سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حجتی در نخستین نشست خبری سال 96؛

افزایش تولید محصولات کشاورزی کلید حل معضل اشتغال و نقدینگی/ تولید دانه های روغنی در سال قبل 3 برابر شد

وزیر کشاورزی گفت: با افزایش تولید محصولات کشاورزیبسیاری از مشکلات اقتصادی نیز مانند نقدینگی و اشتغال حل می شود.

خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نخستین نشست خبری سال 96 اظهار داشت: در بخش کشاورزی سیاست های اقتصاد مقاومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری و امام خمینی را پیگیری خواهیم کرد.

وی با نگاه به بخش کشاورزی افزود: قابلیت های نهفته ای در این بخش وجود دارد و آنچنان که باید و شاید تا کنون کشف و بهره برداری نکرده ایم و اگر هم بهره گرفته ایم به صورت بهره ور عمل نکرده ایم، از این رو با رعایت مسائل زیست محیطی می بایست بهره برداری را به بهترین حالت ممکن برسانیم.

حجتی با بیان اینکه متوسط بارش در کشور ما یک سوم میانگین جهانی است افزود: از نظر طبیعی و فیزیکی این امر درست نیست که بیاییم بارش باران در مناطق شمالی را بر مناطق جنوبی و کویری تقسیم نماییم تا سوءمدیریت خود را توجیه نماییم چرا که در برخی مناطق ظرفیت های فوق العاده ای وجود دارد که باید با مدیریت صحیح و سازگار و همراه طبیعت عمل کرد و هکتار را افزایش داد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مسائل تولید و کشاورزی در راستا اقتصاد مقاومتی بیان کرد: با توجه به حساسیت های و نگرانی هایی که در این بخش وجود دارد برنامه هایی در خصوص محصولات اساسی و استراتژیک با استفاده از تجربه سایر کشورها در دستور کار قرار گرفته است.

این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به اینکه تولید دانه های روغنی در سال قبل سه برابر افزایش یافت، گفت: در راستا سیاست های اقتصاد مقاومتی دولت برنامه هایی در زمینه افزایش تولید محصولات اساسی نظیر گندم، شکر، جو، پنبه و دانه های روغنی تهیه کرده به طوری که با کاهش سطح زیرکشت گندم شاهد افزایش تولید و حل مشکل اشتغال و نقدینگی بوده ایم و همچنین تولید دانه های روغنی در کلزا و سایر دانه های به سه برابر افزایش یافت ضمن آنکه در نظر داریم طی یک برنامه 10 ساله نیاز 70درصدی را در داخل تأمین نماییم.

حجتی در ادامه یادآور شد: با اقداماتی نظیر افزایش سطح مکانیزاسیون مبارزه با قارچ و مدیریت صحیح در نحوه کاشت داشت برداشت می توان عملکرد در هکتار را افزایش داد همانگونه که بر اساس آمار و ارقام مرکز وزارتخانه تراز تولید کشاورزی یک ونیم میلیون تن از مصرف پیشی گرفت.

این مقام مسئول از کاهش 360 هزار هکتاری گندم و افزایش درآمد گندم کاران در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال 92 ،4میلیون و 700هزار تن گندم به ارزش 3هزار و 600میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شد که این رقم در سال گذشته به 11میلیون و 500هزار تن به ارزش 14هزار و 500میلیارد تومان رسید.

خودکفایی در شکر به سهولت امکان پذیر است

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در زمینه شکر بدون هیچ مشکلی می توان از واردات بی نیاز شد افزود: در سال 92 تولید شکر تنها یک میلیون و 100 هز ار تن بود که این رقم در سال 95 به یک میلیون و 650 هزار تن رسید که بخش عمده این افزایش عملکرد از نیشکر و مابقی از چغندر قند به دست آمد.

وی ادامه داد: سال گذشته تولید چغندر قند به 6میلیون تن رسید و این در حالی است که در سال 84 و 85 تولید همین میزان بود اما در سال 87 به یکباره به علت تصمیم دولت مبنی بر تعرفه صفر و واردات 2میلیون و 700هزار تن شکر به 2میلیون تن رسید که بسیاری از کارخانه ها و کشاورزان متضرر شدند.

حجتی از کاهش 700هزار هکتار چغندر بهاره طی 10 سال اخیر خبر داد و گفت: به دلیل محدودیت منابع آبی در سطح زیر کشت چغندر بهاره 773 هزار هکتار به 103 هزار هکتار تقلیل یافت اما متوسط تولید از 27 تن به 54 تن رسید که همواره معتقدم با توسعه کشت پاییزه و بازسازی کارخانه های تسهیل شده در مناطق جنوبی می توان از واردات شکر بی نیاز شد.

توسعه دانه های روغنی در تناوب کشت گندم امکان پذیر است

این عضو کابینه دولت یازدهم در خصوص وضعیت تولید دانه های روغنی طی سال های اخیر افزود: تا سال 84 ، 16 درصد نیاز کشور در داخل تأمین می شد که به یکباره این رقم به 6الی 7 درصد کاهش یافت و با افزایش سطح زیرکشت کلزا موفق شدیم در سال گذشته تولید تا 3 برابر افزایش دهیم و همواره امیدوار هستیم که این رقم ادامه یابد به طوری که تا پایان برنامه ششم 70 درصد نیاز کشور از منابع داخلی تأمین شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تجهیز و نوسازی اراضی شمال در دستور کار قرار گفته است، بیان کرد: با این کار امکان کشت دوم فراهم می شود که با این وجود علاوه بر افزایش تولید درآمد کشاورزان نیز 30 الی 40 درصد افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه تولید برنج در سال گذشته نسبت به سال ماقبل خود 8 درصد افزایش داشته افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی کشت برنج در سایر استان های را منع کردیم اما به سبب سرمایه گذاری زیادی که طی این سال های در بهره بری آب صورت گرفته می توان گفت که در طول تاریخ کشاورزی و خاک و آب بی نظیر است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ظرفیت های مقفولی در کشور وجود دارد که تا کنون شناسایی نشده اند، اظهار داشت: در بحث گلخانه ها به سبب آنکه در غیر فصل می توان محصولاتی نظیر سبزی و صیفی را تولیدو برای برخی کشورها حاضر کرد قدم های خوبی برداشته شده و تسهیلات اعتبارات خوبی در این زمینه قائل شدیم به طوری که 10 درصد ورودی صندوق توسعه ملی به صورت ریالی به پروژه توسعه گلخانه ها و پرورش ماهی در قفس متمرکز شده است.

