سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

مراسم "اسفند ملتی" نماد همدلی و نوع دوستی

مردم شهر بافران در آخرین جمعه بهمن ماه، آیین «اسفند ملتی» را با شور و شوق اجرا کرده و به خانه های صاحبان عزا در این سال رفته و از آنان دلجویی می کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،ایرانیان از دیرباز به نوع دوستی و همدلی شهره هستند. همین امر موجب شده تا بسیاری از آداب و رسوم و مراسم اجتماعی در ایران شکل بگیرد که نمونه های آن در سایر نقاط جهان کمتر قابل مشاهده است.

از جمله این آداب اجتماعی، مجموعه سنت های عزاداری و غمخواری با صاحبان عزا است که آیین ختم، سومین، هفتمین و چهلمین روز درگذشت اموات نمونه های آن هستند.

این گونه برنامه ها در هر نقطه از ایران با آداب و رسوم خاص خود و مبتنی بر ویژگی های آن منطقه شکل گرفته است.

شهر بافران با تاریخ کهن خود از این قاعده مستثنی نبوده و از دیرباز برنامه های ویژه عزاداری و همدلی با صاحبان عزا در این شهر شکل گرفته است.

یکی از این رسوم ویژه در بافران با نام «اسفند ملتی» شناخته می شود که به منظور خارج کردن رخت عزا از تن صاحبان عزا و آماده کردند آنان برای عید نوروز انجام می شود.

بدین صورت که در آخرین جمعه بهمن تمام مردم شهر دسته دسته و گروه گروه به منازل تازه درگذشتگان در یک سال اخیر رفته و ضمن همدردی و عرض تسلیت، آنان را مهیای بیرون آوردن رخت عزا و آماده شدن برای خانه تکانی و عید نوروز می کنند.

علت نامگذاری این مراسم به «اسفند ملتی» این است که بنابر تقویم کشاورزی قدیم، ماه های سال ۳۰ روزه بوده و روز اول اسفند این تقویم ۶ روز زودتر از اول اسفند تقویم شمسی است. لذا ۲۴ بهمن در تقویم شمسی اولین روز اسفند در تقویم ملتی خواهد بود.




انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.