سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آبادان؛

صدور روادید شش ماهه برای بازرگانان ایرانی در عراق

سفیر عراق در ایران گفت: بازرگانان ایرانی در عراق می توانند روادید 6 ماهه این کشور را دریافت کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازآبادان؛'راجح صابر عبود الموسوی' پنجشنبه در نشست با بازرگانان و تاجران ایرانی در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر با بیان اینکه موضوع صدور روادید متعدده، افزایش ساعات اداری عراق در مرز شلمچه و توسعه بارانداز از اولویت کاری کشور عراق است، گفت: با توجه به روابط حسنه بین ایران و عراق نباید صدور روادید ویژه بازرگانان مانع کارشان شود.

وی گفت: یک بخشنامه در ایام اربعین حسینی صادر شد که برمبنای آن هیچ روادیدی صادر نمی شود مگر با هماهنگی و نامه رسمی از سوی وزارت خارجه که شخصا مخالف این بخشنامه هستم و برای گرفتن روادید بازرگانان ایرانی پافشاری کردم چون برای توسعه اقتصادی دو کشور لازم و ضروری است.

الموسوی با بیان اینکه مشکلات مربوط به تبادل کالای تجاری بازرگانان ایران از مرز شلمچه، با هماهنگی دولت مرکزی عراق در بغداد پیگیری و رفع می شود، گفت: برای گرفتن روادید متعدده هر بازرگان 100 دلار پرداخت می کند و پرداخت بیش از این غیرقانونی است.

وی صدور روادید در سه ماه گذشته را یکهزار و 190 فقره عنوان کرد و گفت: در سه ماهه گذشته یکهزار و 190 فقره روادید برای بازرگانان ایرانی صادر شد.

سفیر عراق در ایران کنترل و نظارت بر دفاتر صدور روادید در کشور ایران را خواستار شد و گفت: بعضی دفاتر، روادید جعلی با مبالغ بیش از 200 دلار برای زائران و یا تجار صادر می کنند و این خلاف قانون است چرا که مبلغ روادید برای زائران 40 دلار و بازرگانان و تاجران 100دلار می باشد.

'راجح صابر عبود الموسوی ' با بیان اینکه نباید از صدور روادید متعدده سوء استفاده شود، گفت: رشد دفاتر غیررسمی افزایش یافته و کنترل دفاتر صدور روادید برای حفظ امنیت زائران ایرانی لازم و ضروری است.

وی در بخش دیگری در خصوص افزایش ساعات اداری گمرک شلمچه عراق یادآور شد: برای افزایش ساعات اداری گمرک از سمت عراق به صورت 24 ساعته از بغداد پی گیری خواهیم کرد و اگر نیاز به افزایش نیروی انسانی بود، نیرو نیز اضافه خواهد شد.

سفیر عراق در ایران گفت: در چند سال اخیر 300 هزار نفر برای زیارت اربعین از کشور ایران وارد عراق می شدند و در اربعین حسینی اخیر دو میلیون و 500 هزار نفر از مرزهای ایران به عتبات عالیات عراق مشرف شدند.

'راجح صابر عبود الموسوی ' با بیان اینکه دشمنان مشترک جمهوری اسلامی ایران و عراق به مسئله پیاده روی اربعین اعتراض دارند، گفت: استکبار جهانی هدف مشخصی برای براندازی حکومت اسلامی در ایران و عراق را دارد و تحریم ها را در ایران و تروریست ها را در عراق وارد کرده است.

وی ادامه داد: همه اطلاع دارند نقشه های شوم استکبار جهانی برای برقراری امنیت کامل اسرائیل ، اقدام به برهم زدن روابط حسنه بین ایران و عراق، سوریه و لبنان بوده و این امر در روابط این کشورها تاثیر به سزایی دارد.

الموسوی، شعار امسال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از سوی مقام معظم رهبری را مطلوب خواند و گفت: این شعار نه تنها در کشور ایران بلکه برای جمهوری عراق نیز مفید و مورد تایید است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر در این نشست گفت: توسعه و رونق اقتصادی بین دو کشور ایران و عراق میسر نخواهد شد مگر با همت، درایت و جهاد مرتبط با امور تجاری و اقتصادی.

هانی فیصلی مشکلات عمده فراروی تاجران و فعالان اقتصادی را صادر نشدن روادید متعدده بازرگانان عنوان کرد و گفت: اکثر اوقات روادید با مدت زمان سه ماهه برای تاجران و بازرگانان صادر می شود که این امر مشکلاتی را برای آنان به وجود می آورد.

فیصلی در بخش دیگری افزایش ساعات کاری گمرک عراق را خواستار شد و گفت: با توجه به اهمیت و حجم بالای صادرات کالا و توقف طولانی کامیون های کالاها، تعامل بین دو گمرک ایران و عراق برای افزایش ساعات کاری لازم است.

نشست هماهنگی سفیر عراق در ایران با مدیران مرز شلمچه، تاجران، بازرگانان و مسئولان مرزی شلمچه روز پنجشنبه با محور افزایش ساعات کاری گمرک صادراتی شلمچه و گسترش مساحت بارانداز این گمرک در سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر برگزار شد.

در پایان این نشست مقرر شد سفیر عراق در ایران، موانع پیش روی صادرات کالای ایرانی در مرز شلمچه را با هماهنگی وزارت اقتصاد و دارایی در بغداد پیگیری کند.

این نشست با حضور هانی فیصلی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر، سیداحمد اوالی مدیر گمرک تجاری مرز شلمچه ، هنگ مرزی و تنی چند از مسئولان محلی خرمشهر برگزار شد.

مرز بین المللی شلمچه از مرزهای مشترک ایران و عراق است که به گفته مسئولان روزانه تا 800 کامیون ایرانی از این مرز، کالای تولیدکنندگان را به عراق صادر می کنند.

انتهای پیام /د
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.