سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری،

اعتیاد، لغزش بحران ساز

لغزش های بحران ساز در اعتیاد را بهتر بشناسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران اعلام کرد: لغزش وعود دو مقوله جداگانه هستند ، در لغزش فرد یک بار یا دو بار اشتباهی مواد استفاده کرده است و لی در عود فرد بر اشتباهاتش ادامه می دهد.

در لغزش به راحتی می توان فرد را درمان کرد ولی در عود کار خیلی سخت می شود ، لغزش معتادین به سمت و سوی مواد مخدر به یکباره صورت نمی پذیرد معمولاً علت لغزش این است که فرد خود را به رفتار قبلی باز می گرداند و برای کنار آمدن به اعتیاد دوباره به مواد مخدر روی بر می گرداند و تصمیم صحیح نمی گیرد .

لغزش سه مرحله دارد:

لغزش احساسی: فرد به استفاده مواد فکر نمی کند ولی احساسات راه را برای گرایش به مواد باز می کند در این مرحله باید تصمیم صحیح صورت گیرد و توجه نداشتن به این امر فرد را به لغزش فکری می اندازد.

لغزش فکری : فرد با تفکر خود به این نتیجه می رسد که تنها راه علاج وی گرایش دوباره به اعتیاد است .

نوسانات خلقی و احساسی – اختلال در آداب غذا و خواب و در مرحله بعد دل فرد آشوب شده و افکار فرد به حالت قدیمی خود و افکار معتاد گونه وی را دوباره به مواد می کشاند.

چنانچه فرد تصمیم درست نگیرد به سمت مرحله سوم (لغزش جسمی) می کشاند.

لغش جسمی: رفتن به سراغ دوستان دوران مصرف ، اضطراب خود را نمی تواند کنترل و افکار او را قانع می کند که جز اعتیاد راه دیگر وجود ندارد.

مطالعاتی که بر فعالیت های کشورهای آمریکایی و اروپایی انجام شده ؛ آنان در زمینه پیشگیری از اعتیاد از روشهای آموزش عمومی ، استفاده از والدین ، برنامه مدرسه محور، خدمات مشاوره ای پیشگیری از اعتیاد، برنامه های نوساز، مراقبت های بهداشتی ،آموزش از طریق محتوای درسی ، هشدارهای مقامات انتظامی وآموزش مهارت های زندگی استفاده کرده اند.

حل معضل اعتیاد کاری بسیار ساده است، مشکل معتاد تنها از طریق برقراری ارتباط درست حل می شود. اگر بتوانیم ارتباط مناسبی خانواده ها با فرزندان معتاد خود برقرار کنند به راحتی می توانیم در ترک دادن وی به او کمک کنیم.

سازمان های متولی زمانی موفق می شوند که همه باید به میدان بیایند ، در اینجا باید به نقش سازمان های مردم نهاد در پیشگیری از اعتیاد تأکید کنم و باید بگویم ما همه باید عضو سارمان های مردم نهاد گردیم تا به صورت ریشه ای معضل اعتیاد را از بین ببریم.

با شروع آموزش در مدارس ابتدایی ، قرار دادن آموزش خانواده ها در اولویت مباحث آموزشی ، آموزش مهارت های زندگی به افراد جامعه ،انجام اقدامات پیشگیرانه برای پیشگیری از برگشت مجدد معتاد به اعتیاد ، همگام شدن و ارتباط بین دستگاه ها و سازمان های متولی و بهره گیری از توان سازمان های مردم نهاد می توانیم در پیشگیری از اعتیاد موفق باشیم.

انتهای پیام/ م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.