سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برای اولین بار در خوزستان؛

واگذاری مدیریت آبیاری اراضی به کشاورزان شادگان و دزفول

مدیریت آبیاری 47 هزار هکتار از اراضی کشاورزی برای نخستین بار در استان خوزستان به کشاورزان واگذار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ کیخسرو چنگلوایی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در شورای کشاورزی استان بیان داشت: طرح واگذاری مدیریت آبیاری به کشاورزان برای نخستین بار در استان قرار است در شادگان و دزفول اجرا شود که با توجه به فعال بودن 4 تعاونی تولید در شادگان این شهرستان به عنوان پایلوت در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به شرایط جدید مرکز بهداشت استان برای محل های نگهداری گندم تصریح کرد: مساله رعایت بهداشت در مراکز نگهداری گندم یک بحث جدید در کشور است.

چنگلوایی درباره مساله احتمال آلودگی گندم هایی که در مراکز خرید روباز نگهداری می شود، اذعان داشت: هم اکنون، بهداشت خوزستان شاخص هایی برای تایید سلامت گندم تعیین کرده است که تامین این شاخص ها حداقل 20 میلیارد تومان برای جهاد کشاورزی هزینه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه مراکز خرید گندم در خوزستان سابقه دیرینه داشته و کشاورزان سهامدار آن هستند، خاطرنشان کرد: 75 درصد گندم استان توسط تعاون روستایی و 25 درصد آن توسط شرکت غله خریداری می شود که در کشور عکس این مساله انجام می شود.
وی اظهار کرد: سال گذشته 218 هزار محموله گندم در 35 روز توسط 62 هزار کشاورز به مراکز خرید تحویل شده است که با توجه به ضرورت رعایت زمان بندی، الزامات بهداشتی می تواند این برنامه را دچار مشکل کند.

کیخسرو چنگلوایی گفت: خوزستان به عنوان استان پایلوت برای اجرای شاخص های بهداشتی در نگهداری گندم انتخاب شده، این در حالی است که این استان قطب تولید گندم است و عملیاتی شدن این شاخص ها به زمان چند ساله نیاز دارد.
وی با اشاره به افزایش 2.5 میلیون تنی تولیدات خوزستان، بیان کرد: پیش بینی می شود تا پایان فصل زراعی جاری، 15.5 میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید شود که شامل 138 محصول کشاورزی و باغی و تولیدات دامی است.

چنگلوایی افزود: مجموعه عواملی همچون تامین به موقع و کافی نهاده های کشاورزی، استفاده از ارقام اصلاح شده، توسعه آبیاری نوین، اصلاح الگوی کشت و استفاده از کارشناسان کشاورزی باعث شده تولیدات کشاورزی افزایش چشمگیری داشته باشد.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اختصاص 40 میلیارد تومان اعتبار به کشاورزان برای اجرای طرح های آبیاری تحت فشار اذعان کرد: در مدت 2 هفته درخواست برای اجرای طرح در 4 هزار هکتار از زمین ها دریافت شده است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان 6 تا 7.5 میلیون تومان از این اعتبار به صورت بلاعوض به کشاورزان داده می شود.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.