سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حمایت از خدمات توانبخشی کافی نیست/ همه‌ افراد حق تجویز خدمات توانبخشی را ندارند

خدمات توانبخشی به عنوان سطح سوم سلامت در کشور محسوب می‌شود که اگر با حمایت بیمه‌ها و متولیان بهداشت و درمان کشور باشند می‌توانیم شاهد اتفاقات خوبی در کشور باشیم.

اتابک وثوقی کارشناس گفتار درمانی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: کار توانبخشی کارگروهی است و تیم توانبخشی از ارکان سلامت محسوب می‌شود.  
 
عضو انجمن گفتاردرمانی افزود: رشته گفتار درمانی باید همانند سایر رشته‌های پزشکی از خدمات بیمه‌ای و سایر خدمات بهره‌مند شود.
 
وی در ادامه گفت: بسیاری از والدین در مواجهه با اختلالات تکلمی و گفتاری کودکان به پزشک مراجعه می‌کنند و اگر پزشکان با نقش موثر تیم توانبخشی آشنا باشند، سریعا کودک با اختلالات تکلمی را به مشاوران توانبخشی ارجاع می‌دهند. 
 
وثوقی افزود: از آنجایی که بسیاری از پزشکان عمومی یا متخصصین اطفال تخصص‌های لازم در زمینه‌ی توانبخشی یا اختلالات گفتاری را کسب نکرده‌اند حق مداخله در کار گفتار درمانگران را ندارد.  
 
وی گفت: ارجاع به موقع در زمینه خدمات توانبخشی نظیر خدمات گفتار درمانی و اختلالات تکلم از موضوعاتی است که همواره متخصصان به آن تاکید می‌کنند.
 
وثوقی اظهار داشت: جایگاه توانبخشی در نظام سلامت مشخص نیست و با توجه به این که وزیر بهداشت در حوزه‌های گوناگون خوب ورود پیدا کرده‌اند، امیدواریم به توانبخشی نیز نگاه خوبی داشته باشند.  
 
وی همچنین اظهار داشت: دکتر هاشمی و تیم درمانی وی تلاش خوبی را در این دوره برای استاندارسازی برخی از رشته‌ها داشته‌اند، اما نباید فراموش کنیم که با خدمات بیمه‌ای در توانبخشی می‌توانیم شاهد بیشترین هزینه و درآمد و همچنین تقویت اقتصاد سلامت در کشور باشیم.
 
کارشناس گفتار درمانی گفت: برخی از متولیان وزارت بهداشت خدمات توانبخشی را به سازمان هلال اهمر و برخی از سازمان‌ها ارجاع می‌دهند که این امر کار درستی نیست.
 
وی تصریح کرد: حمایت بیمه گران از خدمات توانبخشی از موضوعاتی است که امیدواریم با همت انجمن‌های علمی و متولیان وزارت بهداشت بتوانیم به زودی شاهد تعرفه‌های مناسب آن باشیم که با این اقدام هزینه سلامت بر دوش دولت نخواهد افتاد.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.