاه‌نمایی باشد و مطالب غیرواقع علیه کشور مطرح شود و بین اقشار جامعه به ویژه از طریق طرح مسائل قومی، نژادی و مذهبی اختلاف ایجاد کند و یا انتشار هرگونه نتایج نظرسازی و یا نظرسنجی کاذب درباره انتخابات و نامزدهای انتخاباتی ممنوع است.

موحد افزود: تبلیغ علائم تحریم انتخابات و انتشار این علائم نیز جرم و خلاف مقررات است و انتشار هجو، استفاده غیرمجاز از سایت‌های دولتی، انتشار تبلیغات انتخاباتی در خارج مهلت قانونی، نشر‌ مطالب مرتبط با خرید و فروش آرا، جعل اوراق تعرفه و تشویق مردم به رای دادن بیش از یک بار نیز رفتارهای مجرمانه انتخاباتی است.

وی بیان داشت: استفاده ابزاری از تصاویر اشخاص، شخصیت‌ها، مسئولان و بانوان جرم است و ممنوعیت دارد، انتشار هرگونه محتوای مشتمل بر توهین و نشر اکاذیب علیه نهادهای اجرایی و نظارتی هم جرم محسوب می‌شود و حق نداریم، اسناد محرمانه، طبقه‌بندی شده و سری درباره انتخابات را منتشر کنیم.

این مقام قضایی یادآور شد: انتشار محتوای خلاف واقع در ارتباط با بررسی صلاحیت‌ها، شمارش آرا و نتایج انتخابات و انتشار و توزیع مطلب تبلیغاتی از سوی کارکنان دولت و نهادهای دولتی له یا علیه نامزدهای انتخاباتی ممنوع است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد:‌ انتشار مطلب با هدف دخالت در انتخابات هم با ممنوعیت قانونی مواجه است و موجب تشکیل پرونده می‌شود و مدیران مسئول باید در رابطه با تمام مطالب منتشر شده در نشریات پاسخگو باشند و از رسانه‌ها می‌خواهیم، نگاه کاسبکارانه به انتخابات نداشته باشند.

 انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.