سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بندرعباس؛

بستک شهر فرهنگ و آثار تاریخی

شهرستان بستک به دلیل وجود مکان های گردشگری متعدد هر سال میزبان گرشگرانی از ایران و توریست هایی از سراسر دنیا است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان ،خنجی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان بستک گفت: آرامگاه ها،آسیاب ها،آب گرم ها،کاروانسراها، برکه ها، مساجد و خانه ها با قدمت تاریخی و معماری زیبا از جاذبه های مهم گردشگری شهرستان بستک محسوب می شود. 

 

وی افزود: موزه مردم شناسی جناح،آب گرم های تدرویه، فتویه، فاریاب، سنگویه بازارقدیم بستک ، کاروان سراهای آخوند، مسجد و کتاب خانه ملا محمد نامی ،مسجد جامع قدیم بستک ،مدرسه مصطفویه بستک ، ،قلعه های ایلود ، حمام خان بستک  وحمام سیبه ، شهرتاریخی ساسانی وخانه خان بستک  تنها بخشی از جاذبه های تا ریخی و معماری این شهرستان است که چشم هر بیننده ای را خیره می کند.  
 
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان بستک گفت: بازار بستک واقع در بخش مرکزی این شهرستان یکی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی این شهرستان است.
 
خنجی افزود: قدمت این بازار به دوره صفویه و قاجاریه می‌رسد.

 
 
وی گفت: این بنا در سال ۱۲۹۵ هجری قمری به همت استاد عبدالله امینایی معروف به حاجی استاد ساخته شده‌ وفضای مرکزی آن مرکب از دو ردیف حجره است.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان بستک افزود:  سبک بنا از نوع چهار طاقی است و گنبدی مستطیل بر بالای چهار طاق ساخته شده است.
 
خنجی گفت: قلعه ایلود قلعه ‌ای تاریخی واقع در روستای ایلود از توابع بخش مرکزی شهرستان بستک ، یکی دیگر از نقاط دیدنی این شهرستان است.
 
وی افزود: مصالح به کار رفته در این قلعه ، سنگ ‌های بزرگ و ملاط آن گِل و گچ و ساروج است .
 
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان بستک گفت: کتابخانه خصوصی شرفا شرفایی که از دیگر جاذبه هی گردشگری این شهرستان  محسوب می شود  نه تنها درهرمزگان بلکه در کشور شهرت دارد و اندیشمندان و محققان بسیاری برای بهره مندی ازذخایر آن به بستک سفر می کنند.  
 
خنجی افزود: از جمله مکان های مذبی این شهرستان روستای چاه بنارد و روستای کنچی است که هر سال پذیرای مردم زیادی از ایران و کشورهای خارجی است.
 
وی گفت: یکی از مواد غذایی سنتی بستک مهوه یا مهیاوه است و شهرت فراوانی در جنوب ایران دارد. 

 
 
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان بستک افزود: مردم بستک به زبان اچمی با گویش بستکی سخن می‌گویند که از دسته زبان های پارسی جنوب غربی ایران است. 

 
 
خنجی گفت: شهرستان بستک از شمال به لارستان، از جنوب به شهرستان گاوبندی و شهرستان بندر لنگه، از مغرب به شهرستان لامرد، و از سمت مشرق به شهرستان بندر عباس محدود می شود.
 
وی افزود: شهرستان بستک به علت نزديکي به خليج فارس ونزديکي به منطقه حاره وداشتن موقعيت کوهستاني، داراي ويژگي هاي اقليمي مخصوص به خود است.
 
انتهای پیام /ف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.