سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در برنامه مناظره شبکه اول سیما مطرح شد؛

امیرآبادی فراهانی: برخی از افرادی که وارد شوراها می‌شوند، از رانت استفاده می‌کنند/ نصیرزاده: اداره شهرها بیشتر به توانمندی ذهنی افراد مرتبط است

دو تن از کارشناسان کشورمان با حضور در برنامه مناظره شبکه اول سیما به تحلیل و ارزیابی حضور چهره های مشهور ورزشی و فرهنگی در شورای شهر پرداختند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هوشنگ نصیرزاده کارشناس حقوق ورزش و احمد امیر آبادی فراهانی نماینده مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه امشب مناظره شبکه روز سیما به سوال این برنامه پیرامون اینکه «آیا حضور چهره های مشهور ورزشی و هنری در شورای شهر مفید است؟» پاسخ دادند.

در ابتدای این برنامه امیرآبادی با بیان اینکه بنده نسبت به یکی از برنامه های پیشین مناظره که موضوع بانکداری اسلامی در آن مطرح شد گلایه دارم گفت: در آن برنامه توجهی به اسلامیت نظام نشد، نظام اسلامی با مجاهدت علما، مراجع و روحانیت و حضور مردم به پیروزی رسید بنابراین بنا نیست که بگوییم یکی از مراجع نباید در مسئله بانکداری اظهار نظر کند.

وی افزود: ما نیز در مجلس و در برنامه ششم توسعه به این موضوع توجه داشتیم و پنج تن از فقها را مشخص کردیم که از این پس در بحث بانکداری اسلامی نظر دهند.

یکی از مشکلات ما در بانکداری اسلامی این است که به نظر مراجع توجه نشده است

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در بانکداری اسلامی این است که به نظر مراجع توجه نشده است گفت: درست نیست بگوییم مراجع در این موضوع نظر ندهند یا اینکه عزیزی میکروفون خبرنگاری را از او بگیرد و بگوید شما این مطلب را نپرس.

نصیرزاده در ادامه در رابطه با بحث مناظره امشب اظهار داشت: شوراها تشکیلات سیاسی تلقی نمی شود بلکه تشکیلاتی اجتماعی است و تمامی اقشار جامعه حق خود می دانند که در تصمیم گیری برای مصالح کلان شهر خود مشارکت داشته باشند و این مشارکت نمی تواند به تعداد محدودی تسریع پیدا کند.

ادامه داد: از آنجا که در شهرها افراد و اشخاص با عقاید و افکار متنوع زندگی می کنند باید از توانمندی ها، نظرات و افکار تمامی افراد استفاده کنیم.

این کارشناس حقوق ورزشی اظهار داشت: عزیزان سیاسیون بعضا از شهرت ورزشکاران و هنرمندان برای رای آوری خود در انتخابات استفاده می کنند ولی بعد احیانا اگر همان افراد که دارای توانمندی ذهنی نیز هستند بخواهند به صورت مستقل وارد انتخابات شوند مورد ایراد قرار می گیرند.

اداره شهرها و حتی سیاست به توانمندی ذهنی افراد بیشتر مرتبط است

نصیرزاده با بیان اینکه شهر یک یا دو مسئله ندارد که تنها به آنها پرداخته شوند گفت: اداره شهرها حتی در حوزه های سیاسی بیشتر به توانمندی ذهنی افراد مرتبط است.

امیرآبادی فراهانی نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصل ۱۰۰ قانون اساسی اظهار داشت: درست است که نظارت بر مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی طبق قانون اساسی بر عهده شورای روستا، بخش، شهرستان ، استان و شهر است اما نکته مورد مناظره این است که آیا خوب است که هنرمندان و ورزشکاران در شوراها حضور داشته باشند؟

وی ادامه داد: اگر حضور این افراد در شوراها تنها به واسطه شهرتشان باشند کار خوبی نیست. اما این افراد نیز می توانند مانند دیگر اقشار جامعه در انتخابات شوراها ثبت نام و خود را در منظر رای مردم قرار دهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار داشت: قطعا یک قهرمان ورزشی و یا یک هنرمندی که شهرت دارد و خود را در منظر رای مردم قرار داده، معلوم است که با استفاده از ظرفیت رسانه و یا حضور در میادین بین المللی مردم او را نسبت به بقیه نامزدها بیشتر بشناسند، اما آیا او می توانند مسائل شهر را اداره کند؟

نصیرزاده نیز با تاکید بر اینکه جایگاه شوراها، اجتماعی است بنابراین نیازمند جلب مشارکت عمومی است گفت: هنرمندان و ورزشکاران به صورت منفرد در شوراها فعالیت نمی کنند و تصمیمات در شوراها به صورت مشترک است و ما نمی توانیم چند ورزشکار را تفکیک کنیم و بگوییم که تصمیم گیری شما خوب نبوده، ما از کجا خبر داریم آن ها در جلسات شوراها چه کار کردند و چه تصمیم گرفتند.

