سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

تاملی بر تغییرات اقلیمی در ایران و پیامدهای منفی اقتصادی آن/ کشورمان مستثنی نیست، مسئولان به فکر باشند

در میان مولفه های مهم و اثرگذار بر شرایط اقتصادی جوامع،نقش اقلیم و شرایط آب و هوایی بسیار موثر و تعیین کننده است و با بروز نارسایی های مرتبط با حوزه اقلیمی،چالش های اقتصادی نیز نمود پر رنگ تری پیدا می کند.

 از دیرباز، اهمیت و نقش موثر وضعیت جغرافیایی،طبیعی و اقلیمی بر اقتصاد جوامع به عنوان یکی از نظریه های برجسته و البته اثبات شده،مورد بحث و بررسی بوده است،در این میان،کشور ایران و شرایط اقلیمی حاکم بر آن نیز از این قاعده پذیرفته شده مستثنی نیست.

با در نظر گرفتن اهمیت زراعت،باغداری و کشاورزی و تامین امنیت غذایی برای جامعه،بیش از پیش به این مولفه نافذ و تعیین کننده(اثر پذیری عنصر خاک از شرایط آب و هوایی به عنوان بستر تامین کننده مواد غذایی  )پی خواهیم برد.

تشدید روند مهاجرت ها،خالی شدن روستاها از سکنه،بیکاری،از دست رفتن استقلال در تولید مواد غذایی و محصولات زراعی  استراتژیک،کاهش و اُفت ضریب توانمندی ها در بخش صادرات محصولات زراعی و کشاورزی،تنها نمونه و بخشی از مصادیق این اثرگذاری و اثرپذیری به شمار می رود.

فریبا صدق آبادی،محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به انتشارگازهای گلخانه ای،ذوب شدن یخچال های طبیعی،افزایش ضریب گرمایشی کره زمین، خشکسالی،از بین رفتن جنگل ها و جاری شدن سیلاب های سنگین و خسارت بار به عنوان نمونه ای از تبعات و پیامدهای تغییرات اقلیمی اظهار داشت:هر کدام از پدیده های طبیعیِ اشاره شده به نوعی حوزه اقتصادی را تحت الشعاع قرار می دهد که با رصد اخبار رسانه ها و جراید در طول سال،به موارد متعددی از این چالش ها پی می بریم.

وی افزود:بر اساس گزارشات و اعداد و ارقام منتشر شده از سوی کارشناسان،صاحب نظران و مسئولان ذیربط ، حدود 10 درصد از میزان بارندگی های کشور در طول قریب به دو دهه گذشته کاسته شده که این میزان در سطح کلان و در کُلیَت پهنه جغرافیایی کشور،عدد بسیار قابل توجه و قابل تاملی به نظر می رسد.

صدق آبادی گفت:افزایش تبخیر 25 میلیارد متر مکعبی منابع آبی و بالا رفتن یک و نیم درجه ای دمای هوا و کاهش 20 درصدی جریان آب رودخانه های کشور از دیگر مصادیق و نمونه های تغییرات اقلیمی به شمار می رود که هر یک بصورت مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

 از تسریع یک ماهه فرآیند ذوب برف تا افزایش بارش های غیر موثر

فرشید خدا خواه،کارشناس حوزه منابع طبیعی در گفت و گو با به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نیاز حیاتی منابع طبیعی تجدید پذیر همچون جنگل ها و...به آب گفت:در این میان،پایداری برف و میزان بارش های مرتبط باآن،نقش تعیین کننده ای در ذخایر و سفره های زیر زمینی آب ایفاء می کند.

وی افزود:به واقع،کاهش 15 درصدی میزان تغذیه آب های زیر زمینی،نمونه ای از پیامدهای بروز این پدیده نامبارک است که استمرار آن می تواند بحران کم آبی را در کشور بیش از پیش تشدید نماید.

خداخواه عنوان کرد:تاثیرات تغییرات اقلیمی و طبیعی اشاره شده به میزانی جدی و عمیق است که در مواردی تبعات زیان بار آن به مراتب خسارت بارتر از تصمیمات غلط اقتصادی خواهد بود.

کارشناس منابع طبیعی گفت:بر اساس تحقیقات و پژوهش های انجام شده از سوی برخی از محققان،در 4 دهه گذشته با حرکت از جنوب کشور به سمت شمال،بیش از 18 رودخانه بزرگ و تعداد قابل توجهی از رودخانه های فصلی مشاهده می شد که در حال حاضر این میزان بیش از 70 درصد کاهش یافته است.

وی افزود:ظهور و بروز گرماهای بی سابقه و یا بالعکس سرماهای کم سابقه و خارج از قاعده،نمونه دیگری از تغییرات اقلیمی است که به شدت حوزه زراعت،باغداری و کشاورزی را درگیر می سازد و طبیعتا خسارت های تحیمل شده به این عرصه و عدم جبران آن باعث می شود،بسیاری از زارعان به کسب و کارهای دیگری گرایش پیدا کنند.

خداخواه عنوان کرد:تعطیلی فعالیت های مولد، باآسیب ها،مخاطرات و هزینه های سنگینی همراه است که تاثیرات منفی آن در بخش های اقتصادی غیر قابل انکار می باشد.

از برداشت های بی رویه آب تا بروز پدیده ریزگردها و گرد و غبار

شهره مستوری،دانش آموخته رشته جغرافیا در گفت و گو با به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به نقش موثر خشکسالی در ایجاد کانون های گرد و غبار و انتشار ریزگردها گفت:برخی گمان می کنند، چنین معضلاتی،صرفا به عرصه زیست محیطی خلاصه می شود،اما به واقع،تاثیرات اقتصادی آن از دیگر پیامد های منفی این عارضه های طبیعی به شمار می رود.

وی افزود:البته تردیدی وجود ندارد که اصلی ترین و مهم ترین چالش مرتبط با این موضوع،در چارچوب مسائل زیست محیطی و سلامت عمومی قابل طرح است،اما به هر ترتیب دامنه پیامدهای این پدیده ها در ابعاد و زوایای دیگری نیز قابل بررسی است.

مستوری عنوان کرد:مهاجرت از یک محدوده جغرافیایی که جمعیت انبوهی را در دل خود جای داده در دو حوزه مبداء و مقصد(محل عزیمت مهاجران)با پیامدهای خاص اقتصادی، اجتماعی،فرهنگی و...همراه است که هر یک از موارد فوق می تواند مسبب تحمیل خسارات جدی به بنیه اقتصادی جامعه شود.

وی در خاتمه یادآور شد:می طلبد با اتخاذ تدابیر هوشمندانه و تصمیمات کاربردی،نسبت به کاهش مخاطرات و کنترل هزینه های تغییرات اقلیمی،اقدامات لازم عملیاتی شود در غیر اینصورت ادامه وضعیت موجود در میان مدت و بلند مدت باعث بروز چالش های عمیق تری خواهد شد که جبران آن مستلزم صرف هزینه های بسیار سنگینی خواهد بود؛ البته در مواردی حتی با در نظر گرفتن بودجه و اعتبارات نیز نمی توان شرایط را به وضعیت قابل باز گرداند.

گزارش از ناصر رمضانی

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.