سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد؛

مراقب مسمومیت با شوینده‌ها در خانه تکانی نوروز باشیم

مراقب مسمومیت با شوینده‌ها در خانه تکانی در آستانه ایام نوروز باشیم.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ رضا محمدی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری نسبت به افزایش میزان مسمومیت با شوینده‌ها در فصل خانه تکانی منازل در آستانه عید نوروز هشدار داد.
 
وی گفت: همه ساله در آستانه عید نوروز و شروع فصل خانه تکانی منازل میزان بروز مسمومیت با شوینده‌ها خصوصاً در کودکان به شدت افزایش می‌یابد که خانواده‌ها باید در این زمینه مطلع و هوشیار باشند.
 
محمدی توصیه کرد: برای پیشگیری از بروز این گونه مسمومیت‌ها، هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک کننده، پنجره‌ها را باز کنید تا هوا به خوبی جریان داشته باشد.
 
وی نسبت به اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهر نمک با فرآورده‌های سفید کننده نیز هشدار داد و اضافه کرد: بخار و گاز ناشی از این اختلات بسیار سمی و خفه کننده است.
 
محمدی ادامه داد: هنگام مصرف مواد شوینده، سفید کننده، جرم بر و لوله باز کن در محیط‌ های در بسته و کوچک مانند دستشویی و حمام به هیچ عنوان در آن مکان توقف نکنید زیرا گازهای تولید شده در محیط بدون تهویه مناسب، خفه کننده و سمی می‌باشد.
 
وی توصیه کرد: ضمن استفاده از مواد شیمیایی حتماً از وسایل محافظت کننده مانند ماسک، دستکش بلند، کفش نفوذ ناپذیر، لباس آستین بلند، شلوار بلند و جوراب استفاده کنید.
 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سفید کننده یک ترکیب بسیار خورنده و اکسید کننده است افزود: این مواد می‌تواند به پوست، چشم‌ها و مجاری تنفسی آسیب برساند و تماس آن با پوست ایجاد قرمزی، درد و سوزش می کند و با تحریک مخاط تنفسی سبب ایجاد سرفه و گلودرد می‌گردد.
 
محمدی همچنین توصیه کرد: از اختلاط سفیدکننده با برخی مواد شیمیایی و سایر شوینده‌های خانگی به دلیل خطرناک بودن خودداری شود.
 
وی اظهار داشت: دور نگه داشتن سفیدکننده‌ها از دسترس کودکان و بستن محکم در ظرف سفید کننده بعد از هر بار استفاده، و نگهداری آن در محل خنک و دور از تابش نور خورشید از دیگر نکات حائز اهیمت در استفاده از مواد شوینده است.
 
محمدی تأکید کرد: قبل از استفاده از این گونه مواد، اشخاص مبتلا به آسم، بیماری‌های قلبی و ناراحتی‌های تنفسی از محل دور شوند.
 
وی گفت: در صورت ورود سفیدکننده به چشم‌ها به مدت ۱۵ دقیقه چشم‌ها را زیر آب سرد شستشو داده و فوراً به پزشک مراجعه کنید.
 
محمدی یادآور شد: در صورت بلع سفید کننده، از القای استفراغ خودداری و مصدوم را فوراً به اورژانس منتقل نمایید.
 
انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.