سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محمدجواد ظریف:

ایران ظرفیت‌های فراوانی برای تقویت ارتباطات دریایی منطقه آیورآ با جهان دارد/ تأکید بر اهمیت چابهار

وزی امور خارجه کشورمان گفت: ایران از ظرفیت‌های فراوانی برای تقویت ارتباطات دریایی، از طریق برقراری ارتباطات چند وجهی منطقه آیورآ با سایر بازارهای منطقه‌ای و جهانی، برخوردار است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس سران اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند که در پایتخت اندونزی در حال برگزاری است، خطاب به حاضران گفت: در طول دو دهه گذشته، آیورآ از یک دیدگاه به یک چارچوب چند بعدی برای همکاری تحول یافته است. این چارچوب همکاری منطقه‌ای، و سیله‌ای، برای ارتقاء رشد مستمر اقتصادی و توسعه پایدار کشورهای منطقه با تمرکز بر شش حوزه برخوردار از اولویت و دو موضوع فراگیر است.

وی افزود: از تاسیس آیورآ تاکنون، مفهوم غالب و «دیدگاه کلان توسعه‌» دهه‌ 1990 که عمدتا از طریق مصوبات کنفرانس‌های عمده سازمان ملل متحد شکل گرفته، در چارچوب سه سند اهداف هزاره، دستور کار توسعه و اهداف توسعه پایدار، تکامل یافته است و در دو سال گذشته برخی طرح‌های مورد حمایت سازمان ملل در راستای اقدامات جدید جهانی، از طریق توافق پاریس در خصوص تغییرات اقلیمی، دستور کار آدیس ابابا در زمینه منابع مالی برای توسعه و نیز طرح کاهش بالایای طبیعی، توسعه یافته است.

ظریف تصریح کرد: موضوع حائز اهمیت این است که آیورا طرح و برنامه‌های خود را به نحوی طراحی نماید که نه تنها نیازها و آرمان‌های کشورهای عضو، بلکه اولویت‌های جهانی مد نظر خود را نیز محقق سازد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه این اجلاس فرصت مغتنمی را برای همکاری و پیشرفت فراهم آورده است.، اظهارداشت: ایران از ظرفیت‌های فراوانی برای تقویت ارتباطات دریایی، از طریق برقراری ارتباطات چند وجهی منطقه آیورآ با سایر بازارهای منطقه‌ای و جهانی، برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: بندر ایرانی چابهار دارای موقعیت راهبردی برای برقراری ارتباط میان اقیانوس هند و خلیج فارس، غرب و مرکز آسیا، قفقاز و اروپا است و مسیری امن و کوتاه را برای اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب در اختیار قرار می‌دهد. اولین نشست آیورا با عنوان « مسئولان مناطق آزاد» که در اردیبهشت 1395 در چابهار برگزار شد، ایجاد سازوکاری را برای همکاری و تعیین مراجع ملی به منظور توسعه و گسترش ارتباطات، تجارت و سرمایه‌گذاری در منطقه و فراتر از آن، به تصویب رساند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه ایمنی و امنیت دریایی که به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی در اسناد آیورا ذکر شده، از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: از آنجا که نزدیک به 80 درصد تجارت جهانی از مسیر دریایی و کشتیرانی صورت می‌پذیرد، باید توجه ویژه‌ای به افزایش ایمنی و امنیت از یک سو و جلوگیری از آلودگی دریا از سویی دیگر مبذول داشت.

وی با تأکید بر اینکه افزایش بی‌سابقه راهزنی دریایی در آب‌های غرب اقیانوس هند از سال 2008 تاکنون، همچنان در راه تجارت دریایی مانع ایجاد کرده و ماهیگیری در منطقه را مختل می‌سازد، گفت: ایران فعالانه در مبارزه با راهزنی دریایی در آب‌‌های بین‌المللی مشارکت دارد و بر این باور است که اقدامات هماهنگ ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی امری الزامی برای رفع این تهدید است.

ظریف با اشاره به اینکه منطقه ما همچنین دستخوش خشونت افراط گرایانه و تروریسم است، بیان داشت: بر این اساس، ما از ابتکار میزبان اندونزیایی‌مان برای تصویب « بیانیه مقابله با افراط گرایی خشونت آمیز منجر به تروریسم» کاملا حمایت می‌کنیم. این بیانیه به پیشبرد اهداف طرح رئیس جمهور روحانی تحت عنوان « جهان بر علیه خشونت و افراط» که به اتفاق آرا توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2013 به تصویب رسید نیز کمک خواهد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان خطاب به برگزار کنندگان آریوآ با تصریح بر اینکه جهانی شدن، توأمان چالش‌ها و فرصت‌هایی را ایجاد کرده است، اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی و پایدار، نیازمند همکاری در تمامی سطوح زیر‌منطقه‌ای، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

ظریف در پایان خاطرنشان کرد: آیورآ فرصتی منحصر بفرد و چارچوبی مستحکم برای تقویت هر چه بیشتر روابط اقتصادی میان کشورهای عضو محسوب می‌شود. برنامه اقدام جامع و زمان‌بندی شده که به منظور دستیابی به اهداف آیورا تدوین گردیده، نیازمند اراده سیاسی و اقدام جمعی ماست. در اینجا بار دیگر تعهد بی قید و شرط و همبستگی جمهوری اسلامی ایران را با این تلاش‌ها اعلام می‌نمایم.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.