امیرآبادی فراهانی نیز در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: درست است که در کمیسیون های تخصصی شوراها نیازمند حضور ورزشکاران و هنرمندان هستیم اما عرض بنده این است که کسی است تنها ورزشکار است و تجربه، تخصص و بینش جامعی از شهر خود ندارد می تواند در اینجا تصمیم مناسبی اتخاذ کند؟

وی یادآور شد: در دوره قبل مجلس شورای اسلامی که عضو هیات مرکزی انتخابات بودم در یکی از شهرداری ها به عزیز مدال آوری مجوز  تاسیس باشگاه اسب سواری داده بودند که ممکن است به یک نفر دیگر که ده مدال از او هم بیشتر آورده چنین امتیازی ندهند و در بررسی هایی که داشتیم متوجه شدیم که او یک یا دو نطق بیشتر در شوراها نداشته ضمن آنکه در اکثر جلسات شوراها غایب بوده و چند اظهار نظر نیز بیشتر نداشته است.

نصیرزاده نیز با بیان اینکه ایجاد مطلوبیت روانی در جامعه مدنظر همه دولتمردان است گفت: مطلوبیت روانی موضوع است که باید مدنظر افرادی که کشور را اداره می کنند قرار گیرد و در طرح های تفصیلی و طرح جامع شهرها باید جای ورزشگاه ها مشخص باشد.

وی افزود: باشگاه لورکوزن در آلمان ۱۱۲ زمین تمرینی دارد و افرادی که در تشکیلات مربوطه تصمیم گیرنده هستند از این موضوع دفاع می کنند در حالیکه چنین چیزی در کشور ما وجود ندارد.

امیرآبادی فراهانی نیز با بیان اینکه ۵۰ نفر از ۳۰۰۰ نفری که در انتخابات شورای شهر تهران شرکت کرده اند از مشهورین ورزشی و هنری هستند گفت: باید پرسید آقایان ورزشی که در شورای شهر تهران بودند به عنوان مثال چه کمکی به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس کردند و یا اینکه کدامیک از مدیران این دو باشگاه مدال آور ورزشی بوده اند.

وی افزود: بنده نیز معتقدم کسانیکه سابقه فرهنگی و ورزشی دارند در شوراها حضور داشته باشند اما باید در این موضوع جامع نگر باشیم و فقط به شهرت افراد توجه نکنیم.

ابن نماینده مجلس خطاب به نصیرزاده با بیان اینکه بعضا برخی از افراد پس از آن که وارد شوراها می شوند  از رانت استفاده می کنند گفت: به طور مثال در تهران یک مجموعه ورزشی و فرهنگی را به یکی از ورزشکاران داده اند که ممکن است به شما که استاد این کار هستید ندهند.
 
مشارکت دادن افراد در انتخابات محبوبیت نظام را افزایش می‌دهد 
 
نصيرزاده در ادامه این مناظره با اشاره به اینکه، شاید اکثر افراد ورزشی در شوراها بیشتر از افراد ناشناس باشد افزود: وجدان عمومی به معنای استفاده از توانمندی تمام اقشار جامعه است لذا مشارکت دادن افراد در انتخابات محبوبیت نظام را افزایش می دهد.

وی اظهار داشت: مردم شناختی از تخصص های افراد دیگر ندارند لذا باید به رزومه آنها مراجعه کرد و توانمندی های دیگر در صلاحیت ها مد نظر قرار گرفته شود.

این کارشناس حقوقی ورزشی با اشاره به اینکه، مشارکت عمومی یکی از مواردی است که مورد توجه دولتمردان است ادامه داد: هر وقت یک رفراندومی در یک کشور برگزار می شود از نظر کمی فارغ از مسائل کیفی مشارکت دادن افراد و اشخاص در انتخابات می تواند مبنای مقبولیت آن نظام را افزایش دهد.

