سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیوگرافی مصطفی کواکبیان

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و دبیر کل حزب مردم سالاری که بار دیگر برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام نامزدی کرده است را بیشتر بشناسید.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حضور مکرر و داوطلبانه مصطفی کواکبیان در جبهه‌های ایثار و شهادت آن هم به فاصله ۲۰ روز پس از شروع جنگ تحمیلی در کنار خیل عظیم نیروهای مردمی و بسیجی و شرکت در عملیات مختلف حتی در زمان تحصیل در دانشگاه نشان از همگامی ایشان با مردم حقیقت جوی ایران در راه حفظ استقلال کشور و حراست از دستاوردهای انقلاب داشت.

شهادت برادر بزرگوارشان "شهید محمد کواکبیان"، برادر همسر ایشان "شهید عباس یزدی فر" و بسیاری از وابستگان نزدیک و مجروح و جانباز شدن خود ایشان در عملیات فتح المبین از افتخاراتی است که در راستای حفظ دستاوردهای نظام اسلام نصیب وی گردیده است.



پرورش در خانواده مذهبی و کارگری مصطفی کواکبیان را به همراهی با مردم حق طلب آن روزگار در رویارویی با رژیم ستمشاهی فراخواند و علی رغم کمی سن در بسیاری از حرکت‌های انقلابی نقش موثری ایفا نمود و هدایت و تنظیم شعارهای انقلابی مردم را در اکثر تظاهرات ضد استبدادی شهر سمنان بر عهده داشت.

او قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۳ بار توسط عمال رژیم مستبد شاهنشاهی بازداشت شد و مورد ضرب و شتم زیادی قرار گرفت که البته به دلیل کمی سن پرونده وی به دادگاه اطفال منتقل گردیده و مختومه اعلام گردید.

مصطفی کواکبیان پس از پیروزی شکوهمند ملت غیور ایران بر حکومت جبار پهلوی همگام با مردم انقلابی به عنوان مسوول انجمن اسلامی دبیرستان دکتر شریعتی سمنان، در راه تثبیت انقلاب و نظام اسلامی گام برداشت کما اینکه تأسیس تشکیلات "الخمینیون" که بسیاری از اعضای هسته اولیه آن به مقام رفیع شهادت نایل آمده اند (آن هم قبل از تشکیل سپاه، کمیته و حزب) یکی دیگر از فعالیت‌های ایشان در همین راستا بوده است.


مصطفی کواکبیان به دنبال کار تشکیلاتی در انجمن اسلامی دبیرستان شریعتی و گروه "الخمینیون" و با اعتقاد به ضرورت تشکل‌های اسلامی در طول سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ به عنوان قائم مقام دبیر حزب جمهوری اسلامی در استان سمنان فعالیت‌های عمده و موثری در راستای اهداف و آرمانهای والای انقلاب شکوهمند ملت ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) انجام داد.

در خاطره بسیاری از مردم ایران باقی است که حزب جمهوری اسلامی در این دوران در معرض بیشترین حملات و تهمت‌های مخالفان انقلاب قرار داشت و شخصیت ارزشمندی همچون شهید آیت الله دکتر بهشتی قدس سره در راس چنین تشکیلاتی سمبلی از مقاومت و سعه صدر بود.

دکتر بهشتی آموزگاری بلند مرتبه و تاثیرگذار برای دوستداران انقلاب به شمار می‌رفت که مصطفی کواکبیان افتخار تلمذ از خرمن عظیم آموزه‌های آن بزرگوار را در جریان کلاس‌های درس مواضع حزب داشت.


دو خاطره در دست گرفتن عکس آیت ا... دکتر بهشتی در استادیوم تختی سمنان در مقابل سخنرانی بنی صدر با حضور بیش از ده هزار جمعیت و فریاد شعار "خمینی بت شکن، بت جدید را بشکن" در حسینیه جماران در ملاقات با امام خمینی (ره) در اذهان بسیاری از شهروندان سمنانی باقی است.

تحقیق و پژوهش و نگارش یافته‌های علمی در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و ارائه آن در کنگره‌های علمی از برجسته‌ترین ویژگی‌های دکتر کواکبیان در طول سال‌های اخیر بوده است. سرپرستی مرکز مطالعه و توسعه آموزش دانشگاه شاهد و عضویت در گروه سیاست پژوهشگاه اندیشه و مطالعات اسلامی و مسوولیت کمیته علمی سمینار راه‌های تامین و توسعه بینش سیاسی نسل جوان، ریاست کمیته اندیشه سیاسی در اسلام و عضویت در هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و عضویت در هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز و ایراد ده‌ها سخنرانی و ارائه مقاله در کنفرانس‌های مهم بین المللی و داخلی، نمونه‌ای از زندگی علمی ایشان بوده است.

