سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنندج؛

قرآنی به جا مانده از قرن چهارم هجری در کردستان

قرآن نگل یکی از قرآن های خطی قدیمی است که در مسجد روستای نگل نگهداری می شود و هر روزه گردشگران زیادی آن را زیارت می کنند.

  به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،روستای نگل با جاذبه های گردشگری طبیعی و مذهبی یکی از مناطق دیدنی استان کردستان است که در کوهستان های سرسبز جاده سنندج - مریوان در 65 کیلومتری سنندج واقع شده است.

در داخل مسجد روستای نگل، قرآنی خطی متعلق به دوران های گذشته نگهداری می شود که در میان مردم از جایگاه والایی برخوردار است و همه روزه تعداد زیادی از نقاط مختلف آن را زیارت می کنند.

بنا بر اعتقادات مردم، این قرآن یکی از چهار قرآن خطی است که در زمان خلیفه سوم به رشته تحریر درآمده و به چهار اقلیم دنیا فرستاده شده است.

قطع این قرآن رحلی بزرگ، جلد آن چرمی و صفحات کاغذی ضخیم آن به علت تشابهی که با پوست دارد میان مردم به پوست آهو شهرت یافته است.

خط قرآن کوفی و دارای نقطه و اعراب و در برخی از آیات طلاکاری شده و مزین به نقوش گیاهی است. همچنین شواهد تاریخی تحریر قرآن با توجه به شیوه خط و تزیینات نشان می دهد این قرآن متعلق به اواخر قرن چهارم هجری است.

بنابر برخی روایات این قرآن حدود هزار سال پیش توسط چوپانی در پای گُلی نوشکفته در همین محل پیدا شده است.

در سال 1312 به دستور رضاشاه به تهران منتقل شد تا در موزه نگهداری کنند پس از انقلاب نیز این قرآن دو بار به سرقت رفت،اما دوباره پیدا شد و به سرجای خود بازگردانده شد.

علیرغم آسیب هایی که به قرآن وارد شد اما مردم روستا ترجیح می دهند قرآن را در مسجد نگهداری کنند و تمایلی به انتقال آن به موزه ندارند.

این قرآن هم اکنون با نظارت سازمان اوقاف، توسط هیات امنای مسجد روستا در محفظه شیشه ای نگهداری می شود.



انتهای پیام/م
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.