سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه؛

دشت ماهیدشت در خطر خشکسالی

دشت ماهیدشت که از سال 84 دشت ممنوعه اعلام شد و هم اکنون با کسری حجم مخازن آب زیر زمینی مواجه است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ مدیر امور آب شهرستان کرمانشاه گفت:دشت ماهیدشت که از سال 84 دشت ممنوعه اعلام شد و هم اکنون با کسری حجم مخازن آب زیر زمینی مواجه است.

مرتضی حسن‌آبادی میزان کسری مخازن آب زیرزمینی این دشت را حدود 250 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت:طی چند سال اخیر که این دشت ممنوعه شناخته شده مجوز حفر هیچ چاه کشاورزی در این منطقه داده نشده و صدور مجوز چاه صنعتی نیز بسیار محدود است و می‌توان گفت طی پنج سال اخیر فقط یک مورد صدور مجوز چاه صنعتی داشته ایم.

به گفته این مسئول، دشت ماهیدشت از نظر ممنوعیت حفر چاه جدید، برخورد با چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها و ... جزو دشت‌های پایلوت در کشور است محدودیت کشت خصوصا کشت محصولات پرمصرف نیز در دشت ماهیدشت اعمال می‌شود.

حسن‌آبادی معتقد است، با وجود همه این اقدامات احیا این دشت زمان‌بر است و کسری مخازنی که طی چند ده سال ایجاد شده ظرف مدت کوتاهی جبران نخواهد شد و به 10 تا 15 سال زمان نیاز دارد تا مقداری احیا شود.

مدیر امور آب شهرستان کرمانشاه خاطرنشان کرد: مطالعاتی هم در خصوص تغذیه مصنوعی دشت ماهیدشت انجام شده که فعلا موفق نبوده و نتیجه نداشته است.

دشت "فیروزآباد" نیز جزو محدوده مطالعاتی دشت ماهیدشت و ممنوعه محسوب می‌شود.


انتهای پیام/پ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۱ فروردين ۱۳۹۶
من اصالتا ماهیدشتی هستم.خطر کم آبی در اینجا جدیه اکثر چشمه هایی که آب روستاها رو تامین میکردن یا خشک شدن یا دبی آبشون کمتر از نصف شده.در مورد ممنوعیت حفر چاه هم دروغه من خودم به چشم خودم سه مورد حفر چاه جدید با مجوز در ماهیدشت رو دیدم ما که دستمون به جایی نمیرسه لطفا شما پیگیری کنید