سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

استمرار نفوذ ترکها در بازار اقتصادی ایران/فروشگاه‌های زنجیره‌ای ترکیه،نفس بنکداران را می‌گیرد

تلاش ترکیه برای تسخیر بخش هایی از بازار ایران از نمونه اقداماتی است که بنابر اعتقاد کارشناسان، بسیاری از فعالان صنفی در کشور را به چالش خواهد کشید.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،مدت هاست فعالان اقتصادی ترکیه بازار ایران را به عنوان بستر و زمینه ای مناسب برای فعالیت تجاری برگزیده اند و تلاش و تکاپوی آنها برای توسعه بازاریابی در این مرز و بوم به میزانی شدت یافته که مرز نگرانی ها را در نوردیده و بسیاری از بُنَکداران و فعالان توزیع مواد غذایی را در تنگناهای شدید اقتصادی قرار داده اند.

صادق یاوری،دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به اطلاعات دقیق و برنامه ریزی هدفمند ترکیه در عرصه توزیع و فروش مواد غذایی اظهار داشت:امر مذکور موید این واقعیت است که متاسفانه برخی از امتیازات ارائه شده به فعالان تجاری ترک در ایران با سیاست های اقتصاد مقاومتی همخوان نیست.

وی افزود:بر اساس اطلاعات و گزارشات منتشر شده در رسانه ها،اِعمال تخفیف برای واردات محصولات غذایی تولید شده در کشور مذکور به نحوی انجام شده که بر اساس توافق منعقد شده،طرف ترکها تنها یکبار تخفیف صادرات محصولات ایرانی به ترکیه را لحاظ کرده،اما در مقابل کشور ایران این موضوع را بصورت سالیانه در کاهش تعرفه واردات محصولات ترکیه ای عملیاتی می کند.

دانش آموخته رشته اقتصاد گفت:یکی از مخاطراتی که در حوزه فعالیت اقتصادی ترکها در ایران به شدت احساس می شود به فروشگاه های زنجیره ای باز می گردد که با حمایت و پشتیبانی های گسترده ترک ها و با هدف دستیابی به سهم هر چه بیشتر بازار اجرایی می شود.

*تعطیلی مغازه داران و سایه سنگین فروشگاه های زنجیره ای بیم

چندی پیش،علی کرباسی،دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت وگویی با رسانه ها با اشاره به افزایش بی رویه فروشگاه های زنجیره ای خارجی در ایران عنوان کرد:"30 درصد از بنکداران در میدان اعدام تهران تعطیل شده و با تاسیس هر فروشگاه جدید مانند بیم ترکیه،درصد بیشتری از این مغازه ها تعطیل خواهند شد".

امین رستم پور،یکی از فعالان صنفی و توزیع کنندگان مواد غذایی در استان تهران نیز ،با اشاره به نقش تعیین کننده حمایت از تولید کنندگان و توزیع کنندگان محصولات داخلی در حصول و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت:فروشگاه های هایپراستار،جانبو و بیم ، بسیاری از سوپرمارکت داران و فعالان توزیع مواد غذایی را متضرر کرده و بر اساس اظهارات برخی مسئولان، ضریب فروش واحدهای صنفی داخلی فعال در این عرصه قریب به55 درصد کاهش یافته است.

وی افزود:با در نظر گرفتن رکود،تنگناهای مالی،کاهش قدرت خرید مردم و مشکلات اقتصادی متعدد در عرصه اقتصادی،بیش از پیش به عمق مصائب و نارسایی های مذکور پی خواهیم برد.

رستم پور گفت:اگرچه آمار و مطالعه دقیقی دال بر اینکه این میزان کاهش تا چه میزانی ناشی از فعالیت فروشگاه های زنجیره ای اشاره شده بوده است ،انجام نشده،اما تردیدی وجود ندارد که در این کاهش و اُفتِ فروش،نقش چنین فروشگاه هایی بی تاثیر نبوده و قطعا سهمی از این عدد و رقم بسیار نگران کننده،به فعالیت همین فروشگاه های زنجیره ای معطوف می شود.

*سهم محصولات ترکیه ای در قفس فروشگاه ای زنجیره ای رو به افزایش است

سید حمید طباطبایی،یکی دیگر از فعالان صنفی عرصه فروش و توزیع مواد غذایی در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به لزوم ورود مجموعه صنعت،معدن و تجارت برای مدیریت و کاهش و مهار فعالیت فروشگاه های زنجیره ای خارجی در ایران گفت:مشخص نیست،منطق فعالیت چنین مجموعه هایی در ایران بر چه اساسی استوار است.

وی افزود:ممکن است این ادعا مطرح شود که با وجود خارجی بودن فروشگاه های فوق،لذا این کالاها و محصولات  غذایی تولید داخل است که در مراکز مذکور توزیع می شود.

