سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در برنامه مناظره شبکه اول سیما مطرح شد؛

کهندل: رئیس‌جمهور علی‌رغم افزایش هر ساله بیش از یک میلیون نفر به جمعیت جویای کار، از این وضعیت شرمنده نیست/ عزتی: در سیستم فعلی دولت مسئول همه چیز نیست

دو تن از اقتصاددانان کشورمان با حضور در برنامه مناظره شبکه اول سیما به تحلیل و ارزیابی کارنامه اقتصادی دولت یازدهم پرداختند.

به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران،محمد کهندل و مرتضی عزتی دو تن از اقتصاددانان کشورمان با حضور در برنامه مناظره شبکه اول سیما به تحلیل و ارزیابی کارنامه اقتصادی دولت یازدهم پرداختند.

در ابتدای این برنامه کهندل با اشاره به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی در بهمن ماه سال ۹۲ اظهار داشت: در مقدمه این سیاست ها به نوعی تعریف سیاست اقتصاد مقاومتی هم ارایه شد و در آن جا عنوان شد که اقتصاد مقاومتی الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی است.

وی افزود: در جای دیگر همین مقدمه نیز اقتصاد مقاومتی را ، اقتصاد متکی به دانش ، فناوری ، عدالت بنیان ، درون زا، برون گرا ، پویا و پیشرو معرفی می کند که قبل از ابلاغ این سیاست ها در ابتدای این دولت ما چنین سیاست هایی را نداشتیم.

کهندل تصریح کرد: توقع بر این بود بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی و با توجه به موضوع الگوی توسعه اسلامی ایرانی که بخش هایی از آن تدوین شده است برنامه ریزی هایی را تدوین کند تا پاسخگوی تولید ملی، اشتغال و مشکلات اقتصادی کشور باشد.

این اقتصاد دان ادامه داد: متاسفانه ریاست جمهوری علی رغم نرخ ۱۲ درصدی بیکاری و اینکه هر ساله حدود یک تا یک میلیون و دویست هزار نفر به جمعیت جویای کار کشور اضافه می شود  جمله ای را بیان می کند مبنی بر اینکه از این وضعیت شرمنده نیست.

مبنای سیاست گذاری های اقتصادی را باید علم اقتصاد قرار دهیم

عزتی دیگر اقتصاد دان حاضر در این مناظره نیز با بیان اینکه بر پایه علم اقتصاد هیچگاه سیاست های اقتصادی یکساله و دو ساله جواب نمی دهد و باید برنامه ریزی بلند مدت داشت، گفت: باید مبنای سیاست گذاری های اقتصادی را علم اقتصاد قرار دهیم ، علمی که در همه دنیا آزموده شده و جواب داده است.

وی ادامه داد: اگر غیر از این مسیر برویم همان می شود که رشد اقتصادی بسیار پایینی را در سال های گذشته تجربه کرده ایم و این تجربه حاصل سیاست های نادرست کلیه اقتصاد کشور بوده است.

عزتی با بیان اینکه دولت تنها بخشی از سیاست های اقتصادی کشور را در اختیار دارد گفت: بخشی از سیاست گذاری ها در دست مجلس ، بخش دیگر از سیاست های کلی و کلان اقتصادی کشور در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام و بخشی نیز در دست نهادهای عمومی غیر دولتی و غیر خصوصی است که حجم بزرگی از اقتصاد را در اختیار دارند و با هم اقتصاد کشور را می چرخانند.

کهندل با تایید صحبت های عزتی مبنی بر اینکه با دانش اقتصادی می توان به سرانجام رسید اظهار داشت: علت اینکه در وضعیت کنونی قرار داریم و متاسفانه کارنامه اقتصادی مثبتی را از دولت شاهد نیستیم همین موضوع است و حتی دولت در ارتباط با ارایه لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس عنوان می کند که اعتقادی به این موضوع ندارد.

وی در نقد صحبت های عزتی اظهار داشت: موضوع علم اقتصاد در کشوری مثل ایران متفاوت از علم اقتصاد در کشورهای دیگر است، ما مخالف علم اقتصاد نیستیم اما علمی که از آن دفاع می کنیم مبتنی بر مبانی اسلامی است نه اقتصاد سرمایه داری.

عزتی دیگر اقتصاد دان حاضر در این مناظره نیز با تاکید بر اینکه علم اقتصاد نمی تواند مال من یا دیگری باشد، گفت: اگر اینگونه باشد چگونه می توان علم را تعریف کرد.


