سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مصرف تغذیه صحیح در دید و بازدید ایام نوروز

برای حفظ سلامت خود در ایام نوروز باید به نکاتی توجه داشته باشیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ منصوره نوروزپور کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی گفت: در مهمانی های ایام نوروز در مصرف شیرینی، شکلات زیاده روی نکنیم و بهتر است به جای شیرینی های خامه ای و شکلاتی که دارای مقدار زیادی کالری هستند، از انواع خشک و ساده شیرینی ها آن هم در اندازه کوچک استفاده کنیم.
 
وروزپور افزود: برای جلوگیری از مصرف شیرینی جات و شکلات های پر کالری، بهتر است در هنگام خرید، انواع ساده، سایز کوچک و رژیمی آن را انتخاب کنیم.
 
وی با بیان اینکه میوه ها دارای ویتامین های مختلف، املاح معدنی و ترکیبی به نام آنتی اکسیدان هستند، ادامه داد: در مهمانی های ایام نوروز، میوه بیشتری جایگزین مصرف شیرینی و شکلات ها شود، میزان مصرف میوه هم باید بر اساس نیاز روزانه یعنی 2 تا 4 واحد در روز باشد(هر واحد میوه معادل یک عدد میوه با اندازه متوسط است) تا منجر به چاقی و اضافه وزن نشود.
 
وروزپور بیان کرد: به دلیل اینکه انواع مغزها و تخمه ها، دارای مقادیر زیادی چربی هستند، در مصرف آجیل و خشکبار هم، نباید زیاده روی کنیم، هر 100 گرم آنها دارای 500 تا 600 کالری انرژی است، بنابراین تصمیم صحیح آن است، که در ایام نوروز از مقادیر کمی از آجیل، آن هم به صورت بدون نمک و یا کم نمک استفاده شود، تا مانع چاقی، اضافه وزن و پرفشاری خون شود.
 
نوروزپور اظهار داشت: پیشنهاد مناسب آن است که برای صرف چای هم به جای قند و شکلات، از کشمش، توت خشک و یا خرما استفاده شود.
 
این کارشناس تغذیه توصیه کرد: در ایام نوروز به جای مصرف غذاهای چرب و سرخ شده، از غذاهای بخارپز، آب پز و تنوری استفاده کنیم و سعی کنیم نیمی از بشقاب خود را با سالاد و سبزی پر کنیم، زیرا سالاد و سبزیجات به دلیل داشتن فیبر، جذب چربی ها و مواد قندی را کاهش داده و به این ترتیب از افزایش وزن جلوگیری می کند.
 
وی گفت: در کنار غذا، از نوشیدنی های سالم مانند آب، دوغ کم نمک و بدون گاز استفاده کنیم و مصرف نوشابه را به کمترین مقدار برسانیم، همچنین یک راه حل موثر برای حفظ وزن و پیشگیری از اضافه وزن در این ایام، این است که وزن خود را هفته ای یک بار با ترازو اندازه گرفته و در صورت تغییر در وزن،  با توجه بیشتری نسبت به میزان و نحوه مصرف مواد غذایی، وزن خود را به حالت قبل بازگردانده و نسبت به حفظ آن تلاش بیشتری کنیم.
 
کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی تصریح کرد: در کنار صرف غذای سالم، متعادل و متنوع در این ایام، برای داشتن تعطیلاتی پر از نشاط و آرامش، تحرک بدنی و ورزش (30دقیقه پیاده روی تند در روز)، فراموش نشود.



انتهای پیام/ر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.