سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حجت‎الاسلام پناهیان در پیش خطبه‌های نماز جمعه تهران:

امر ولایت اجازه بسیاری از فریب‌ها و زورگویی‌ها را نمی‌دهد/انتخابات باید براساس شایستگی‌ها صورت گیرد نه عوام‌فریبی

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امر ولایت با ابزاری همچون شورای نگهبان اجازه بسیاری از فریب‌ها و زورگویی‌ها را نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام علیرضا پناهیان پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز، جمعه یازدهم فروردین تهران درباره محاسن و معایب دموکراسی اظهار داشت: در طول تاریخ دیدگاه‌های متفاوتی پیرامون محاسن و معایب دموکراسی بیان شده است.

وی ادامه داد: معمولاً در طول تاریخ معایب دموکراسی مورد توجه قرارگرفته و اندیشمندانی همچون افلاطون و سقراط و دکارت و سایرین صراحتاً به معایب دموکراسی اشاره می‌کنند حتی دموکراسی از دیدگاه آنها راه حلی برای مواجهه با دیکتاتوری به شمار نمی‌آید.

پناهیان با اشاره به نظر علامه طباطبائی در تفسیر المیزان پیرامون موضوع دموکراسی افزود: دموکراسی را بدتر از دیکتاتوری می‌دانست. از سوی دیگر بی تردید می‌توان محاسنی را برای دموکراسی قائل شد در حال حاضر نظام جامعه کشورمان به گونه‌ای است که می‌توان آن را نظام مردم سالاری دینی نامید و این مسئله بسیاری از معایب دموکراسی را کنترل کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: بسیاری از آسیب‌هایی که دموکراسی برای مردم جهان داشته به وسیله مردم سالاری دینی کنترل شده به طوری که علامه طباطبائی در بیان معایب دموکراسی معتقد است نظام‌های دموکراتیک باعث می‌شود بر نظام‌ها و ملت‌های مظلوم زورگویی کنند چراکه مبنای دموکراسی چیزی جز منافع مادی نیست لذا اگر منافع این کشورها اقتضا کند کشورهای مظلوم و ضعیف تحت سلطه واقع شده و غارت می‌شوند.

وی گفت: در طول یک قرن گذشته صدق کلام علامه طباطبائی به چشم می‌خورد و این موضوع یکی از معایب دموکراسی شناخته می‌شود اما نظام مردم سالاری دینی حاکم بر ایران ظلم بر هیچ یک از کشورهای جهان را نمی‌پذیرد.

پناهیان ادامه داد: نقد دموکراسی به معنای نقد مردم سالاری دینی نیست بنابراین میان نظام مردم سالاری دینی و دموکراسی به معنی غربی کلمه تفاوت بسیاری وجود دارد لذا با ساختارهای قانونی و قید اسلامی مردم سالاری آسیب‌های دموکراسی از بین رفته است.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: باید دانست کشورهای غربی چگونه با موضوع دموکراسی برخورد می‌کنند، بر این اساس می‌توان به نظریه افلاطون اشاره کرد چراکه وی یکی از ایرادهای مستقیم دموکراسی را این گونه می‌داند که سرنوشت جامعه را بازیچه هوس توده مردم می‌کند و توده مردم در امور سیاسی از داوری درستی برخوردار نیستند.

وی تصریح کرد: به باور افلاطون توده مردم از مباحث اقتصادی و فرهنگی کشور اطلاعی ندارند و اغلب از روی تعصب و احساسات خود داوری می‌کنند لذا هر چند آنها نیت درستی داشته باشند نمی‌توانند اندیشه قابل قبولی ارائه دهند.

پناهیان تأکید کرد: آمار بسیاری پیرامون نقد دموکراسی در بیان اندیشمندان غرب وجود دارد که از این میان می‌توان به دیدگاه کانت اشاره کرد که معتقد است بدترین نوع دیکتاتوری دموکراسی بوده و از نگاه وی دیکتاتوری از دموکراسی مجزا نمی‌شود. همچنین می‌توان به دیدگاه اشپینگلر فیلسوف آلمانی اشاره کرد که معتقد است با تعمیم حق رأی به افراد در انتخابات معنای اولیه خود را از دست می‌دهد چراکه مردم گرفتار چنگال قدرت‌های جدید یعنی رهبران احزاب خواهند بود.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: رهبران احزاب با به کارگیری همه دستگاه‌های تبلیغاتی اراده خود را بر مردم تحمیل می‌کنند. دموکراسی به این معنا است که مردم بر سرنوشت خود حاکم شوند اما باید به طور صحیح مردم را در سرنوشت خود حاکم کرد.