سخنرانی و ارائه مقالاتی همچون «همبستگی دین و سیاست از دیدگاه امام خمینی (ره)»، «تاثیر فرهنگ عاشورا بر انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره)»، «جنگ فقر و غنا از دیدگاه امام خمینی (ره)»، «نقش تربیت در سیاست از دیدگاه امام خمینی (ره)»، «امام خمینی (ره) و احیای تفکر دینی»، و امثال این‌ها در کنگره‌های بین المللی که از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) برگزار شده است و حاصل آن در کتاب هفت قطره از جاری زلال اندیشه‌های امام خمینی (ره) منتشر شده است، سخنرانی در سمینار «دین و دموکراسی» که از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران برپا شده بود، سخنرانی تحت عنوان تاثیر رای مردم در نهج البلاغه در کنگره امام علی (ع)، سخنرانی در همایش «جمهوریت و انقلاب اسلامی» و ارائه مقاله در همایش «چیستی گفت: وگوی تمدن ها» که از سوی سازمان مدارک فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده بود، و شرکت در میزدگردهای سیاسی صدا وسیما تحت عنوان «با انتخابات» (در سال ۷۵)، «در گستره سیاست» (در سالهای ۸۴ و ۸۵ و ۸۶) و بررسی حقوق بشر از دیدگاه اسلام (به زبان عربی در سال ۷۸) از جمله فعالیت‌های علمی و پژوهشی ایشان بوده است که برخی از این تلاش‌های علمی از سوی بزرگان و اندیشمندان همچون آیت الله موسوی اردبیلی، آیت الله جوادی آملی و آیت ا... مهدوی کنی مورد تقدیر و تشویق قرار گرفته است.


 کواکبیان در بهمن ۱۳۷۳ در گردهمایی علمی ولایت فقیه که از سوی دبیرخانه مجلس خبرگان با حضور برخی فق‌ها و اعضای مجلس خبرگان در قم برگزار شده بود مباحث تحقیقی و علمی خویش را در کمیسیون «انتخاب یا انتصاب» ارائه نمود که از سوی آیت الله امینی نائب رئیس مجلس خبرگان تقدیرنامه و جوایزی دریافت داشته است. شایان ذکر است ده مقاله پژوهشی و علمی دکتر کواکبیان به صورت کتاب تحت عنوان «موانع مردم سالاری در ایران» در سال ۱۳۸۶ از سوی موسسه انتشاراتی پازینه چاپ و منتشر شده است.

کواکبیان در سال ۱۳۶۷ وارد نخست وزیری شد و به عنوان معاون دفتر ارتباط نخست وزیر با ائمه جمعه سراسر کشور مشغول به کار شد و در سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۰ در دفتر مشاور عالی رئیس جمهور به عنوان کارشناس و مشاور سیاسی دفتر ایشان نسبت به امور اداری و اجرایی کشور وقوف لازم و آشنایی کافی به دست آورد.

سفرهای تبلیغی به خارج از کشور

تسلط کامل کواکبیان بر زبان‌های عربی و انگلیسی موجبات حضورش در کنفرانس‌های بین المللی و سفرهای تبلیغی به خارج از کشور را فراهم نمود.

ایشان در سال ۱۳۶۳ از سوی دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به کشورهای ایتالیا، سوریه و لیبی اعزام شد کما این که در سال ۱۳۶۷ در دهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، عضو ستاد خارجی دهه فجر در زمان تصدی جناب آقای خاتمی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در سال‌های ۱۳۶۵، ۱۳۶۶، ۱۳۷۰ و ۱۳۸۵ به حج مشرف گردید.

او در مراسم حج خونین سال ۶۶ ضمن مصدومیت شدید در اثر حمله مزدوران آل سعود، از سوی نماینده حضرت امام (ره) و سرپرست حجاج ایرانی به عنوان بهترین مبلغ زباندان معرفی شد و طی مراسمی مورد تقدیر قرار گرفت.

کواکبیان همچنین در سال ۱۳۷۰ سرپرستی گروهی ۲۵ نفره از اساتید دانشگاهی و حوزوی و مبلغان را در سفر حج بر عهده داشت که این گروه از برترین گروه‌های تبلیغی در این سال شناخته شد. شایان ذکر است مسافرت به لبنان، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، مالزی، اندونزی، چین، روسیه، سوئیس، لهستان، یونان، فرانسه، هندوستان و ملاقات با برخی از مقامات کشورهای مذکور از دیگر اقدامات دکتر کواکبیان بوده است.

مصطفی کواکبیان در سال ۱۳۶۱ در ادامه فعالیت‌های سیاسی جامعه آن روز علاقه و تمایل دانشگاهی خود را به رشته علوم سیاسی با انصراف از ادامه تحصیل در رشته‌های دندانپزشکی و علوم قضایی نشان داد و وارد دانشگاه امام صادق (ع) گردید. 

وی در طول ۷ سال تحصیلی در این دانشگاه، علاوه بر فراگیری علوم دانشگاهی، بخشی از دروس حوزوی را نیز فراگرفت و این دروس را تا پایان مرحله سطح نزد آیت الله سیدرضی شیرازی در مسجد شفا تهران به اتمام رساند و همواره مورد توجه اساتید برجسته علوم حوزوی و دانشگاهی بود.

