سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

دوربین‌های هوشمند،گامی برای کاهش تلفات و تخلفات رانندگی/خداحافظی با مدیریت سنتی حمل و نقل

در طول سالیان اخیر با هدف کنترل و کاهش تخلفات رانندگی و جاده ای،تجهیز جاده‌ها به دوربین های نظارتی با جدیت مضاعفی در دستور کار قرار گرفته ،امری که بر اساس آمار و گزارشات منتشر شده،نقش حائز اهمیتی در کاهش هزینه های مالی و جانی رانندگی ایفا کرده است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه حمل و نقل، یکی از مؤلفه های اساسی در حصول توسعه پایدار به شمار می رود و به واقع، کشوری در زمره جوامع توسعه یافته قرار می گیرد که از حیث حمل و نقل به استانداردها و پیشرفت کافی رسیده باشد.

در این میان حمل ونقل جاده ای و کاهش تلفات و خسارات مالی و جانی از موارد حائز اهمیتی است که در طول سالیان اخیر با تلاش مجدانه پلیس راهور و راهنمایی و رانندگی با کاهش ملموس و قابل توجهی همراه بوده است.

کاهش تلفات ناشی از سوانح رانندگی از 25 هزار نفر در سال به 16 هزار تَن، به خوبی عمق و ضریب توفیق حاصل شده را هویدا می کند.

لذا همچنان این آمار، زیبنده کشوری با فرهنگ و تمدن ایران زمین نیست و به تعبیر یونس فرجیان، کارشناس حمل ونقل، همچنان آمار موجود نگران کننده است و باید با صراحت عنوان کرد از وضعیت وخیم و بغرنج بدتر به شرایط بد رسیده ایم و می طلبد با همگرایی و هم افزایی عمومی نسبت به کاهش هر چه بیشتر میزان خسارات و تلفات معطوف به سوانح جاده ای و رانندگی تلاش مجدانه افزون تری عملیاتی شود.

چندی پیش با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی، از 527 دوربین کنترلی-نظارتی و سامانه های هوشمند مرتبط با آن در 21 استان کشور رونمایی شد، امری شایسته که البته ضرورت افزایش هر چه بیشتر آن احساس می شود.

فرجیان، کارشناس حمل و نقل در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی با اشاره به لزوم ارتقای ایمنی جاده ها در کشور به عنوان یکی از اصلی ترین وظایف حاکمیت در جامعه اظهار داشت: بدون تردید، حصول این امر مستلزم تأمین اعتبارات ویژه و خاص به خود است، اما انصاف حکم می کند تا تحقق اهداف مورد نظر در این عرصه، صرفاً و مطلقاً متوجه دستگاه‌های ذی‌ربط و متولی نشود، زیرا نقش مردم و ارتقای فرهنگ رانندگی و توجه به قواعد و ضوابط مرتبط با این امر از سوی عموم جامعه ضرورتی است که نمی توان به سادگی و سهولت از آن گذشت.

وی افزود: همه ساله در ایام نوروز با افزایش مسافرت‌های برون شهری، دغدغه افزایش ضریب سوانح جاده‌ای پر رنگ‌تر می شود.

فرجیان عنوان کرد: کاهش هر چه بیشتر تلفات جاده ای مستلزم اجرای مجموعه ای از طرح های سخت افزاری و نرم افزاری است و نادیده انگاشتن هرکدام از این موارد، حصول توفیقات مؤثر را به چالش خواهد کشید.

کارشناس حمل و نقل با اشاره به نقش کارآمد تجهیزات نظارتی و کنترلی همچون دوربین‌های ثبت تخلفات در جاده های کشور گفت: تجهیز، استقرار و تعبیه چنین ادواتی، بازدارنده و مؤثر خواهد بود زیرا همواره نظارتی هدفمند و هوشمندانه در سطح معابر و جاده ها، جاری و ساری می شود که همین امر، رانندگان متخلف را مجاب به رعایت قوانین خواهد کرد.

