سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استقبال اعضای آیورآ از ابتکار جهان بدون خشونت روحانی

سران كشورهای حاشيه اقيانوس هند در اجلاس آیورا از ابتكار رييس جمهور كشورمان مبنی بر جهان بدون خشونت و افراطی گرايی استقبال کردند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، اولين اجلاس سران كشورهای حاشيه اقيانوس هند در جاكارتا پايتخت اندونزی در تاريخ ١٧ اسفند ٩٥ برگزار گرديد.  پيش از اين اجلاس، نشست مقامات ارشد و شورای وزيران به ترتيب در تاريخ ١٥ و ١٦ اسفند ٩٥ تشكيل و  اسناد ٣ گانه اجلاس شامل ميثاق جاكارتا، برنامه كاری ٥ ساله و بيانيه پيشگيری و مقابله با افراط گرائی را تدوين کردند كه در نهایت توسط سران كشورهای شركت كننده به تصويب رسيد.
 
در سند مقابله با افراط گرايی از ابتكار كشورمان در ارائه قطعنامه مربوط به جهان بدون خشونت و افراط گرايي به مجمع عمومی سازمان ملل متحد كه با اجماع تصويب گرديد، استقبال و اين قطعنامه به عنوان مبنايی برای مقابله با تروريسم و افراطی گری مورد تاكيد قرار گرفته است.

با ابتكار هيات جمهوری اسلامی ايران كه به سرپرستی دكتر ظريف، در اين اجلاس شركت كرده است، همچنين اهميت همكاریهای بانكی و خدمات مالی بين كشورهای عضو مورد توجه قرار گرفته و در برنامه عمل پنج ساله اتحاديه درج گرديد.

اهميت بندر اقيانوسی چابهار، ایمنی و امنیت دریایی و نيز اقتصاد مقاومتی از ديگر موضوعات مطروحه توسط هيات كشورمان بود.

وزير امور خارجه كشورمان در سخنان خود در اين اجلاس اقتصاد مقاومتی و پایدار را نیازمند همکاری در تمامی سطوح زیرمنطقه ای و بین المللی قلمداد كرده و آیورا را فرصتی منحصر بفرد و چارچوبی مستحکم برای تقویت هر چه بیشتر روابط اقتصادی میان کشورهای عضو دانست.

وی همچنين ضمن اشاره به موقعيت راهبردی بندر چابهار برای برقراری ارتباط میان اقیانوس هند و خلیج فارس، غرب و مرکز آسیا، قفقاز و اروپا و همچنين با يادآوری برگزاری اولين اجلاس روسای مناطق آزاد سازمان مذكور در ارديبهشت ماه سالجاری در چابهار، اين بندر را مسیری امن و کوتاه برای اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب دانست و بر اهميت آن تاكيد كرد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.