وی گفت: کشوری همچون آمریکا، انگلیس و فرانسه داعیه دموکراسی دارند اما دموکراسی هر یک از آنها با دیگری متفاوت است در عین حال از انواع و اقسام دموکراسی مستقیم یا پارلمانی برخوردار هستند بطوری که برخی تفکر لیبرالی دموکراسی دارند و به آزادی و قانون توجه دارند.

پناهیان اظهار داشت: متاسفانه برخی اندیشمندان کشورمان عوامانه چشم خود را بر روی معنای دموکراسی می‌بندند و مشخص نیست به کدام قسم از دموکراسی توجه دارند و ندانسته شعاری را مطرح می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در نظام دیکتاتوری حاکم و فرد ظالم روی پرده آشکارا فعالیت می‌کنند اما در دموکراسی ظالمان پشت پرده پنهان می‌شوند و به صورت پنهانی نفوذ و ظلم می‌کنند لذا فرد مشخصی در این نظام وجود ندارد همچنین افکار عمومی توسط فرد ظالم منحرف می‌شود و مردم وادار می‌شوند به فرد خاصی رأی دهند.

وی خاطرنشان کرد: جنبش وال استریت آمریکا به این دلیل با شکست روبرو شد که فرد خاطی آشکارا مشخص نبود. بی تردید اگر جوامع غربی از دیکتاتوری آشکار برخوردار بودند تاکنون دیکتاتورهای آنها ساقط شده بودند اما در حال حاضر این کشورها دچار دیکتاتوری پنهان هستند بزرگترین دلیل این نظریه آن است که بیش از صدها سال همواره صهیونیست‌ها حاکم بودند زیرا مردم به هر کس رأی می‌دهند بازی به نفع کارترها تمام می‌شود.

پناهیان افزود: اندیشمندان غربی معتقدند در دموکراسی اشرافی‌گری مدرن دموکراسی چیزی جز پادشاهی مدرن نیست همچنین آنها معتقدند مردم در جریان انتخابات فریب می‌خورند و قدرت‌ها با توسل بر عوام فریبی آرای مردم را به سوی خود جلب می‌کنند این وضعیت در کشورهایی که دموکراسی حزبی در آن جریان دارد به صورت سازمان‌مند انجام می‌شود بطوری که تنها دو حزب در کشوری فعالیت‌ دارد و مردم به ناچار پس از انتخاب یک حزب به حزب دیگر پناه می‌برند.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: در واقع دموکراسی امروز در غرب نه تنها دیکتاتوری پنهان بلکه دیکتاتوری با دوام است اما می‌توان محاسن آن را اینگونه دانست که مردم باید بتوانند هشیارانه احساس مسئولیت کنند و فریب رسانه‌ها باندهای قدرت را نخورند لذا مردم در این نوع دموکراسی از رسانه‌ها و احزاب ضربه می‌خورند تا آگاه و بصیر شوند پس از بیداری از خواب غفلت اجازه نمی دهند دموکراسی توسط قدرت‌ها اداره شود.

وی افزود: اگر در جامعه دموکراتیک اجازه رشد به مردم داده شود محاسن دموکراسی بر معایب آن غلبه پیدا می‌کند. معتقدیم در نظام مردم سالاری دینی امکان رشد مردم به واسطه قوانین و ساختارها در جامعه‌ای دموکراتیک فراهم می‌شود.

پناهیان ادامه داد: امر ولایت با ابزاری همچون شورای نگهبان اجازه بسیاری از فریب‌ها و زورگویی‌ها را نمی‌دهد و این موضوع تفاوت دموکراسی و نظام مردم سالاری دینی است که در کشورهای غربی به چشم نمی‌خورد.

حجت الاسلام پناهیان ادامه داد: نکته دیگری که در قوانین ما وجود دارد تشخیص صلاحیت‌هاست که از سوی فقها صورت می‌گیرد و مطمئن‌تر از قوانین غرب است. نکته بعد نیز این است که یک فصل‌الخطاب وجود دارد که اگر برخی بازیگردانان بخواهند خلاف کنند، از تخلف آنها جلوگیری می‌شود مانند آنچه در سال 88 رخ داد و رهبری حکیم جمهوری اسلامی جلوی سنت باطله‌ای را گرفتند. بنابراین نقش ولایت در کنترل جامعه به سمت مردم‌سالاری حقیقی نقشی اساسی است.

وی گفت: برخی ساختارها در جامعه ما محاسن دموکراسی را افزایش داده است به طور مثال در جوامع غربی آرا به سمت صهیونیست‌هاست در حالی که مردم با صهیونیست‌ها ضدیت دارند ولی این فریب، یک دیکتاتوری آشکار است که در جامعه‌ای به واسطه قوانین و هشیاری مردم هیچ وقت نمی گذارد قدرت‌های سلطه در جهان حرف اول را در دموکراسی ما بزنند.

