سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توصیه‌های انتخاباتی وزیر بهداشت به نامزدها؛

مسئولان نباید به راحتی از کنار مسائل بگذرند/ رسانه‌ها زمینه گفت‌وگو را فراهم کنند

وزیر بهداشت با توجه به نزدیک شدن انتخابات توضیحاتی در خصوص نحوه عملکرد نامزدها ارائه داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت صبح امروز در مراسم روز جهانی بهداشت  که در وزارت‌خانه بهداشت برگزار شد، به مسائل پیرامون سلامت روح و روان اشاره کرد و گفت: سلامت منحصر به جسم نبوده و همگی کارشناسان در این مساله اتفاق نظر دارند و بی توجهی به روح و روان انسان سبب می‌شود سلامت جسم علاوه بر روح و روان دچار مشکل شود که باید به این مساله در جهت کاهش آمار افسردگی توجه ویژه‌ای شود.

وی بیان کرد: ارتقای سلامت روان از اهداف مهم در کشورهای پیشرفته محسوب می‌شود و این بیماری غیر واگیر در نظام بهداشتی هر کشوری به عوامل مختلفی بستگی دارد که عوامل محیطی علاوه بر ژنتیک در بروز افسردگی تاثیر گذار است.

وزیر بهداشت ادامه داد: عواملی، چون بیکاری، از دست دادن عزیزان ناشی از تصادفات، سیل و زلزله اثر منفی بر سلامت روح و روان می‌گذارد و افسردگی را در بین مردم در صورت بی توجهی به آنها ایجاد می‌کند.

هاشمی عنوان کرد: متاسفانه برخی از جوانان بر اثر شکست‌های عاطفی مختلف که جامعه ما مملو از چنین مشکلاتی است دچار مشکلات روحی و روانی و در نهایت افسردگی می‌شوند و گاهی سیاستمداران کشور چشمشان را بر این واقعیت می‌بنند و این مساله سبی بروز مشکلات بیشتری می‌شود.

وی با بیان اینکه زنان در ماه‌های اول بارداری و افراد بالای ۶۰ سال جزو گروه‌های پر خطر در حوزه سلامت روح و روان محسوب می‌شوند، افزود: ما در کشور مشکلاتمان قابل توجه است، ولی در عین حال قابل اصلاح بوده و مسئولان نباید به راحتی از کنار آنها بگذرند.

وزیر بهداشت ادامه داد: بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در دنیا دچار افسردگی بوده که در کشور ما ۱۶.۸ درصد زنان و ۱۰.۸ درصد مردان دچار بیماری روحی و روانی هستند که علت اصلی آن اختلالات در روابط شخصی است که باعث ایجاد بی‌رقبتی نسبت به کار و روابط اجتماعی می‌شود که در نتیجه آن افراد افسرده، گوشه گیر و پر‌خاشگر شده و در نهایت اثرات ناخوشایند دیگری در روابط اجتماعی به وجود می‌آید.

هاشمی بیان کرد: اختلالات افسردگی در کشورمان در مردان ۳ هزار و ۵۴۵ نفر و در زنان ۳ هزار و ۹۴۷ نفر بوده و شیوع افسردگی بین سنین ۱۵ تا ۴۹ سال است که متاسفانه باید بگویم که میزان افسردگی رو به افزایش است.

وی تاکید کرد: متاسفانه در سال ۲۰۰۶ بیماری افسردگی از رتبه چهارم به دوم رسیده و تعداد مبتلایان در کشورمان دو برابر شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: استان‌های تهران، فارس، اصفهان، چهار محال بختیاری بیشترین شیوع افسردگی و استان‌های گیلان و یزد کمترین شیوع بیماری روحی و روانی را به خود اختصاص داده‌اند.

هاشمی اضافه کرد: شیوع افسردگی خفیف در دنیا هزار و ۴۲۵ نفر و در کشورمان هزار و ۲۷۵ نفر است و خوشبختانه خودکشی ظرف ۱۰ سال گذشته شیب کمتری به خود گرفته که استان‌های ایلام، خراسان جنوبی و شمالی بیشترین تعداد را متاسفانه در بر دارند.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم نسبت به بیماری افسردگی مطلع نبوده و صدا و سیما که قرار بود دانشگاه باشد کمتر به این مسائل می‌پردازد و بیشتر در خدمت سیاست است و من با تمام احترامی که برای این رسانه قائل هستم باید بگویم که در خصوص آسیب‌های روحی و روانی باید بیشتر وقت بگذارد.