وی در سال ۱۳۶۹ در مقطع دکتری در دانشگاه تربیت مدرس پذیرفته شد و در سال ۱۳۷۶ با راهنمایی اساتیدی همچون مرحوم آیت الله عمید زنجانی موفق به اخذ مدرک دکتری علوم سیاسی با درجه عالی گردید.

کواکبیان در ۲۴ اسفند ۱۳۸۶ با رای قاطع مردم به عنوان نماینده حوزه انتخابیه سمنان در مجلس شورای اسلامی دوره هشتم برگزیده شد. 

او هرچند در چند ماهه اول نمایندگی برای عضو کمیسیون فرهنگی مجلس انتخاب شد، اما بعد‌ها با تغییر آئین نامه داخلی مجلس عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلا می‌شد. او علاوه بر عضویت این کمیسیون به عنوان دبیر کمیته سیاست خارجی و عضو کمیته حقوق بشر نیز انتخاب گردید.

ریاست فراکسیون دانشگاهیان مجلس هشتم

کواکبیان از همان ماه‌های نخستین به عنوان رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس از سوی ۸۰ نفر از اعضای این فراکسیون برگزیده شد و به جرات می‌توان گفت: از جمله فراکسیون‌های صنفی مجلس هشتم بوده است که علاوه بر ارائه دیدگاه‌های تخصصی در طرح‌ها و لوایح با حدود ۳۵ برنامه بالاترین فعالیت‌ها را از خود به ارمغان گذاشته است.

ملاقات با مراجع عظام تقلید قم، بازدید از نیروگاه اتمی بوشهر و منطقه نفتی عسلویه، حضور در موسسه رویان، بازدید از صنایع پیشرفته نظامی کشور، صدور بیانیه‌ها و اطلاعیه‌ها مختلف، ملاقات با شخصیت‌های علمی و اجرایی کشور و... از جمله این برنامه‌ها بوده است.

کواکبیان پس از حضور چشمگیر در حزب جمهوری اسلامی در استان سمنان در سال‌های ۵۹ و ۶۰ و شاخه دانشجویی این حزب در دفتر مرکزی تهران در سال‌های ۶۲ و ۶۳ در سال ۱۳۶۸ انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق (ع) را به همراه عده‌ای از فارغ التحصیلان این دانشگاه تاسیس نمود. این انجمن با دبیری ایشان تا سال ۱۳۷۵ فعال بود.

تجربه فعالیت تشکیلاتی از آغاز انقلاب و حضور مستمر در عرصه سیاست و نقد و تامل در این امور زمینه‌ای گردید تا در مقطع دوم خرداد سال ۷۶ همگام و همراه با اقبال گسترده ملت رشید ایران به برنامه‌های اصلاحی، دکتر کواکبیان نیز به اتفاق جمعی از دوستداران آقای خاتمی مسوولیت ستاد تبلیغات انتخاباتی ایشان را در سطح استان سمنان بر عهده گیرد.

کواکبیان با ورود و حضور پررنگ در حزب همبستگی ایران اسلامی، مراتب ترقی و پیشرفت را دراین حزب به سرعت پیمود و در سال ۷۸ و در اولین کنگره سراسری حزب به عنوان عضو شورای عالی و سپس از سوی شورای عالی به عنوان عضو شورای رهبری و معاون اجرایی دبیر کل در سطح وسیع به کار سیاسی پرداخت و تلاش ویژه‌ای را به عنوان نماینده این حزب در ستاد هماهنگی انتخاباتی جبهه دوم خرداد جهت ایجاد هماهنگی بین ۱۸ گروه و حزب سیاسی در انتخابات مجلس ششم به عمل آورد.

شایان ذکر است حزب همبستگی ایران اسلامی به عنوان قویترین فراکسیون مجلس شورای اسلامی در مجلس ششم طرح‌های زیادی را ارائه داد که در برخی از این طرحها، دکتر کواکبیان نقش اساسی داشته است.

عضویت در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از ابتدای تاسیس و تاسیس خانه احزاب ایران و عضویت در اولین شورای مرکزی آن از جمله افتخارات کارنامه سیاسی دبیر کل حزب مردم سالاری می‌باشد. حزبی که تاکنون به صورت منظم ۱۰ کنگره را برگزار کرده است. در کنگره نهم این حزب ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس هشتم به عضویت شورای مرکزی این حزب درآمدند.

منبع سایت شخصی مصطفی کواکبیان


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
کواکبیان حامی کشور و ولایت خدا نگهدارت
سامان
۱۰:۴۰ ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
درود بردکترعزیز خداقوت.......
سامان
۱۰:۴۰ ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
درود بردکترعزیز خداقوت.......
عبدالرضا محمودی
۱۹:۵۱ ۲۶ دی ۱۳۹۶
لطفا درصورتیکه اینجانب مشکلاتی داشته به کجا میتوانم مراجعه کنم چرا که بعد از گذشت نزدیک به پنج سال هست از قو ه قضایی نتیجه نگرفتم
مسعود
۰۰:۳۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۶
يکي از راه هاي ضربه زدن به کشور، آسيب زدن به پايه هاي اقتصاد مقاومتي و تعطيلي کارخانجات و کارگاه هايي است که براي مردم اشتغال زا هستند.