سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

هرگونه بهره‌برداری از جنگل‌های کشور تا 3 سال آینده باید ممنوع شود/80 هزار پرونده در قوه قضائیه در زمینه تصرف اراضی مفتوح است

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفتگوی ویژه خبری امشب به بررسی وضعیت منابع طبیعی کشور پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما به بررسی وضعیت منابع طبیعی کشور پرداختند. 

میانگین فرسایش خاک در کشور حدود ۱۶.۵ تن در هکتار است

در ابتدای این بحث جلالی رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام اینکه میانگین فرسایش خاک در کشور حدود ۱۶.۵ تن در هکتار است، گفت: بخشی از این اتفاق به دلیل تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین، کمبود آب شیرین و بیابان زایی است.

وی افزود: به دلیل توسعه نامتوازن در جهان و کشور ما، در قرن بیستم جمعیت جهان ۴ برابر، مصرف آب ۹ برابر، مصرف انرژی ۱۵ برابر و تولید دی اکسید کربن ۱۷ برابر شده است و میزان جنگل های جهان نیز از ۵ میلیارد هکتار به ۴ میلیارد هکتار کاهش پیدا کرده است که این عوامل باعث عدم تعادل در اکو سیستم ها شده است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه بخشی از فرسایش خاک در اثر فرسایش بادی است ادامه دارد:  در کشور حدود ۳۲ میلیون هکتار بیابان داریم که حدود ۲۰ میلیون هکتار و آن تحت تاثیر فرسایش  بادی است که حدود 7.5 میلیون هکتار آن جزء کانون های بحرانی بیابان زا است.

جلالی اظهار داشت: بخش کاربری های غیر قانونی رقم قابل توجهی در فرسایش خاک ندارد بلکه بخشی از آن به دلیل شیب اراضی کشاورزی و بخشی نیز به دلیل کاهش پوشش گیاهی است.

وی افزود: همچنین ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور نیاز به عملیات آبخیزداری دارد که در طول سال های بعد از انقلاب حدود ۲۶ میلیون هکتار آن را عملیات آبخیزداری انجام داده ایم.

سالانه ۳۰ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور به دلیل تصرفات غیر قانونی از بین رفته است

علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در همین رابطه اظهار داشت: سالانه حدود ۱۵ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی به دلیل رخدادهای طبیعی و ۳۰ هزار هکتار نیز به دلیل تصرفات غیر قانونی که به تدریج تغییر کاربری داده شده از بین می رود.

وی افزود: ۵۰ درصد فرسایش سرزمین یه دلیل تغییر کاربری ها و ۵۰ درصد نیز به دلیل عوامل طبیعی اتفاق می افتد ضمن آن که حدود ۵۰ هزار هکتار پدیده بیابان زایی در کشور داریم که به دلیل خشکسالی های حدود ۱۵ سال اخیر اتفاق افتاده است.

سالانه ۱۰۰ هزار هکتار در عرصه های طبیعی ، تخریب سرزمین داریم

رئیس کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه سالانه ۱۰۰ هزار هکتار در عرصه های طبیعی تخریب سرزمین داریم یادآور شد: در دهه ۴۰ شمسی حدود ۱۸ میلیون هکتار جنگل داشتیم که این رقم در حال حاضر و در خوش بینانه ترین حالت به ۱۴ و یا ۱۲ میلیون هکتار رسیده است.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه برنامه با اشاره به اینکه سالانه 2 میلیارد تن فرسایش خاک داریم گفت: 90 درصد کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده است لذا 10 درصد کشور مرطوب است.

اگر الزامات کار فراهم شود در سال 96 طرح تنفس در کشور اجرایی شود

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون طرح تنفس افزود: براساس دستورالعمل وزیر در آبان ماه امسال کار را شروع کردیم لذا، امسال حدود 15 قرارداد پیرامون طرح تنفس داشتیم که شامل 150 هزار هکتار می شود. مذاکرات لازم در این باره انجام شد تا اگر الزامات کار فراهم شود در سال 96 طرح تنفس در کشور اجرایی شود.

