سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیرجند؛

دره جن ها در طبس

دره کال جنی طبس یکی از مکان های اسرار آمیز طبس است که محل زندگی ارواح بوده است.

عربی معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛گفت:کال جنی یا دره جن‌ها دره ای است که در شمال طبس و در اطراف روستای ازمیغان و در امتداد خروجی قناتی که در نزدیکی آن قرار دارد واقع شده و 35 کیلومتر با شهرستان طبس فاصله دارد.

وی افزود:کال جنی به دلیل شرایط زمین شناسی و تنوع پدیده های فرسایشی مسیر بکر برای مشتاقان رمز و راز است.
 
 

 

 

عربی گفت:کال جنی در فاصله حدود ۲۷ کیلومتری شمال غربی شهر طبس در دامنه غربی رشته کوه شتری و در پایین دست رودخانه دائمی ازمیغان قرار گرفته است. این دره نواحی شمالی رودخانه دائمی ازمیغان را زهکشی کرده و آب مورد نیاز تعدادی از روستاهای این بخش را تأمین می کند.

معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی افزود:این رودخانه با عبور از حاشیه روستای زیبای ازمیغان شرایط ویژه آب و هوایی را بوجود آورده که در آن منطقه برنج در کنار خرما و مرکبات کشت می شود. این ناحیه از نظر شرایط زمین شناسی و تنوع پدیده های فرسایشی بسیار جالب توجه و بکر است.

وی گفت: نام کال جنی احتمالا به علت وجود صداهای رعب انگیزی که به دلیل پیچیدن باد در حفره های متعدد اطراف دره بوجود می آید و یا اشکال فرسایشی مختلف در رسوبات کنگلومرایی-ماسه سنگی دیواره رودخانه با پیچ و خم های متعدد است.

عربی افزود: حفاظت و نگهداری از این اثر طبیعی ارزشمند و منحصر به فرد پس از ثبت آن، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و همکاری همه جانبه دستگاه های ذیربط و گردشگران را می طلبد.

انتهای پیام/غ

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.