سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تمهیدات ویژه تنظیم بازار شب عید؛

کمبودی در بازار آجیل و خشکبار وجود ندارد/ضرورت اختصاص یارانه خرید مرغ به اقشار کم درآمد

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال مسئولان مرتبط با تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، درصدد تنظیم بازار و رفع کمبود های موجود هستند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص وضعیت بازار شب عید اظهار داشت: امسال  به دلیل بارش های خوب و حجم مناسب محصولات تولیدی، در تامین آجیل و خشکبار شب عید مشکلی وجود ندارد.

وی ادامه داد:امسال میزان تولید پسته به 210 هزار تن رسید که علاوه بر رفع نیاز داخل ، امکان  صادرات 170 هزار تن آن نیز وجود دارد؛همچنین میزان تولید تخمه هم حدود 270 هزار تن بوده است.

 رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با اشاره به برگزاری نمایشگاه بهاره از تاریخ 11 الی 20 اسفند در پنچ نقطه تهران افزود: تنها به 115 نفر از اعضای مجوز دار صنف خشکبار و آجیل ، غرفه واگذار شده است تا به فروش محصولات خود با قیمت پایین تر از سطح شهر اقدام کنند.

وی تصریح کرد: در این نمایشگاه از عرضه محصولات بی کیفیت جلوگیری خواهد شد و قیمت ها نیز نسبت به قیمت شهر حدود 5 تا 7 درصد پایین تر تعیین شده است.

بر اساس این گزارش حسین مهاجران رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: پرتقال شرق مازندران به دلیل سرمازدگی قابلیت ذخیره سازی نداشت اما پرتقال غرب مازندران و جنوب کرمان سالم است و برای شب عید می توان از آنها استفاده کرد.

وی افزود: برای تنظیم بازار شب عید واردات هم داشتیم که از سوی وزارت جهاد کشاورزی انجام شده و بخش خصوصی هم در تدارک آن است اما باید واردات مدیریت شوند تا به تولید داخل ضربه وارد نشود. 

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: بیشترین تقاضای خرید برای سیب، پرتقال، خیار و موز است و در مواقعی هم تقاضا برای کیوی افزایش پیدا می کند.
 
بر پایه این گزارش در ادامه برنامه محمد یوسفی رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در خصوص تنظیم بازار مرغ شب عید گفت: وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت تامین این محصول را بر عهده دارد.

یوسفی افزود: از دو سال قبل برای تولید مرغ برنامه ریزی شد اما مصرف این محصول در کشور در مناسبت هایی همچون شب عید و ماه رمضان افزایش می یابد از این رو باید ذخیره سازی مناسب صورت گیرد و شرکتها ملزم به پشتیبانی هستند تا در زمان پیک مصرف، محصول به بازار عرضه شود.

رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: ذائقه مردم به مصرف مرغ تازه و گرم است و از مصرف مرغ منجمد استقبال نمی شود بنابراین تا حد ممکن برای جوجه ریزی برنامه ریزی می کنیم و امسال نیز همین سیاست را داریم.

یوسفی تصریح کرد:در شرایط کنونی به دلیل افزایش دوبرابری قیمت جوجه در دی ماه ، قیمت تمام شده مرغ نیز افزایش یافته است.

وی گفت: امسال کمبودی برای عرضه مرغ نداریم ولی شرکت پشتیبانی امور دام باید یارانه ای پرداخت کند تا مردم مرغ ارزان دریافت کنند؛دولت نیز باید یارانه را هدفمند کند و به دست اقشار نیازمند برساند.

یوسفی افزود: افزایش قیمت هم دلیل برگرانفروشی  تولیدکننده نیست و به نوسانات بازار بر می گردد اما نبود تعادل در بازار و افزایش قیمت به ضرر مصرف کننده است چراکه با گرانی محصول از قدرت خرید مصرف کنندگان هم روز به روز کاسته می شود. 

وی تاکید کرد: در این شرایط باید کاری کرد که هم نیاز مصرف کننده تامین شود هم سود تولید کننده در نظر گرفته شود ، در این میان تنها دولت است که باید با پرداخت یارانه از مصرف کننده حمایت کند. 


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
مهدی
۱۷:۲۰ ۱۰ اسفند ۱۳۹۵
سهام عدالت ما را بدین تا بگیریم