سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

کشت خربزه زیر پلاستیکی یک تهدید بزرگ زیست‌محیطی

کشت خربزه زير پلاستيکی با توجه به معضل پسماند و مواد غير بازيافتي در حوزه کشاورزی؛ برای محیط‌ زیست، خاک و تأمین غذای سالم یک تهديد بزرگ محسوب می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در چند سال اخیر در شهرستان تربت‌جام با کشت زیر پلاستیکی و جمع نکردن این مواد غیر بازیافتی که جز پسماند بخش کشاورزی محسوب می‌شود به یک معضل و خطر بزرگ زیست‌محیطی تبدیل‌شده است.
 
رئیس اداره محیط‌زیست تربت‌جام به تبعات استفاده کشاورزان از کشت زیر پلاستیکی به‌ویژه محصول کشت خربزه اشاره کرد و گفت: به اعتقاد کارشناسان استفاده از پلاستیک در کشت محصولات کشاورزی برای خاک بسیار مضر و خطرناک است زیرا وقتی پلاستیک در خاک باقی می‌ماند به شکل عایق عمل می‌کند و مانع تنفس طبیعی خاک می‌شود.

جواد دامن‌پاک افزود: پلاستیک‌های استفاده‌شده در اراضی کشت محصولات کشاورزی و به‌ویژه کشت خربزه پس از برداشت محصول جمع‌آوری نمی‌شود و اراضی دوباره شخم می‌خورد تا برای کشت پاییزه آماده شود.

او با بیان کاهش عملکرد زراعی به این روش‌ها اضافه کرد: پلاستیک مصرف‌شده زیرخاک باقی می‌ماند و از رشد و نمو گیاه به‌صورت طبیعی جلوگیری می‌کند و به‌تدریج یک قطعه زمین مرغوب پربازده را به نامرغوب حالت تبدیل می‌کند.

دامن پاک به دیگر خطرات کشت زیر پلاستیک در اراضی کشاورزی اشاره کرد و بیان داشت: جذب تشعشعات خورشیدی از طریق پلاستیک باعث افزایش دما در زیرخاک شده و اختلالاتی در فعالیت ریشه و گیاه به وجود می‌آورد.

کوتاهی عمر گیاه، ریزی محصول و آلودگی محیط‌ زیست معایب اصلی کشت زیر پلاستیکی

انتهای پیام// س ج
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.