سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سينماي ايران در تيرماه 1395؛

روزهای تلخ و شیرین در کنار هم/ از حضور در جشنواره‌های خارجی تا درگذشت چهار هنرمند

با وجود خبرهای تلخ چهارمین ماه سال، این سینمای ایران بود که در عرصه بین الملل حضور درخشانی داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تیر ماه 1395 با توصیه سینمایی رهبر معظم انقلاب آغاز می‌شود. در حاشيه مراسم ديدار شعرا با مقام معظم رهبري، رهبر انقلاب توصيه‌اي براي ساخت فيلم درباره واقعه مسجد گوهرشاد مي‌كنند؛ واقعه‌اي كه تا همين سال گذشته نسبت به آن بي‌توجهي عامدانه‌اي صورت گرفته و كمتر كسي است كه درباره جزئيات اين حادثه مهم تاريخي و تأثيرات آن اطلاع داشته باشد. 

اما تیرماه برای سینمای ایران کمی تلخ بود. در این ماه، چهار هنرمند به دیار باقی شتفاتند. عباس کیارستمی کارگردان «مشق شب»، بهمن زرین پور بازیگر سینما و تلویزیون، ملیحه نیکجومند بازیگر با سابقه سینما و جمشید ارجمند منتقد سینما دار فانی را وداع گفتند. البته در این ماه خبر هایی در خصوص بیماری هنرمندان نیز منتشر شد.

ابراهیم حاتمی کیا خالق«بادیگارد» پس از یک عمل جراحی موفقیت آمیز از بیمارستان مرخص شد. نادر طالب‌زاده هنرمند،‌ مستندساز و فعال فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی نیز به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری شده و پس از بهبود نسبی از بیمارستان مرخص شد اما به توصیه پزشکان وی باید فعالیتهای خود را کاهش می داد. 

پس از رضایت مجموع پزشکان از انجام عمل پیوند اکبر عبدی بازیگر سینما و تلویزیون، او نیز باید در یک شرایط ایزوله، استراحت مطلق می‌کرد. همچنین حمید اعتباریان تهیه کننده سینمای ایران که به دلیل سکته قلبی در بیمارستان بستری شده بود به بخش عمومی منتقل شد. اما حسین محب اهری در تیرماه برای سپری کردن دوره درمان خود در بیمارستان بستری شد.

با وجود خبرهای تلخ چهارمین ماه سال، این سینمای ایران بود که در عرصه بین الملل حضور درخشانی داشت. در این ماه فیلم سینمایی «دختر» ساخته رضا میرکریمی در جشنواره فیلم مسکو، تندیس اصلی جشنواره برای بهترین فیلم، جایزه بهترین بازیگر مرد برای بازی فرهاد اصلانی و جایزه بهترین فیلم تماشاگران را دریافت نمود. گفتنی است که فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» با حضور مجید مجیدی کارگردان این اثر در جشنواره فیلم مسکو به نمایش درآمد. 

در اولین ماه تابستان، فیلم سینمایی «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم جشنواره مونیخ را دریافت کرد. همچنین در جشنواره بین المللی فیلم «عشق» که در شهر لس آنجلس آمریکا برگزار شد. علیرضا برازنده، جایزه بهترین فیلمبرداری و ساره بیات، جایزه بهترین بازیگر زن را برای فیلم «فصل فراموشی فریبا» ساخته عباس رافعی ، دریافت نمودند. این در حالی است که این فیلم در پنجاه و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم «عقاب طلایی» آمریکا نیز نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم سینمایی شده بود.

اما آغاز نمایش فیلم سینمایی «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در شهرهای مختلف استرالیا و راهیابی فیلم «فرشته» به کارگردانی حسن آخوند پور به جشنواره ماربلای اسپانیا را می توان پایان بخش حضور جهانی سینمای ایران در این ماه دانست. 

تیر ماه امسال خبرهای حاشیه ای نیز داشت. مهم ترین حاشیه این ماه را می توان وضعیت نا معلوم اکران فیلم سینمایی «ارادتمند؛ نازنین، بهاره ، تینا» قلمداد کرد. البته تغییر و تحول در شورای بازبینی فیلم های سینمایی و معرفی «منوچهر شاهسواری» به عنوان مدیرعامل جدید خانه سینما نیز در این ماه خبرساز شد.



انتهاي پيام/






تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.