احمدرضا ناظری شنوایی شناس و استادیار علوم پزشکی شهیدبهشتی در گفت و گو با
خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه مردم برای دریافت خدمات شنوایی شناسی و درمان کم شنوایی فقط به متخصصان مراجعه کنند، گفت: شنوایی شناسان در کنار متخصصان گوش و حلق و بینی فعالیت کرده و اگر برای فردی مداخله مبتنی بر توانبخشی نیاز باشد شنوایی شناس خدمت مورد نظر را ارائه داده و روند توانبخشی بیمار را پس از ارائه خدمت به او پیگیری کرده و تحت نظر او روند توانبخشی ادامه پیدا میکند.
استادیار علوم پزشکی تهران با بیان اینکه اخیرا برخی افراد در درمان کم شنوایی ورود پیدا بیان کرد: دریافت خدمات توانبخشی از بعد سمعک و ابزار کمک شنوایی مخاطرات جدی برای شنوایی شناسها در پی داشته و مشاهده شده که برخی فروشگاهها و شرکتهای تجهیزات پزشکی و تجهیزات شنوایی در زمینه ارائه خدمات توانبخشی مداخله میکنند.
وی ادامه داد: در این شرکتها و فروشگاهها شنوایی شناس حضور ندارد، اما با این وجود مبادرت به ارائه خدمات توانبخشی شنوایی میکنند که تخلف از قوانین محسوب شده واین کار دخالت در امور سلامت و پزشکی است.
ناظری با بیان اینکه در شنوایی شناسی توجه به نظامهای حمایتی ضروری است، گفت: بیمهها متوجه اهمیت توانبخشی شنوایی شدهاند و برخی از هزینههای بیماران را تحت پوشش قرار دادهاند.
استادیار علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به کاستیهایی موجود در ارتباط بیمهها با جامعه شنوایی شناسی تصریح کرد: بیمهها مدارکی از بیماران مطالبه میکنند که تهیه آن برای آنها دشوار است، در واقع شنواییشناسان وقتی اقدام به تجویز سمعک میکنند و خدمتی ارائه میدهند تنها اقدام به فروش وسیله نمیکنند بلکه شنواییشناس سالها نسبت به خدمت ارائه شده به بیمار متعهد بوده و باید پاسخگوی فرد دارای اختلال شنوایی باشد.
وی تصریح کرد: بیمهها باید با شنواییشناسان در ارتباط باشند و خدمت ارائه شده را به رسمیت شناخته و نظام حمایتی را بر این مبنا پیش ببرند.
انتهای پیام/