سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز؛

سنت رنگ کردن تخم مرغ سفره های هفت سین با گل بنفشه

گل بنفشه در زبان محاوره مردم بوانات به گل مکو معروف است و هر ساله در اسفند ماه رشد می کند و نوید آمدن بهار را می دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اعلام کرد: شهرستان بوانات در شمال شرقی استان فارس و در دامنه رشته کوه های زاگرس مرکزی با آب و هوای نیمه کوهستانی و معتدل از روزگار قدیم به نام "نگین سبز فارس" مشهور بوده است.


این گزارش حاکی است، یکی از رسوم مردمان این دیار توجه به سبزه و سبز شدن گل بنفشه بوده و آن را نمادی از آمدن بهار می دانند و در گذشته از آن برای رنگ کردن تخم مرغ های سفره هفت سین نیز استفاده می کردند.

بر اساس این گزارش، در رسوم گذشته، نوجوانان و کودکان بواناتی در روزهای آخر اسفند ماه، به دشت و مزارع رفته و گل های بنفشه ها را جمع آوری و بعد از آمدن به خانه مقداری از گل ها را همراه با چند عدد تخم مرغ درون کتری یا ظرفی روی آتش می گذاشتند تا بجوشد و با جوشش آب، تخم مرغ ها رنگ بنفش به خود گرفته و بعد آن ها را که برای مردم نماد زندگی و آمدن بهار بودند درون سفره هفت سین در کنار سبزه های قرار می دادند و گاهی نیز از این تخم مرغ های رنگی برای عیدی دادن به کوچکترها استفاده می کردند.

بنابر این گزارش، هنوز هم در روستاهای شهرستان بوانات هستند نوجوانان و بانوانی که برای رنگ کردن تخم مرغ های سفره هفت سین از این گل های بنفشه استفاده کنند.

انتهای پیام/ن

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.