این فعال صنفی عرصه فروش و توزیع مواد غذایی عنوان کرد:اما با یک بررسی میدانی در فروشگاه های مذکور به روشنی به این واقعیت تلخ پی می بریم که متاسفانه سهم محصولات و کالاهای تولیدی کشور ترکیه در قفسه فروشگاه های زنجیره ای اشاره شده،رو به افزایش است.

طباطبایی گفت:در شرایطی که باید حمایت و پشتیبانی از اصناف و توزیع کنندگان محصولات غذایی داخلی به عنوان یک اصل مد نظر قرار گیرد،این بازاریابی و اشتغالزایی برای طرف ترکیه ای نه تنها منطقی نیست،بلکه در آینده زمینه ایجاد و بروز صدمات و چالش هایی عمیق برای فعالان مرتبط با این حوزه در عرصه داخلی( اعم از مغازه داران،بنکداران و...) را فراهم خواهد ساخت.

وی در خاتمه یادآور شد : اساسا فعالیت فروشگاه های زنجیره ای،کسب و کار خرده فروشان را تحت الشعاع قرار می دهد اما در نهایت خروجی و ثمره آن برای تولید کنندگان داخلی،موثر و سازنده می باشد اما راه اندازی فروشگاه هی زنجیره ای ترکیه ای با چنین دستاوردهایی همراه نخواهد بود و در میان مدت و بلند مدت به بَستَری برای بروز چالش هایی عمیق برای اقتصاد کشور مبدل خواهد شد.

گزارش از ناصر رمضانی

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۷:۳۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
این فروشگاه های ارزانسرا برای کارکنان خود, لیست بیمه تامین اجتماعی رد نمیکنند
ناشناس
۱۷:۳۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
باید تولیدات داخلی ارتقلا پیدا کنه
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
جدی
ناشناس
۰۸:۳۱ ۱۲ فروردين ۱۳۹۶
به نظر من هر کشوری مثل ترکیه که میاد تو ایران مغازه باز میکنه باید بزاره ما هم همونجوری تو مملکتشون مغازه بزنیم
ناشناس
۰۱:۲۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
لطفا یک نفر به این سوال پاسخ دهد:
آیا بدون اجازه دولت محترم و بخش دولتی، هیچ کشور بیگانه ای میتواند به این راحتی بازار یک کشور بزرگ مانند ایران را بگیرد و نفوذ کند؟
هدف مسئولان ذیربط با ورود بی رویه اجناس ترک و اجناس چینی چیست؟

بهتر است گاهی هم به کارآفرینانی که در آستانه ورشکستگی هستند نگاه کنید
چرا ماشین آلات مدرن را برای کارگاههای ایرانی نمیسازید و یا وارد نمیکنید