وی افزود: متؤسفانه از حیث رعایت اصول و قواعد رانندگی در شرایط مطلوبی به سر نمی بریم و تأسف آور است که برای حفظ جان رانندگان و سرنشینان خودروها و وسایل نقلیه سبک و سنگین باید با لحاظ کردن تدابیر ویژه، آنها را مجاب به رعایت ضوابط نمود.

فرجیان گفت: به عنوان نمونه، احداث و نصب سرعت گیر، در جوامع توسعه یافته مرسوم و شایع نیست اما در کشور ایران، تکثر و تعدد سرعت گیرها به میزانی است که بعضاً حرکت عادی و متعارف وسایل نقلیه را در محورها و معابر سواره رو مختل می کند.

این کارشناس حوزه حمل و نقل عنوان کرد: برای کاهش سرعت غیر مجاز وسایل نقلیه و برخی رانندگان متخلف و بی توجهی به اصول رانندگی، چاره ای جز نصب و به کار بردن سرعت گیر وجود ندارد و به تبع اتکای صرف و مطلق به فرهنگ سازی (به دلیل زمان بر بودن حصول نتایج و دستاوردهای مربوطه) در کوتاه مدت مطلوب اثر نخواهد بود.

*تسهیل کنترل ترافیک،با ارتقای تجهیزاتی جاده ها و محورهای مواصلاتی

حسین شفیعی، کارشناس حوزه حمل و نقل در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی با اشاره به فاصله گرفتن از مدیریت سنتی حمل و نقل و گام برداشتن در مسیر ایده ها و روش های نوین گفت: استفاده و بهره گیری از ظرفیت های مرتبط با حوزه فناوری و اطلاعات و مخابرات کشور در حصول توفیقات مرتبط با این بخش، بسیار نافذ، تعیین کننده و اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: برخی گمان می کنند نصب و تعبیه دوربین های نظارتی، صرفاً با هدف اعمال جریمه یا کنترل و کاهش تلفات و سوانح جاده‌ای عملیاتی می‌شود اما به واقع با اتکای به چنین تجهیزات و ادواتی، مدیریت ترافیک نیز با سهولت هر چه بیشتری محقق خواهد شد.

شفیعی عنوان کرد: بر اساس اظهارات مسئولان ارشد وزارت راه، مقرر است 1880 دوربین نظارتی در طی ماه‌های آینده به بهره‌برداری برسد که در صورت تحقق این وعده به مراتب ضریب کنترل و نظارت در معابر و محور های مواصلاتی، ارتقای هر چه بیشتری خواهد یافت.

*لزوم تعبیه 6 هزار دوربین نظارتی در سطح جاده های برون شهری

مصطفی کاظمیان، کارشناس حوزه راهداری، در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی عنوان کرد: بر اساس اظهارات مسئولان ذی‌ربط در پلیس راهور کشور 3 هزار و 200 نقطه حادثه خیز در کشور شناسایی شده اند که با تجهیز آن به دوربین های نظارتی، امکان اعمال مدیریت و کنترل هر چه بیشتر میسر و فراهم خواهد شد.

وی افزود: بررسی ها و تحقیقات انجام شده موید این واقعیت است که در حال حاضر، عرصه راه‌ها و جاده‌های کشور نیازمند حداقل 6 هزار دوربین نظارتی و کنترلی است و امید آن می رود در برنامه ششم توسعه نسبت به تأمین و حصول آن، پیش بینی های لازم و مقتضی لحاظ شود.

کاظمیان در خاتمه یادآور شد: البته کاهش تلفات جاده‌ای و سوانح راهنمایی و رانندگی صرفاً به نصب و تعبیه دوربین های نظارتی، کنترلی و ثبت تخلفات معطوف نمی شود، بلکه اصلاح جاده های پر خطر و حادثه خیز و ارتقای ایمنی خودروها از دیگر ضروریاتی است که باید به نحو جدی تری مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.