میزان سالیانه فرسایش خاک به اندازه سه جزیره تنب کوچک، بزرگ و ابوموسی است

وی با بیان اینکه، خداوند سرمایه بی بديلی را در اختیار ما قرار داده است عنوان کرد: میزان جنگل های ما 14.3 هکتار است. میزان سالیانه فرسایش خاک به اندازه سه جزیره تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی است.

جلالی با اشاره به اینکه، 11 میلیون هکتار جنگل داریم افزود: پوشش بالای 5 درصد را جنگل تعریف می کنیم. در کل کشور حدود 2 هزار و 200 نیروی حفاظت داریم، در هر 65 هزار هکتار یک نفر به حفاظت می پردازد اما هر 10 هزار نفر باید به حفاظت از یک هکتار  بپردازند.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه از سال 1334 تاکنون 5 مرحله مسئولیت به عهده سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری است خاطرنشان کرد:  طی 60 سال حدود 15 هزار هکتار کاهش سطح جنگل داشتیم و از سوی دیگر 240 هزار هکتار جنگل طبیعی کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه، 225 هزار هکتار جنگل کاری شده است ادامه داد: یکی از سیاست های ما این است که در شهرهای شمال اجازه توسعه افقی را ندهیم. تعامل خوبی با دستگاه قضایی داریم لذا اطاله دادرسی به دلیل تعدد پرونده ها داریم که شعب ویژه منابع طبیعی و محیط زیست در دادگاه تشکیل شده است.

سالی 25 تا 30 هزار پرونده در دادگاه تشکیل می شود

جلالی ادامه داد: سالی 25 تا 30 هزار پرونده در دادگاه تشکیل می شود لذا حدوداً سالی 70 درصد به پرونده ها رسیدگی و 30 درصد باقی مانده انباشت می شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه از سال آینده بهره برداری های صنعتی و  تجاری از جنگل های کشور باید ممنوع شود گفت: مگر در مواردی که منجر به حادثه شود طرح تنفس جنگل به تصویب رسیده است.

هرگونه بهره‌برداری از جنگل‌های کشور تا 3 سال آینده باید ممنوع شود

وی با تاکید بر اینکه، حداکثر تا 3 سال آینده هر گونه بهره برداری طولی از جنگل های کشور باید ممنوع شود ادامه داد: بهره برداری صرفا باید به درختان افتاده و شکسته محدود شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه، در دهه 70 دو میلیون مترمکعب از جنگل های شمال کشور بهره برداری شد اما اکنون این میزان به 500 هزار متر مکعب رسیده است گفت: حدود30 هزار هکتار تصرفات غیر قانونی هر ساله در اراضی وجود دارد.

دولت مکلف است هرگونه بهره‌برداری چوب را متوقف کند

شاعری با اشاره به اینکه، دولت مکلف است هرگونه بهره‌برداری چوب را متوقف کند افزود: سالانه 100 هزار هکتار در عرصه های طبیعی تخریب زمین داشتیم.

80 هزار پرونده در قوه قضائیه در زمینه تصرف اراضی مفتوح است

وی با بیان اینکه، 80 هزار پرونده در قوه قضائیه برای این موضوع وجود دارد اظهار داشت:  دادگاه ویژه برای واکنش سریع به این تصرفات ایجاد شده است.

دادرسی ها در زمینه تصرف اراضی در دراز مدت انجام می شود

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه، واقعا رفع تصرف کار سختی است گفت: سیستم بررسی شکایات منابع طبیعی به گونه ای است که دادرسی ها را طولانی کرده است و لذا سالانه 60 تا 65 درصد پرونده ها به نتیجه می رسد بقیه انباشت می‌شود.

شاعری با اشاره به اینکه، تغییر کاربری موجب فرسایش و تخریب سرزمین می شود ادامه داد: تصرفات و تخریب فیزیکی در عرصه منابع طبیعی، کشور را به این روز کشانده است.

وی با اشاره به اینکه، 60 درصد زمین به صورت حفاظت شده و 40 درصد رها است گفت: در برنامه ششم 60 درصد باید به 100 درصد برسد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مازندران طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه، محیط بانان به صورت شبانه روزی مشغول انجام وظیفه هستند ادامه داد: در یازده ماهه سال جاری 21 پرونده در استان مازندران تشکیل شد که مربوط به 7 هکتار می شود. با این اعتبارات تعیین مرز منابع ملی بیش از 200 سال طول می کشد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.