سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لزوم تحقق شعار مدرسه زندگی برای دانش آموزان/ مشارکت‌های مردمی گامی موثر در تامین فضای آموزشی

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مشارکت مردمی نیروی محرکه‌ای برای ساخت مدارس جدید محسوب می‌شود، گفت: تحقق شعار مدرسه سازی باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در هفتمین همایش مدرسه ایرانی، معماری ایرانی که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: سند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش به کیفیت بخشی این نهاد آموزشی در تمامی ابعاد کمک می‌کند.
 
دانش آشتیانی گفت: در سند تحول شش، زیر نظام وجود دارد که یکی از آن‌ها توجه به فضاهای آموزشی بوده و مسائلی همچون معماری ایرانی، مدرسه ایرانی را مورد توجه قرار داده است.
 
وی با بیان اینکه ایمنی و کاربری مدارس نیز در زیرنظام‌ها مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: نیاز به تغییرات عمده در فرآیندهای یاددهی یادگیری داریم که یکی از عوامل فضای کالبدی مدارس است.
 
دانش آشتیانی گفت: یک از برنامه‌های اصلی در سند تحول بحث پررنگ تربیت است که شاید به عنوان برنامه جنبی اشاره شود در حالیکه که اینطور نیست و پرورش و آموزش جدانشدنی هستند و باید در محیط مدرسه به این امر پرداخت.
 
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: باید مدرسه‌ای بسازیم و بستری فراهم کنیم که عنوان و شعار مدرسه زندگی محقق شود یعنی مربی، دانش آموزان و مسئولان در این محیط زندگی کنند و برای دستیابی به آن، فرآیندهای لذت بخش و شاد در این فضا را می‌طلبد.
 
وی تصریح کرد: همه فرآیند‌ها داخل این محیط دانش آموزان را جذب کرده و با سلامت به امر یادگیری بپردازد و نشاط شادابی در آن‌ها وجود داشته باشد بنابراین باید متناسب با این هدف فضای کالبدی طراحی شود.
 
وزیر آموزش و پرورش افزود: ابعاد کلاس درس نقش موثری در جذب دانش آموزان زندگی داشته حتی راهرو‌ها نیز موثر بوده که متاسفانه شاهد آن هستیم که فضای مناسبی ندارد.
 
وی با بیان اینکه نوع چیدمان کنونی مدارس فضای خطابه‌ای را برای دانش آموزان تقویت می‌کند، عنوان کرد: برای مشارکت فعال دانش آموزان چیدمان نقش اساسی در فرآیندهای یادگیری دارد و خود به خود معلم تغییر روش در تدریس را اجرا می‌کند و چنانچه ابعاد پاسخگوی چیدمان نباشد، یادگیری موثر شکل نمی‌گیرد.
 
دانش آشتیانی توصیه کرد: معماران به فرآیندهای نظام آموزشی جدید توجه داشته باشند و فضای متناسب با آن را شکل دهند و فرصت یادگیری از هم دیگر بین پایه‌های مختلف درسی محقق شود.
 
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: براساس بررسی‌های انجام شده تعداد فضاهای مورد نیاز آموزش و پرورش بسیار بالا بوده و از طرفی تعداد کلاس‌های نیازمند قابل تخریب، مقاوم سازی و قابل توجه است.
 
وی ادامه داد: برای رفع نیازهای کالبدی فضای مدارس با نیاز به منابع مالی و مدت ساخت مواجه هستیم که به مشارکت مردمی احتیاج است که البته در ساخت مدارس مناطق محروم مردم گام‌های خوبی برداشتند.
 
دانش آشتیانی با بیان اینکه برای بهره مندی دانش آموزان از امکانات آموزشی در سراسر کشور مردم حتی در مواردی که امکان ساخت کامل مدرسه را نیز ندارند، وارد عمل شده تا هرچه زودتر این تامین فضا انجام شود.
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه با تمرکز بر فناوری‌های جدید مدارس احداث شوند، تصریح کرد:بهره گیری از فناوری‌های جدید نیز می‌تواند طول مدت ساخت مدرسه را کاهش دهد همچنین دوام بنا افزایش یابد.
 
دانش آشتیانی با بیان اینکه باید به تدریج به سمت مدارس سبز گام برداریم، عنوان کرد: رویکردهای مورد توجه در مدارس سبز درسی برای دانش آموزان محسوب می‌شود.
 
وی یادآور شد: در هر استان متناسب با بوم منطقه مدرسه احداث شود و دانش آموز در چنین فضایی از کیفیت آموزشی بالاترین برخوردار می‌شود به عنوان مثال در یک منطقه روستایی مدرسه متناسب با نوع زیست و فضای آن منطقه باشد تا مسئله مدرسه زندگی نمود پیدا کند.
 
انتهای پیام /
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.