وزیر بهداشت افزود: مردمی که یکسال انتظار تعطیلات عید نوروز را می‌کشند متاسفانه در سفرهای نوروزی دچار تصادف شده و باعث از دست رفتن عزیزانشان می‌شود و این مساله به همراه فقر، بیکاری و شهر نشینی باعث بروز افسردگی در بین مردم می‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: در جامعه ایران 70 درصد شهرنشین و 30 درصد روستایی هستند و به دلیل مهاجرت روستا‌نشینان به شهر و حاشیه شهرها و تغییر سبک زندگی و دوری از خانواده مهمترین آسیب‌های روحی و روانی در بین آنها ایجاد می‌شود و وضعیت افسردگی و آسیب‌های روحی و روانی در حاشیه شهرها بدتر است که ما متاسفانه به این مساله توجه کافی نداریم و اگر به فکر سلامت روح و روان این افراد نباشیم مشکلات بیشتری گریبانگیر آنها و حوزه سلامت می‌شود.

هاشمی عنوان کرد: افسردگی یکی از بیماری‌های جدی است و به عوامل مختلفی مربوط می‌شوند و رسانه باید به طور عالمانه این بیماری‌ را به مردم معرفی کند و به نظر من رسانه مانند شمشیر دو لبه است و باید بگویم که در حال حاضر مردم به یک مشاور روانشناس اعتماد نداشته و نسبت به او دچار تردید هستند.

وی اضافه کرد: همانطور که در زمینه خدمات درمانی اقدامات خوبی صورت گرفته است باید در قالب بیمه‌ها، توسعه و حمایت مالی از بیماری‌های اعصاب و روان صورت گیرد.

وزیر بهداشت افزود: افراد قربانی تصمیمات نادرست و رفتار غیرعلمی برخی مجموعه‌های سیاست گذاران می‌شوند و باید این نقش و راه وارونه برای کاهش افسردگی و مشکلات روحی و روانی اصلاح شود.

هاشمی بیان کرد: رسانه‌ها باید زمینه گفت‌وگو را فراهم کنند و در عین حال سیاست‌های نظام به سمتی باشد که یک نشاط و امید در بین مردم فراهم تا سلامت روان آنها تضمین شود.

وی افزود: متاسفانه بعضی‌ها نقاط ضعف و کاستی را تبلیغ می‌کنند و با این کار خود در مسیر ناامیدی قدم بر می‌دارند و سعی دارند که جامعه را به دو بخش خیر و شر تقسیم کنند، در حالی این نوع کارها با دین و مذهب فاصله دارد.

هاشمی تصریح کرد: به نظر من صداقت و راه درست چیزی جز اقدام در جهت خوشبختی جامعه ایران و عزت و سربلندی دین و مملکت نیست.

وی ادامه داد: من از همه استادان و کارشناسان این بخش که اشکالات زیادی در آن وارد است، تقاضا دارم به صورت عمیق تر در این حوزه کار کنند و در این زمینه بازپروری شبکه صورت گرفته تا افراد مستعد و بیمار شناسایی شوند.

وزیر بهداشت ابراز داشت: در کار آموزش از آموزش عالی نباید غافل شویم و هیچ چیز نباید ما را راضی کند و همه کارشناسان حوزه سلامت باید برای بهبود شرایط تلاش خود را دوچندان کنند و من امیدوارم مسئولان و سیاست گذاران به جامعه یک نگاه علمی و ملی داشته و از اقدامات منطقه‌ای، قبیله‌ای جلوگیری کنند و تصمیمات عاقلانه بگیرند.

وی یادآور شد: من امیدوارم رسانه‌ با تمام اقدامات مثبتی که انجام می‌دهد، امسال یک رویکرد متفاوت را در پیش گیرد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.