به گفته وی در هرهکتار گلخانه علاوه بر اشتغال مستقیم 10 نفر می توان بهره بری آب نسبت به فضای باز را به 90 درصد کاهش داد. ضمن آنکه اگر بتوانیم محصول مورد نظر بازارهای منطقه را تولید نماییم می توان ارزش افزوده بالایی را برای کشور به ارمغان آورد.

حجتی با بیان اینکه در بحث گلخانه های خیلی عقب هستیم افزود: علی رغم رکورد احداث گلخانه در سال گذشته باید گفت در این زمینه بسیار عقب هستیم به طوری که سال گذشته از هزار و 500 هکتار هدف گذاری شده تنها هزار ون 200 هکتار ایجاد کردیم وامسال احداث 2هزار هکتار را در حضور کار خود قرار دادیم.

این مقام مسئول از افزایش سرمایه بانک کشاورزی خبر داد وگفت: سرمایه بان کشاورزی از هزار و 800 میلیارد تومان سال 92 دراواخر سال گذشته به 6 هزار میلیارد تومان رسید که 90 درصد منابع در اختیار بخش کشاورزی است.

هدف گذاری تولید 200هزار تن ماهی در قفس

وی در خصوص توسعه طرح پرورش ماهی در قفس افزود: امسال کل تولید صید و پرورش محصولات آبزی یک میلیون و 50 تن بوده در حالی که با وجود موافقت نامه های اصولی در برنامه ششم توسعه تولید 200هزار تن آبزی هدف گذاری شده که امیدواریم به این رقم برسیم.

حجتی در ادامه یادآور شد: طرح پرورش ماهی در قفس از سال 93 آغاز شد که بهمن ماه سال گذشته حدود 370 قفس در دریا داشته ایم.

وی در خصوص توسعه گیاهان دارویی بیان داشت: توسعه گیاهان دارویی در اراضی شیب دار در دستور کار قرار گرفته که باتوجه به اقبال خوب تولیدکنندگان در شرایط کنونی تنها محدودیت توسعه نهاد وجود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با نگاهی به صنعت دام و طیور افزود: در این بخش گاوهای اصیل خوبی داریم که با گاوداری های صنعتی اروپا قابل رقابت است و می توان گفت که امروزه یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات لبنی هستیم به طوری که پای لبنیات غنی ایران به آمریکا نیز باز شده است.

وی در ادامه افزود: گرچه تا کنون نتوانسته ایم حق تولیدکنندگان شیر را به سبب موضوعاتی نظیر افت قیمت جهانی شیر طی سال های اخیر ادا کنیم اما با افزایش نرخ شیر جهانی در ماه های پایانی سال گذشته امیدواریم که دامداران به حق و حقوق خود برسند.

حجتی با بیان اینکه توسعه سیستم های نوین آبیاری یکی از دیگر از طرح های اقتصادی مقاومتی است افزود: در سال جاری تجهیز 300هزار هکتار به سیستم های نوین آبیاری پیشبینی شده که این رقم قابل توجهی است چرا که در دهه اول انقلاب این رقم در حد 10هزار هکتار هم نبوده است.

تولید در کشاورزی محدود به مزرعه نیست

عضو کابینه دولت یازدهم در خصوص سیاست بازار در ازای بازار که تولید در کشاورزی محدود به مزرعه نیست بیان داشت: تولید معیشتی کشاورزی می تواند در مزرعه محدود شود اما تولید انبوه و اقتصادی اگر در مزرعه انجام گرفت و محدود به مزرعه شد، محکوم به شکست است.

وی با بیان اینکه رکود در سایر بخش های اقتصادی حاکم است عنوان کرد: تولید کنندگان محصولات زراعی، گوشت، مرغ و غیره از چند منظر نظیر تأمین محصلات استراتژیک و امنیت غذایی مردم نمی توانند کند حرکت کنند.

سم و کود دوا و غذاست

حجتی در خصوص کاهش کیفیت و مصرف بی رویه سموم اظهار داشت: سم و کود دوا و غذاست و این اصل را باید پذیرفت و تنها می بایست روز به روز به سمت و سوی سموم سالم و کم خطر حرکت کرد که در این زمینه با برچیده شدن فروشگاه های غیر مجاز با اجرای کد 16 رقمی که سازمان حفظ نباتات در حال پیگیری است به دنبال آن هستیم تا با این کد به مزرعه تولید برسیم کمااینکه امروزه در مرغ این امر صورت گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص خرید تضمینی گندم وصادرات مازاد آن افزود: با توجه به سیاست اقتصاد مقاومتی امسال حداقل بایستی 11 میلیون تن گندم بر اساس مصوبه شورای اقتصاد خریداری شود و حال در صورت استمرار وضعیت مساعد آب و هوا در زمینه صادرات گندم باید تمهیداتی اندیشیده شود به گفته وی امسال رقمی بالغ بر 8هزار و 200میلیارد تومان در بودجه برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته شده که این رقم قابل توجه است.

انتهای پیام/



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.