# برای حمایت از اقتصاد ایران،جنس ترک و جنس چینی نمیخریم
sina12
۱۲:۵۷ ۱۴ اسفند ۱۳۹۵
جالبه بنكدار ،بانكدار ،صنعتگران،خودروسازان، كارخانه سيمان، ذوب اهن ...
همه بازار بكر و بدون رقيب را جويا هستند
با اينكه سالهاست انرژي ارزان و نيرو كار ارزان را در دست داشتند!!
سينا
۱۰:۱۰ ۱۴ اسفند ۱۳۹۵
جالبه بنكدار ،بانكدار ،صنعتگران،خودروسازان، كارخانه سيمان، ذوب اهن ...
همه بازار بكر و بدون رقيب را جويا هستند
با اينكه سالهاست انرژي ارزان و نيرو كار ارزان را در دست داشتند!!
آقا قبول كنيد شما نميتوانيد رقابت كنيد
ناشناس
۲۱:۵۲ ۱۳ اسفند ۱۳۹۵
هموطن عزیز به خاطر رونق اقتصادی کشورمان از شما خواهش می کنم جنس خارجی نخرید .حمایت از جنس ایرانی به نفع خودمان است.بایید به تولیداتمان و کارگران کشورمان کمک کنیم
zak
۲۱:۰۷ ۱۳ اسفند ۱۳۹۵
متاسفانه ترکیه اقتصاد مارو هم بدست میارن
ناشناس
۲۰:۵۴ ۱۳ اسفند ۱۳۹۵
جالبه یک زمانی تو خود ترکیه کسی جرات نداشت محصول خارجی مصرف کنه حتی سیگار چون پلیس میگرفت مثلا سیگار وینستون
ناشناس
۲۰:۱۴ ۱۳ اسفند ۱۳۹۵
باید گفته شود که اجناس تولید داخل از لحاظ کیفیت پایین و قیمت بالا در اجتماع توزیع میگردد . در مورد کالاهای خوردنی و آشامیدنی نیز باید گفت که هر روز یک سری مطالب واقعا باور نکردنی می بینیم که در هیچ کشوری وجود ندارد .
حمید
۱۹:۳۰ ۱۳ اسفند ۱۳۹۵
آقا این نظرات فوق تخصصی چیه که میگید کیفیت یعنی رقابت، اینایی که منتقد هستند مقدار کمیت و فروش براشون مهمه...
رهی
۱۹:۰۴ ۱۳ اسفند ۱۳۹۵
نظر بنده حقیر آینه که درسته کیفیت خیلی مهمه ولی باید اینو در نظر گرفت باید امکانات را طوری فراهم آور یم وتولید کننده را را ملزم له تولید جنس با کیفیت کنیم از طریق مؤسسه استاندارد و سازمانهای مرتبط با ان همین ترکیه که نام بردید بنده قشنگ یادمه که رانندگان و کسانی که از ترکیه به ایران سفر مبکردنند با خود دم پایی ولباس زیر وحوله تبربر میبردنند چون خیلی با کیفیت تر ار جنسهای خودشان وقیمت مناسبتر حالا باید متخصصین و دست اندر کاران هر رشته وارد عمل شده وجلوی این بی نظمی را بگیرند نمونه مردم وتولید کنندگان در تبربز با تحربم ونخریدن کفش خارجی یک گام بزرگ برداشتند که باید سر مشق شهرهای دیگر شود
ناشناس
۱۶:۰۹ ۱۳ اسفند ۱۳۹۵
دولت اینها رو آورده.دولت مقصره
ناشناس
۱۳:۳۲ ۱۳ اسفند ۱۳۹۵
این ها را در اقتصاد ایران راه ندید بیچاره کردن اقتصادرو
بنده خدا
۱۱:۴۶ ۱۳ اسفند ۱۳۹۵
خب بنکدارهای ما هم بروند در ترکیه فروشگاهای زنجیره ای بزنند. یکی از علل بیکاری در جامعه ما این است که قوانین ضد سرمایگذاری داخلی و همچنین ضد سرمایه گذاری در خارج کشور افراد ایرانی است.
امیر
۱۱:۱۱ ۱۳ اسفند ۱۳۹۵
اونا هم کیفیت اجناسشون خیلی خیلی بالاس هم قیمت اجناسشون . پس جنس ترک کم هم باشه تو بازار همه مشتری اون جنس خواهند بود.
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۳ اسفند ۱۳۹۵
با واردات هر کالای خارجی به ایران مساوی است با بیکار شدن جوانان.
امیر
۱۰:۰۹ ۱۳ اسفند ۱۳۹۵
وقتی بحث رقابت میاد یکی از علتای حذف رقیب ایرانی و یا ترکیه کیفیت جنسه !! قبول کنیم ترکیه در صنعت تجاری و بسته بندی از ایران جلو زده و تا چند وقت دیگه ایران تبدیل به یک مصرف کننده بزرگ مواد خوراکی ترکیه میشه مگر ! ایران در رویه صنعتی قبول به پیشرفت کنه و با وارد کردن دستگاه های پیشرفته و دادن خط به صنعتگران توانایی مبارزه با اقتصاد قدرتمند ترکیه رو داشته باشه هرچند در ایران سود وارد کردن بیشتر از تولید کردنه و بازار ضعیف و رو به ورشکستگی ایران جولانگاهی برای کشور های در حال توسعه و یا توسعه یافته ست . یکی از علتای حذف بازار ، حذف واسطه و گرانی بیش از حد مواد اولیه ست ...
reza
۱۰:۰۳ ۱۳ اسفند ۱۳۹۵
چرا همش اینجوری میکنیم همانطوری که ما میخاییم صادرات کنیم کشورهای دیگه هم میخان صادرات داشتع باشن خب اگه راس میگین اونقدر با کیفیت تولید کنین که ب همه جا صادر کنیم و داخل رو هم راضی
علی
۰۹:۲۶ ۱۳ اسفند ۱۳۹۵
نفوذ اجناس ترکیه به ایران خیلی خیلی خیلی بهتر از اجناس درجه 8 چینی هاست.
ناشناس
۰۹:۱۶ ۱۳ اسفند ۱۳۹۵
پدر مردم را درآوردن بعضی از سرمایه داران داخلی با تقلید از این فروشگاههای زنجیره ای نمونه داخلیشو راه انداختن و با تخفیفهای مقطعی یک یا چند محصول بازار را در دست گرفتن و باعث بیکاری دهها هزار بنک دار و فروشنده خرد شده اند . هیچکس هم نمیدونه عیب کار کجاست خیال میکنند علتش اینه که قدرت خرید مردم کم شده در صورتی که 40 درصدش مربوط به قدرت خرید است 60 درصد دیگه اش همین فروشگاهها باعث شده اند
کارگر
۰۸:۵۷ ۱۴ اسفند ۱۳۹۵
چرا اونوقت که همین بنکداران عزیز هر طور میخواستن با مردم رفتار میکردن و قیمت هر ساعت افزایش میدادن از این حرفا نمیزدین ؟؟؟