سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اذعان امریکن اینترپرایز؛

عطش هسته‌ای آمریکا و ضعف سازمان ملل متحد

امریکن اینترپرایز در گزارشی نوشت برگزاری کنفرانس منع تسلیحات هسته‌ای در سازمان ملل متحد، بی‌فایده بودن این سازمان و نگاه آمریکا را به این نهاد بین‌المللی نشان داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مؤسسه «امریکن اینترپرایز» با انشار گزارشی به قلم «مارک ای تیسن» در پایگاه اینترنتی خود نوشت: برگزاری کنفرانس منع تسلیحات هسته‌ای در سازمان ملل متحد، بی‌فایده بودن این سازمان و نگاه آمریکا را به این نهاد بین‌المللی نشان داد.

نگارنده مطلب سپس می‌افزاید: روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت آمریکا، انگلیس، فرانسه و دیگر قدرت‌های مهم روز دوشنبه، با آغاز کار فعالیت سازمان ملل بر سر آنچه حامیان آن را منع الزام‌آور تسلیحات هسته‌ای می‌دانند، به این موضوع اعتراض کردند. این ممنوعیت پیشنهادی- که از حمایت «پاپ فرانسیس»، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد و ده‌ها گروه بشردوست و فعال در زمینه منع اشاعه برخوردار است- سبب قرار گرفتن بیشتر قدرت‌های مهم هسته‌ای در مقابل بیش از صد کشور کوچک‌تر غیرهسته‌ای می شود که در تلاش برای دستیابی به یک معاهده در سال جاری میلادی هستند.
      
بالغ بر سی کشور –و بیشتر آنها با اصرار آمریکا- در نشست نخست حضور یافتند و از این ایده حمایت کردند که اعمال یک ممنوعیت سراسری در حال حاضر غیر ممکن یا خطرناک است.

در ادامه گزارش آمده است: نخست باید گفت این بحث بر رویکرد دولت جدید آمریکا به ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در این باره تأکید دارد که سازمان ملل متحد در واقع یک نهاد بلااستفاده محسوب می‌شود. اعمال یک ممنوعیت هسته‌ای هرگز اتفاق نخواهد افتاد. حتی دولت «باراک اوباما» با آن مخالف بود و این موضوع در زمانی مطرح می‌شود که دولت ترامپ هزینه‌های بین المللی خود را به شدت کاهش داده و این موضوع به صورتی خاص سبب بوجود آمدن سؤالاتی درباره ارزش سرمایه‌گذاری ما در سازمان ملل متحد شده است. «نیکی هیلی» پس از تأیید شدنش به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، گفت واشنگتن ممکن است در تأمین بیست و دو درصدی بودجه سالانه سازمان ملل متحد بازنگری کند. وی اعلام کرد سازمان ملل «نهادی است که اغلب رویکردهایش با منافع ملی آمریکا در تضاد است.» در زمانی که سازمان ملل متحد باید موثر بودن خود را نشان دهد، اما دقیقا در مسیری برعکس حرکت می کند.

اعمال ممنوعیت هسته‌ای یک ایده وحشتناک است. این منطق لابی کنترل تسلیحات برای امنیت ملی است. این در حالی است که دونالد ترامپ به پنتاگون دستور داده است روندی را در پیش بگیرد تا «اطمینان حاصل کند که بازدارندگی هسته‌ای آمریکا به منظور بازدارندگی در مقابل تهدیدهای قرن بیست و یکم مدرن،‌ قاطع، انعطاف‌پذیر، مقاوم و آماده است.» وی همچنین احتمال گسترش زرادخانه هسته ای آمریکا را مطرح و اعلام کرد زمانی که موضوع تسلیحات هسته ای مطرح می شود، «ما می خواهیم در صدر قرار داشته باشیم.»

به نظر واشنگتن، سازمان ملل متحد می‌خواهد زمان و پول را برای بحث درباره معاده‌ای هدر دهد که هرگز حاصل نخواهد شد. زمان آن فرا رسیده است تا سفیر آمریکا در سازمان ملل روند بازندگی در تأمین بودجه آمریکا برای سازمان ملل را آغاز کند.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.