سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد؛

افزایش همکاری‌های ایران و مجارستان

استاندار یزددر دیدار با معاون نخست‌وزیر مجارستان؛ امیدواریم تفاهم‌نامه‌های منعقدشده بین دو کشور هرچه زودتر اجرایی شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ استاندار یزد در دیدار با معاون نخست‌وزیر مجارستان به بیان ویژگی‌های شاخص استان یزد پرداخت و گفت: استان یزد یکی از مراکز صنعتی کشور با رتبه دوم ذخایر معدنی، بهشت انرژی خورشیدی، مقصد گردشگری، قطب بهداشت و درمان مرکز کشور و دارای ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و فناوری زیاد است و زمینه‌های فعالیت مشترک و متقابل رابین دو کشور فراهم آورده است.

سیدمحمد میرمحمدی افزود: استان یزد با داشتن حدود 65 دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی از جایگاه بالایی در استعدادهای علمی برخوردار است و 23 سال متوالی توانسته است رتبه اول کنکور سراسری را به خود اختصاص دهد که هم‌اکنون در این استان 98 هزار دانشجو در حال تحصیل می‌باشند.

میرمحمدی خاطرنشان کرد: نگاه ویژه به منابع طبیعی و محیط‌زیست از مسائل موردتوجه در برنامه‌های استان است و دیدگاه ما واگذاری تدریجی امور منابع طبیعی و محیط‌زیست به مردم است.

وی میراث فرهنگی و گردشگری را ظرفیت شاخص استان دانست و گفت: در چهارساله اخیر تعداد گردشگران خارجی 4 برابر شده است و بر همین مبنا برای توسعه مراکز خدمات گردشگری در قالب هتل‌های چند ستاره، بوم گردی و بازسازی خانه‌های سنتی برنامه‌های ارزشمندی را به اجرا گذاشته است.

عالی‌ترین مقام اجرایی استان بیان کرد: خوشحالیم در دولت و تدبیر و امید همکاری‌های ایران و مجارستان رو به افزایش است، سیاست‌های اقتصادی دولت مبنی بر رفع موانع تولید و افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است و روزبه‌روز اثربخشی بیشتری به همراه داشته است.

استاندار یزد ادامه داد: خوشبختانه سفر نخست‌وزیر مجارستان با همراهی پنج وزیر و 100 تن از تجار این کشور در آذرماه سال 94 به ایران موجب شد تا روزنه امید جدیدی برای همکاری‌های بیشتر بین دو کشور به وجود آید.

میرمحمدی افزود: تشکیل جلسه اتاق مشترک ایران و مجارستان در بهمن‌ماه سال 94 در تسهیل اجرای تفاهم‌نامه‌های منعقدشده، نویدبخش اجرا و عملیاتی شدن این برنامه‌ها درزمینه های مختلف است.
 
استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: استان یزد با توجه به پتانسیل نیروی انسانی و زیرساخت‌های موجود، شرایط خوبی برای همکاری‌های مشترک با مجارستان و سایر کشورها در حوزه علم و فناوری دارد.

میرمحمدی گفت: دانشجویان فارغ‌التحصیل از یزد و مجارستان را سفرای فرهنگی این دو کشور می‌دانیم و لازم است زمینه‌های تبادل علمی و فرهنگی مشترک تقویت شود.
استاندار یزد از دیدار معاون نخست‌وزیر مجارستان با اقلیت‌های مذهبی استان ابراز خرسندی کرد و ادامه داد: استان یزد الگوی شاخصی در زندگی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف است و این موضوع نشان از فهم و درک عمیق مردم این استان دارد.

وی افزود: اگر این ویژگی‌ها در سایر مردم جهان تقویت شود هرگز شاهد جنگ و خونریزی نخواهیم بود و صلح و دوستی بین کشورها برقرار می‌شود.

میرمحمدی با اشاره به اینکه نظریه‌پرداز و مبدع گفت‌وگوی تمدن‌ها یکی از فرزندان فرهیخته این دیار و کشورند؛ خاطرنشان کرد: امیدواریم این نظریه برجهان حاکم شود و ملت‌ها بیشتر باهم رفاقت کنند و مسائل فی‌مابین را با گفتگو و مذاکره حل‌وفصل نمایند، همان‌طور که ایران در مذاکرات هسته‌ای از طریق مذاکره و گفتگو به تفاهم و توافق رسید.

استاندار یزد به تقویت زمینه‌های همکاری با کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای دوست و همسایه در دولت تدبیر و امید اشاره و بیان کرد: یکی از ظرفیت‌های ارزشمند استان یزد میراث فرهنگی و گردشگری است که می‌تواند زمینه همکاری‌های ایران و مجارستان را در امور فرهنگی، اجتماعی و هنری گسترش دهد.

میرمحمدی گفت: خوشبختانه مثلث طلایی گردشگری اصفهان فارس و یزد مقصد قطار عقاب طلایی دانوب قرارگرفته و حرکت این قطار از مجارستان فرصتی است برای اینکه دو کشور بتوانند از گنجینه‌های فرهنگی و گردشگری و اماکن تاریخی یکدیگر بهره‌مند شوند.

استاندار یزد در پایان بیان کرد: یزد با کمبود منابع آب مواجه است که به همین دلیل بر توسعه صنایع کم آب خواه تأکیدداریم و ضروری است تا زمینه‌های همکاری مشترک بین دو کشور در این حوزه شناسایی شود و با توجه به خواهرخواندگی یزد و یاسپرین می‌توان موزه توانمندی‌ها و جاذبه‌های گردشگری یزد را در استان سولنوک مجارستان و متقابلاً موزه توانمندی‌ها و جاذبه‌های گردشگری مجارستان را در یزد داشته باشیم.

انتهای پیام/ص
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.