سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

شهرستان گلپایگان 150 هزار هکتار مرتع مفید دارد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان گفت: مساحت مراتع مفید و دارای تولید علوفه شهرستان 144هزار و 135 هکتار است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،علیرضا حیدری امروز در نشست با خبرنگاران به مناسبت هفته منابع طبیعی اظهارداشت: شهرستان گلپایگان با مساحت یک هزار و 965 کیلومتر در فاصله 180 کیلومتری اصفهان قرارگرفته است.

وی با بیان اینکه مساحت مراتع مفید و دارای تولید علوفه 144 هزار و 135 هکتار است، افزود: تیپ غالب گیاهان مراتع شهرستان دِرمنه و گَون است، از نظر تُپ گرافی غرب شهرستان مسطح و شرق تپه ماهور هستند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان با اشاره به اینکه از نظر تألیف دام مراتع شهرستان به ییلاق و قشلاق تقسیم شده است، تصریح کرد: مساحت مراتع ییلاقی 73 هزار و 151 هکتار  شامل 23 عرف مرتعی و مساحت مراتع قشلاقی 70 هزار و 624 هکتار با 34 عرف مرتعی است.

وی با بیان اینکه در 17 عرف مراتع شهرستان به مساحت 39 هزار هکتار طرح مرتع‌داری تهیه و به تصویب رسیده است، و به منظور حفاظت و مدریت و تألیف دام به بهره‌برداران همان مراتع واگذار شده است، گفت: ظرفیت مراتع شهرستان در دو فصل ییلاق و قشلاق حدود 35 هزار واحد دامی است.

حیدری با اشاره به با عملکرد واحد آبخیزداری شهرستان گفت: اجرای پروژه خشکه چین در قسمت پایاب بند خاکی رودخانه خشک تیکن با اعتبار 600 میلیون ریال با هدف ترمیم بند زه کشی رودخانه انجام شده است.

وی با اشاره به عملکرد مراتع، گفت: در سطح 555 هکتار از مراتع هرستانه سفلی و عباس آباد و مرتع قلعه جمال طی چهار سال مراتع غرق شدند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان افزود: در سال جاری 42 فقره تمدید پروانه چرای دام داران با اخذ عوارض دامی به مبلغ 230 میلیون ریال، نظارت بر اجرای طرح مرتع‌داری ییلاق و قشلاق به منظور رعایت ظرفیت چرای و ورود و خروج دام در سطح 39 هزار هکتار، اجرای طرح مدیریت چرای دام (شمارش دام) در مراتع ییلاق و قشلاق شهرستان انجام شده است.

وی با اشاره به واحد جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری، گفت: پروژه توسعه جنگل دیم به روش کُپه کاری با بذر گونه‌های بادام آمارا و اسکوپاریا در سطح 36 هکتار از اراضی ملی غرقن با هدف افزایش سرانه جنگل و تعدیل آب، هوا و ایجاد تفرجگاه انجام شده است.

جیدری افزود: در بخش جنگل با هدف مراقبت و نگهداری از جنگل‌های سنوات قبل در سطح 195 هکتار از مراتع گَل اِستهلک و هُرستانه علیا و دِهدَه غرقن این پروژه انجام شده است.

وی بیان داشت: نظارت بر اجرای طرح‌های موضوع ماده 3 قانون حفاظت و بهره‌برداری از مراتع و جنگل‌ها به تعداد 3 فقره به مساحت 190 هکتار  و توزیع نهال در هفته منابع طبیعی به تعداد 4 هزار 200 اصله نهال از نوع سرو کاج، اقاقیا، ارغوان، داغداغان و زیتون تلخ در سال جاری انجام شده است.

وی با بیان اینکه توسط واحد یگان حفاظت و کشت مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان در سطح 156 هزار هکتار انجام شده است، افزود: در این زمینه تنظیم صورت مجلس تجاوز به تصرف اراضی ملی 21 فقره به مساحت 16 هکتار، تنظیم صورت مجلس تخلف دام 20  فقره به تعداد 4 هزار و 237 رأس دام غیر مجاز، خلع ید تصرف اراضی ملی به تعداد 13 فقره به مساحت 13.3 هکتار که از ید متصرفان طی مراحل قانونی و صدور آرای خلد ید و به دولت تحویل شده است.

حیدری با بیان اینکه در سال جاری تهیه و توزیع اطلاعیه هشدار دهنده حریق در مراتع شهرستان در بین بهره‌برداران و شوراها انجام شده است، گفت: تهیه طرح اطفای حریق شهرستان برای منابع طبیعی به تصویب رسیده که برای تأیید نهایی به اصفهان ارسال شده است.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان گفت: اجرای پروژه کاداس در اراضی ملی در سطح 70 هزار و 70 هکتار در 15 فقره پلاک‌های شهرستان با اعتبار 84 میلیون تومان در فاز دوم به اتمام رسیده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان اظهارداشت: از محل اعتبارات تملک دارایی 260 میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شده است که تاکنون 50 درصد تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه بند خاکی تیکن گنجایش آبگیری به ظرفیت حدود 1.8 هزار متر مکعب دارد، تصریح کرد: با توجه به نزولات آسمانی در سال جاری حدود 800 هزار متر مکعب آب در یند خاکی تیکن ذخیره شده است، تمام بندهای ذخیره آب در دیگر مناطق نیز به طول کامل آبگیری شده است.

حیدری با اشاره به اینکه 50 بند برای ذخیره‌سازی آب باران از جنس سنگ و سیمان در مناطق مختلف ساخته شده است، اظهار داشت: در شهرستان گلپایگان 60 گونه گیاهی، دارویی و صنعتی مانند بالهنگ، گون، کتیرا و ...... و  دو نوع لاله واژگون قرمز رنگ و زرد رنگ وجود دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان گفت: طی سال‌های اخیر به دلیل کمبود بارندگی و در راستای جلوگیری از نابودی گونه گیاهی کتیرا مجوز بهره‌برداری صادر نشده است.



انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.