مردم تحقیقا بین توانمندی سیاسی و ورزشی تفکیک قائل هستند

وی با اشاره به اینکه، در قانون اساسی همه افراد در رابطه با بسیاری از مسائل با هم مساوی هستند و حق آنها ضایع نمی شود گفت: مردم تحقیقا بین توانمندی سیاسی و ورزشی تفکیک قائل هستند.

نصيرزاده با بیان اینکه، وجود  ورزشکاران در انتخابات اسباب مشارکت عمومی می شود اظهار داشت: بیشتر کاندیداهایی که در حوزه سیاست از افراد ورزشی برای خود استفاده می کنند معمولا کمتر رای آوردند.

این کارشناس حقوقی ورزشی با بیان اینکه، مردم می دانند جایگاه مجلس شوراها جایگاهی نیست که با مسائل ورزشی اداره شود خاطرنشان کرد: مردم احساس می کنند شورا جای آنها است و حضور ورزشکاران در آنجا می تواند سبب انتقال نظرات آنها شود.

وی با اشاره به اینکه، مردم نسبت به اشخاصی که می شناسند قرابت ذهنی دارند گفت: کسانی که در حوزه ورزشی هستند می توانند بیشتر رای بیاورند.

نباید سابقه کاری افراد را در ميادين ورزشی بهانه ای برای نفی آنها قرار داد

این کارشناس حقوقی ورزشی تصریح کرد: نباید سابقه کاری افراد و حضور شان را در ميادين ورزشی بهانه ای برای نفی آنها قرار دهیم زیرا در شورا دیگر کسی وزنه بلند نمی کند، در شورا دیگر هیچ کس نمی دود، در شورا کسی دیگر کشتی نمی گیرد.

وی با اشاره به اینکه، شورا به توانمندی ذهنی نیاز دارد گفت: اگر می خواهیم آنها را نفی کنیم نباید سابقه ورزشی این افراد را تنها مد نظر قرار داد.

شورا نماینده وجدان عمومی است

نصيرزاده با بیان اینکه، شورا نماینده وجدان عمومی است ادامه داد: نباید به طور کامل با این موضوع مقابله کرد لذا، شورای شهر تشکیلاتی اجتماعی است.

امیرآبادی فراهانی در ادامه با اشاره به اینکه، در هیات نظارت دوره قبلی در برخی از پرونده های افراد مشهور فشار سیاسی وجود داشت گفت: راحت تر می شود با دیگران تا آنهایی که مشهور هستند برخورد کرد.
 
از حضور ورزشکاران در شوراها به دلیل مشهور بودنشان، مخالفم

وی با اشاره به اینکه، به راحتی نمی توان باشگاه اسب سواری که از رانت استفاده کرده را از دست مسئولش گرفت تصریح کرد: واقعا با اینکه ورزشکار به شورای شهر برود مخالف نیستیم اما صرفا اگر ورزشکار به دلیل مشهور بودن به شورا برود مخالفم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی با شورای شهر قابل مقایسه نیست.

امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه، الان شوراها بیشتر شورای شهرداری است و شورای شهر نیست گفت: اگر شورای شهر باشد باید سایر خدمات مانند بهداشت، آموزش، برق و آب را هم مدیریت کند.

وی با تاکید بر اینکه، در قانون انتخابات مشکل داریم اظهار داشت: بخش تخصصی کسانی که می خواهند در انتخابات کاندیدا شوند دیده نشده و فقط شرایط عمومی لحاظ شده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه، در قانون اخیر انتخابات شرایط اختصاصی لحاظ شده است اما متاسفانه این قانون به این انتخابات نرسید گفت: چرا یک ششم اعضای شورای شهر تهران را ورزشکاران و هنرمندان تشکیل داده است؟ چند درصد کارهای شهر تهران مسائل ورزشی و هنری است؟

وی با اشاره به اینکه،  مسئولیت جناح های سیاسی را بیشتر می دانم لذا نباید از عنوان این عزیزان سوء استفاده شود تا لیست آنها رای بیاورد ادامه داد: افراد مشهور وقتی کاندیدا می شوند رای می آورند زیرا آنها از طریق رسانه و جراید مشهور می شوند.
 
 
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.