سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت نام بیش از 14 هزار داوطلب در انتخابات شوراها در آذربایجان غربی

رئیس ستاد انتخابات استان آذربایجان غربی گفت: امسال برای پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا ۱۴ هزار و ۲۲۱ نفر با ثبت نام در فرمانداری‌ها نامزد شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛علیرضا رادفر پیش از ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران با اعلام آخرین آمار و اطلاعات مربوط به ثبت نام از نامزدهای انتخاباتی شورای شهر و روستا در دور پنجم اظهار داشت: از ۳۰ اسفند ۹۵ تا شش فروردین امسال در هفت روز زمان ثبت‌نام داوطلبان ۱۴ هزار و ۲۲۱ نفر با حضور در فرمانداری اقدام به ثبت نام  خودکرده‌اند.

وی با بیان اینکه از این تعداد دو هزار و ۳۴۷ نفر در حوزه‌های شهری و ۱۱ هزار و ۸۷۴ نفر در حوزه‌های روستایی ثبت نام کرده‌اند افزود: از این تعداد ۳۸۸ نفر زن هستند که ۲۴۵ نفرشان برای عضویت در شوراهای شهرها نامزد شده‌اند و ۱۳ هزار و ۸۳۳ نفر مرد نیز نامزد شوراهای استان شده‌اند که از این تعداد ۲ هزار و ۱۰۲ نفرشان نامزد شورای شهرها هستند.

رادفر با اعلام اینکه بیشترین گروه سنی نامزدها در آذربایجان غربی مربوط به رده سنی ۳۶ تا ۴۰ سال است عنوان کرد: دو هزار و ۹۲۴ نفر را شامل می‌شود و رده سنی ۳۰ تا ۳۵ سال و ۴۱ تا ۴۵ سال در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

رئیس ستاد انتخابات استان آذربایجان غربی با عنوان اینکه ۴۸ نفر از نامزدهای انتخاباتی ثبت نام کرده در استان سن بالای ۷۵ سال دارند اضافه کرد: ۶۴ نفر از ثبت‌نام کرده‌ها تحصیلات حوزوی دارند و ۶۰ نفر نیز با تحصیلات دکترا نامزد شوراهای استان شده‌اند و ۸۰۳ نفر نیز تحصیلات فوق لیسانس دارند و  ۲ هزار و ۸۰۳ نفر نیز مدرک تحصیلی‌شان لیسانس است و یک هزار و ۶۵۵ نفر نیز فوق دیپلم و بقیه دیپلم بوده یا خواندن نوشتن بلدند.

رادفر در خصوص سطح تحصیلات نامزدهای این دوره از انتخابات شوراها گفت: برای روستاهای زیر ۲۰۰ خانوار سواد خواندن و نوشتن و بالای ۲۰۰ نفر دیپلم کفایت می‌کند و برای شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت نیز مدرک فوق دیپلم و شهرهای با جمعیت بالاتر به مدرک لیسانس نیاز دارند.

رئیس ستاد انتخابات استان آذربایجان غربی گفت: امسال نسبت به دوره چهارم ۱۱ درصد آمار ثبت نامی‌ها افزایش داشته است به گونه‌ای که در حوزه شهری، افزایش ۳۱.۳ درصدی و در روستاها افزایش ۸ درصدی و برای داوطلبان زن نیز افزایش ۷۹ درصدی به ثبت رسیده است همچنان که برای داوطلبان افزایش ۱۰.۴ درصد حادث شده اما در حوزه‌های شهری نسبت به دوره قبلی مشارکت بانوان ۱۱۵ درصد افزایش داشته است.

رادفر تصریح کرد: در دوره قبل از انتخابات شوراهای شهر و روستا در آذربایجان غربی در ۳۵۰ روستا تعداد نامزدها به حد نصاب نرسید و انتخابات برگزار نشد ولی در این فقط در ۱۰۵ روستا تعداد نفرات به حد نصاب نرسیده و انتخابات در آن برگزار نمی‌شود.

به گفته وی در این دوره ۷۳۹ ایثارگر نیز در انتخابات شوراها ثبت نام کرده‌اند که رشد ۱۹ درصدی دارد و ۳ هزار و ۲۱۲ نفر نیز قبلاً سابقه عضویت در شوراها را داشته‌اند بنابراین از این حیث افزایش ۹۳ درصدی اتفاق افتاده است.

رادفر تصریح کرد: بیشترین داوطلب در حوزه شورای شهر در ارومیه با ۳۵۹ نفر روی داده است بطوری که در ۲۹ اردیبهشت و در صورت تائید صلاحیت این افراد برای هر کرسی ۳۲.۶ نفر داوطلب به رقابت می‌پردازند.

رئیس ستاد انتخابات استان آذربایجان غربی گفت: دومین شهر از نظر تعداد ثبت نامیها مربوط به شهرستان بوکان است که با ۲۱۹ داوطلب  و برای هر کرسی ۳۰ نفر باهم رقابت خواهند کرد و در خوی نیز با ۲۰۲ نفر ثبت نامی برای هر کرسی ۲۲.۵ نفر رقابت می‌کنند.

رادفر اعلام کرد: کمترین میزان داوطلب برای هر صندلی شورا در شهر گردکشانه پیرانشهر به ثبت رسیده طوری که در صورت تائید صلاحیتشان هر هشت نفر به صورت عضو اصلی و علی‌البدل انتخاب می‌شوند.

رئیس ستاد انتخابات استان آذربایجان غربی گفت: در  شهرستان ارومیه تعداد نامزدهای انتخاباتی شوراها سه هزار و ۱۸۶ نفر است که ۴۱۷ نفرشان برای حوزه شهری و ۲ هزار و ۷۶۹ نفرشان برای حوزه‌های روستایی ثبت نام کرده‌اند.

 انتهای پیام/م



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.