سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رجایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

مناسبات خوبی برای خواهرشهری «اصفهان» و «دبرسن» در نظر داریم/ظرفیت نیروی انسانی در ایران مغفول مانده

مدیرعامل مرکز بین‌المللی خواهرشهرهای ایران گفت: در خصوص پيوند خواهر شهری اصفهان و دبرسن مناسبات خوبی صورت گرفته است و تلاش داریم تمام مواردی ديپلماسی عمومی شهری را در این زمینه اعمال كنيم.

«ژولت شمین » معاون نخست وزیر مجارستان در دیدار با استاندار اصفهان درباره  درباره پیشنهاد وی برای عقد خواهرخواندگی بین اصفهان و یکی از شهرهای مجارستان شهر دبرسن' را به عنوان شهری با پیشینه تاریخی و فرهنگی و دومین شهر بزرگ مجارستان برای این موضوع در نظر گرفت. در همین زمینه علیرضا رجایی مدیرعامل مرکز بین‌المللی خواهر شهری‌های ایران در گفتگو با  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه در خصوص پيوند خواهر شهری این دو شهر فرهنگی مناسبات خوبی صورت گرفته است و در تلاش هستيم تمام مواردی را كه در ديپلماسی عمومی شهری در نظر داريم در این زمینه اعمال كنيم.
 
 وی بحث خواهر شهری را از مباحثی عنوان کرد که با توجه به ظرفیت بالایی که دارد، مغفول مانده است، اظهارداشت: متاسفانه کشور ما همواره بر اساس اقتصاد رانتی مانند نفت، صنایع و معادن فعالیت کرده است و نگاهش به نیروی انسانی نبوده است و کار سیستم دولتی این بوده که پولی وارد آن شده و در بخش‌های مختلف هزینه می‌شود.

معاون نخست وزیر مجارستان دیپلماسی عمومی و بحث خواهرشهری را بسیار حائز اهمیت خواند و تصریح کرد: بحث خواهرشهرها به جای آنکه به معادن و منابع بپردازد بر دانش منابع انسانی تکیه دارد و شاخه‌ای دانش‌بنیان است و تخصص‌های مختلف مانند سینما، و فعالان فرهنگی،  ورزشی و فناوان از ظرفیت آن بهره می‌برند.

رجایی با اشاره به نقش خطیر خواهر شهرها بیان داشت: ما می‌توانیم برای انتقال فناوری به کشورمان مبادله و معادلات مناسبی را با استفاده از پیوند خواهرشهرها در جهان میان شهرهای پیشرفته انجام دهیم و از تجارب آنها در بحث‌های مختلف بهره بگیریم.
 
وی تأکید کرد: این امر در پیشگیری و حتی وقوع بلایای طبیعی و خسارت‌های واقع شده می‌تواند بسیار مفید باشد.
 
مدیرعامل مرکز بین‌المللی خواهر شهری‌های ایران همچنین با اشاره به بالا بردن ظرفیت‌های مالی با استفاده از پیوند خواهرشهرها تاکید کرد: توسعه خواهرشهری گام‌های موثری را در خصوص گردشگری و تامین منابع مالی مناسب پیش روی کشور قرار خواهد داد. چرا که ایران در منطقه جغرافیایی از جهان واقع شده که از جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری برخوردار است و ثبت جهانی شده و بسیاری علاقمند به بازدید از آنها هستند.

رجایی با تأکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های نیروی انسانی گفت: وقتی از ظرفیت نیروی انسانی موجود در جامعه بهره‌برداری شود فشار بر دولت کم می‌شود و در نهایت کشور به موفقیت قابل توجهی با استفاده از شراکت عامه دست خواهد یافت که بحث خواهرشهرها در درون خود با چنین مفاهیمی همراه است.

مدیرعامل مرکز بین‌المللی خواهرشهرهای ایران با توجه به کاستی‌های موجود در فضای خواهر شهرها گفت: هم اکنون ما 140 خواهر شهر در جهان داریم کارهای ابتدایی آن انجام شده، اما کاربردی نشده چرا که نه تاریخی برای عملیاتی شدن آن مشخص شده و در آن نیازسنجی صورت گرفته است. همچنین متولی برای آن تعریف نشده است که بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها یک سفیر دیپلماسی عمومی شهری را می‌طلبد.
 
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.