نمی توان با شعار و سیاست زدگی اقتصاد کشور را اداره کرد

وی با بیان اینکه علم اقتصاد متفاوت از مکاتب اقتصادی است اظهار داشت: علم چیزی است که می توان آن را همه جا به کار برد، نمی توان با شعار و سیاست زدگی کشور را اداره کرد و این راه ، راهی نیست که ما را به سرانجام برساند؛ همان گونه که در چهل سال گذشته نتوانستیم عملکرد موفقی داشته باشیم.

کهندل نیز با بیان اینکه علم اقتصاد از علوم رفتاری است و نمی توان آن را با علم شیمی یکی دانست گفت: فرمول آب در همه جای دنیا یکی است ولی آیا هر انسان در هر جامعه ای را یک فرمول رشد می دهد، به تعداد انسان ها راه برای رشد افراد وجود دارد.

وی اظهار داشت: این که عنوان می شود چهل سال است که به نتیجه نرسیده ایم این طور نیست ، در حوزه اقتصاد اسلامی حتی یک مجله علمی و پژوهشی نداشتیم اما الان ده ها مجله و صدها مقاله در این حوزه ارایه می شود.
 
عزتی نیز با بیان اینکه در برخی مقاطع کشور ، دولت علم اقتصاد را مبنای سیاست گذاری ها برای داده است گفت: در سال ۷۶ اقتصاد روند رو به رشدی داشت تا اینکه نرخ رشد اقتصادی به ۸ درصد رسید اما در دوره های بعد اقتصاد کشور افت کرد و قبل از آن هم سیاست های چند گانه و با ثبات علمی ارئه و اجرا نشد.

وی همچنین تصریح کرد:  تجربه نشان داده است دولت حداکثر می تواند ۷ تا ۸ درصد در نرخ رشد اقتصادی موثر باشد. 
 
کهندل در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، بودجه سال95 ، 300 هزار میلیارد بود گفت: این در حالی است که 500 هزار میلیارد میزان تسهیلات ارائه داده شده از سوی بانک ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه، بخش زیادی از بانک ها دولتی است اظهار داشت: مالیه عمومی صرفا به این معنی نیست که منابعی که در اختیار دولت است تخصیص داده شود.

 دولت باید برنامه هایش را براساس اسناد بالادستی تنظیم کند


این اقتصاددان با اشاره به اینکه، دولت باید کل اقتصاد کشور را اداره کند عنوان کرد: دولت به عنوان مجری باید برنامه هایش را براساس اسناد بالادستی تنظیم کند لذا، باید در چارچوب سیاست ها برنامه ریزی و بودجه را تنظیم کرد.

فرایند برنامه ریزی و بودجه بندی ایراداتی دارد

وی با بیان اینکه، فرایند برنامه ریزی و بودجه بندی ایراداتی دارد خاطرنشان کرد: امکانات و توانمندی هایی در کشور وجود دارد ولی اتفاقی نیفتاده و اگر هم اتفاقی به وجود آمده حاصل نفت است پس باید اذعان داشت که فروش نفت افتخار نیست.


کهندل با اشاره به اینکه، چطور ممکن است به عنوان مقام اجرایی بگوئیم شرمنده نیستم افزود: نسبت نقدینگی  به جي دی پی به ترتیب در سال 90 ، 56/3 درصد، سال 91 ،62/8 درصد، سال 92 ،63/1 درصد، سال 93 ،68/1 درصد و سال 94 ، 87/1 درصد است.

نقدینگی به سمت تولید هدایت نشده است

وی با تاکید بر اینکه، در شرایط فعلی از منابع استفاده نشده است گفت: بهره وری پایین آمده و نقدینگی به سمت تولید هدایت نشده است.


این اقتصاددان با اشاره به اینکه، مشکل ما نگاهمان به اقتصاد است افزود: به همین علت به رئیس جمهور نامه نوشتیم.


با گرفتن جلوی هر یک میلیارد دلار قاچاق کالا می توان حدود10 هزار شغل ایجاد کرد



وی با اشاره به اینکه،با گرفتن جلوی هر یک میلیارد دلار قاچاق کالا می توان حدود100 هزار شغل ایجاد کرد اظهار داشت: باید به دنبال شفاف سازی باشیم.

چرا پاسخی به نظرات عنوان شده از سوی آیت الله جوادی آملی داده نمی شود

کهندل اظهار داشت: چرا در ارتباط با مسائل پولی و بانکی حتی پاسخی به نظرات عنوان شده  مثلا  از سوی آیت الله جوادی آملی داده نمی شود، چرا پاسخی از سوی جهانگیری معاون رئیس جمهور به آیت الله جوادی آملی داده نمی شود؟

این اقتصاددان با اشاره به اینکه، مسائل بانکی کشور ناکارآمد است و نقدینگی به بخش واقعی اقتصاد منتقل  نشده است افزود: اگر سیستم بانکی کشور کارآمد بود این مسائل به وجود نمی آمد. 

ادامه دارد...
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.