سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

پل تاریخی خدا آفرین

پل خداآفرین یکی از آثار تاریخی استان آذربایجان شرقی که در شهرستان کلیبر واقع شده است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛این پل از دو پل مستقل تشکیل شده است که قسمت های از این پل ها شکسته و نیمی از آن باقی مانده است ،ولی  پل دیگر کاملا سالم می باشد این پل ها در نزدیکی سد خدا آفرین و در چند کیلومتری روستای ساری جالو قرار گرفته است .
 این پلها در میان دو قسمت از سرزمین آذربایجان یعنی قره داغ و قره باغ بنا شده اند پل های خداآفرین  به تعداد دو فقره و با فاصله 800 متر از یکدیگر در نقطه باریک این رودخانه ساخته شده است هر دو پل از نظر مهندسی  و معماری با یکدیگر متفاوت دارند یکی از آنها سنگ سفید ساخته شده و 11 دهانه دارد بلندی آن 12 متر و طول آن 130 متر است ،پایین تر از پل سنگی  ،پل دیگری با آجر پخته ساخته شده است چون رودخانه دراین قسمت عریض تر است طول پل آجری  و تعداد دهانه  آن بیشتر است.
 این پل 200 متر طول و 4/5 متر عرض و 15 دهانه دارد برای این پل نیز موج شکن های مخصوصی ایجاد شده  است اندازه آجرها و معماری این  پل ،احداث آن را در سده 13 امکان پذیر میسازد .
برخی معتقدند که چون پل سنگی ناتوان گردید پل آجری  ساخته شد این اندیشه صحیح  نیست چرا که قدیمی ترین پل در سده 19 به سختی  خراب شده است و تازه نتوانسته اند به طور کامل ویران کنند .
در سال 1828 پس از عهد نامه ترکمن چای ،قسمت متصل به دو ساحل پل  منفجر گردید .
این اثر در تاریخ 5 اسفند 1376  با شمارۀ ثبت 1858 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .
انتهای پیام/خ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.