سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گروه‌های آموزشی فضای کافی ندارند/ تخصیص اعتبارات پژوهشی به پژوهشگران نمی‌رسد

عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: رشد پژوهش در کشور نیازمند تخصیص اعتبارات است که تخصیص اختصاص یافته همیشه عاید پژوهشگران نمی‌شود و باید برای رشد پزوهش آن را در نظر داشت.

علی هاشمی عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: وقتی وضعیت علم ایران در منطقه و جهان مطرح می‌شود و موضوع مرجعیت علمی در کشور مورد بحث و برسی است باید مشکلات و چالش‌ها را نیز رصد کنیم و بدانیم بودجه تحقیقاتی دانشگاه‌ها اندک است.

وی افزود: مشکل زیرساخت در برخی دانشگاه‌های کشور از موضوعاتی است که نباید به سادگی از آن بگذریم، زیرا در برخی گروه‌های آموزشی مطرح می‌شود که فضای آزمایشگاهبی کافی نداریم و این موضوع در بحث تولید علم حائز اهمیت است.

هاشمی بیان کرد: بودجه تخصیص یافته طرح‌های تحقیقاتی و پایان نامه‌های ارشد و دکترا کم است و با بودجه ناکافی امکان تحقیقات کیفی مطلوب محقق نخواهد شد و تشکیلات سازمانی و منابع انسانی نیز در مباحث مالی نقش خود را ایفا نمی‌کنند.

وی گفت: در زاهدان ۹ مرکز تحقیقات داریم که ۳ مرکز بودجه مستقل ندارند، برخی مراکز نیز اساتید کافی ندارند و اساتید حاضر نیز بواسطه رسالت هایی که بر دوش دارند فرصت کافی برای حضور موثر ندارند.

وی عنوان کرد: ۱ تا ۳ درصد محل اعتبارات دانشگاه‌ها باید صرف تحقیقات شود، اما در بخی دانشگاه‌ها کف این اعتبارات به پژوهش اختصاص داده می‌شود. 

عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: پژوهش یکی از اساسی‌ترین نیاز‌ها برای نیل به پیشرفت و توسعة همه جانبة یک کشور است و قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است. بنابر این نوع و سطح فعالیت‌های پژوهشی یکی از شاخص‌های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود و باید موانع رشد در این عرصه را در نظرداشت.

وی نبود حمایت مالی برای چاپ مقالات را از دیگر دغدغه‌های پژوهشگران دانست و گفت: در رابطه با دانشگاه‌های محروم جغرافیایی با اقلیم خاص نیز نگاه ویژه متولیان آنوزش عالی کشور بسیار ضروری است و امیدواریم با رفع موانع بتوانیم شاهد کسب مرجعیت علمی ایران در منطقه باشیم.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.