 استاد حوزه و دانشگاه افزود: آنها جنبش‌های رنگی را پیش‌بینی کردند که هرج و مرج مدنی ایجاد کنند تا با دموکراسی از قوانین خود کوتاه بیایند و تسلیم شوند که این وضعیت نیز در جامعه ما کنترل شده است ولی قوانین تا حدودی می‌تواند جلوی آسیب‌های دموکراسی را بگیرد و از آن به بعد برعهده مردم است.

حجت الاسلام پناهیان عنوان کرد: یکی از منکراتی که در جامعه ما به معروف تبدیل شده و باید علیه این منکر فریاد بزنیم، وضع مطبوعات است که مطبوعات حزبی در جامعه به شدت زشتی پراکنده می‌کند. زمانی که روزنامه‌ای به تحریک افکار عمومی می‌پردازد کدام دادگاه جلوی آن را می‌گیرد؟ روزنامه‌ها در کشور ما آزاد هستند که با تهمت، بدی افراد مقابل جناح خود را بیان کنند ولی باید از این آلودگی شدید جلوگیری شود زیرا این مسائل عین خباثت است که روزنامه‌ها خوبی فرد مقابل خود را بیان نکنند. بنابراین مردم نباید فریب این روش‌ها را بخورند، مردم نباید جناحی قضاوت کنند.

وی گفت: در حال حاضر برخی با بازی مظلوم‌نمایی و برخی با بازی افشاگری می‌توانند رأی بیاورند که هر دو غلط است و ما گاهی انتخابات‌مان دستخوش این بازی‌ها می‌شود، باید هر کسی که بهترین برنامه را دارد رأی بیاورد، اینکه نام برخی ورزشکاران و هنرمندان محبوب را بیاورند عوام‌فریبی است، انتخابات باید براساس شایستگی‌ها صورت گیرد.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی تا حدودی با قوانین از آسیب‌های دموکراسی پیشگیری کرده است، گفت: مردم باید بدانند که عرصه سیاست عرصه پیچیده‌ای است، من به عنوان یک طلبه از صدا و سیما تقاضا می‌کنم که به عرصه‌های اخلاقی بیشتر بپردازند و اجازه ندهند که با سکوت‌شان منکرها به معروف و حتی معروف‌ها به منکر تبدیل شود.

استاد حوزه و دانشگاه  با تأکید بر اینکه نمی‌توان عرصه سیاست را به حراف‌ها سپرد، اظهار داشت: صدا و سیما می‌تواند از این کار جلوگیری کند، قراردادی که امروز منعقد می‌شود و با تغییر دولت نیز نمی‌توان آن را تغییر داد. جلوگیری از پیشرفت کشور حداقل آسیب‌های دموکراسی است زیرا مردم درگیر منازعات سیاسی می‌شوند و این منازعات سبب می‌شود که کشور پیشرفت نکند. رؤسای برخی صنایع با انتخابات تغییر می‌کند یعنی این صنایع سیاسی هستند و اتفاقاً پیشرفتی هم ندارند.

وی با بیان اینکه مهمترین آسیب‌های دموکراسی با هشیاری مردم قابل کنترل است، گفت: برخی فکر می‌کنند جوسازی علیه صدا و سیما رأی‌آور است ولی صدا و سیما باید جلوی جوسازی را بگیرد و اگر کسی خواست با لودگی و تیکه‌پرانی و تحریک عواطف مردم رأی‌آوری کند، صدا و سیما باید جلوی او بایستد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: آنچه موجب شد در مدت 2 هفته مردمی که منتظر امام حسین (ع) بودند تبدیل به قاتلان وی شوند و طرفداران امام نیز ساکت بمانند، شایعه حمله لشکریان یزید بود یعنی مردم را از جنگ ترساندند در حالی که یزید لشکری برای جنگ با عراقی‌ها نداشت، مردم را می‌توان با شایعه یک جنگ موهوم ترساند و آنها را به قاتلان امام حسین (ع) تبدیل کرد.

وی افزود: گاهی در جامعه رأی دادن‌ها اینگونه است یعنی فرد می‌بیند که خودش رأی نمی‌آورد بنابراین از فرد دیگری یک لولو می‌سازد تا آن فرد نیز رأی نیاورد و این اتفاق افتاده است؛ به طوری که پس از دولت سازندگی، مردم را ترساندند و دولت اصلاحات روی کار آمد که همان روش را ادامه داد، اینها فریب‌هایی است که در جامعه اتفاق افتاده است. اگر مردم از ضرری می‌ترسند، باید آن ضرر حقیقی باشد.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: بالاترین جنایات را انجام دادند که انتخابات ما بی‌حرمت شود ولی انتخابات هیچ تکانی نخورد و حتی آن افرادی که می‌خواستند انتخابات را زیر سوال ببرند حالا التماس می‌کنند که در انتخابات شرکت کنند و این مسئله به دلیل بصیرت و روشنگری مردم ما بوده است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.