سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

اجرای برنامه غربالگری سرطان های شایع در استان خراسان رضوی

برنامه غربالگری سرطان کلورکتال، پستان و دهانه گردن رحم در مناطق زیر پوشش این دانشگاه علوم پزشکی در خراسان رضوی اجرایی می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر محمدجعفر صادقی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این اقدام در راستای اجرای برنامه های سند ملی بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ارتقاء سطح مراقبتها برای همه افراد از جمله سالمندان و میانسالان اجرا می شود.
وی افزود: بررسی ها نشان داده میزان ابتلا به سرطان در خراسان رضوی همگام با کشور روند رو به رشد دارد اما به دنبال اقدامات و پیشرفتهای درمانی میزان مرگ و میر ناشی از سرطان کاهش یافته است.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آمارهای ابتلا به سرطان در دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در خراسان رضوی شامل نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه، تربت جام و گناباد نیز به دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارسال می شود.
صادقی سرطان معده و پستان را به ترتیب شایعترین سرطانها در مردان و زنان ذکر کرد و گفت: طبق آخرین آمارها سالانه در خراسان رضوی ۵۴۰ نفر به سرطان معده و ۵۲۰ نفر به سرطان پستان مبتلا می شوند.
وی گفت: پس از آن سرطان پوست، مری، کلورکتال(روده بزرگ)، پروستات و مثانه بیشترین شیوع را دارند.
صادقی همچنین به عوامل ابتلا به سرطان و گسترش عوامل آن در جامعه اشاره کرد و افزود: مصرف دخانیات و تنباکو، کم تحرکی و چاقی، رژیم غذایی نامناسب و آلودگی هوا مهمترین عوامل ابتلا به سرطان به شمار می روند.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: استعمال دخانیات و مصرف تنباکو بین ۲۵ تا ۴۰ درصد، رژیم غذایی نامناسب بین ۱۰ تا ۷۰ درصد، نورخورشید نقش ۱۰ درصدی و مواجهات شغلی نقش پنج درصدی در ابتلا به سرطان دارند.
طبق آمار وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سالانه ۹۰ هزار مورد ابتلا به سرطان در کشور ثبت می شود که کمتر از ۱۰ درصد آن مربوط به خراسان رضوی است.
انتهای پیام// م.م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.