سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تنبیه همیشه کارساز نیست

برخی از والدین فکر می‌کنند تنبیه فرزندان امری ضروری برای تربیت صحیح آنهاست. اما تنبیه همیشه کارساز نیست و سبب بروز رفتار‌های بدتر هم می‌شود.

فرید توکلیان روان‌شناس و مشاور در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: برخی والدین سعی می‌کنند به جای استفاده از روش‌های تربیتی مانند فریاد و کتک زدن، ناسزا گفتن و یا قهر کردن در برخورد با اشتباهات کودک؛ از روش‌هایی استفاده کنند که به عقیده خودشان دارای اثربخشی بهتری است.

وی در ادامه گفت: سوزاندن دل کودک یکی از این روش‌های تربیتی نادرست است به عنوان مثال والدین برای تنبیه کردن فرزند خود بخاطر انجام کار اشتباهش مقابل او نشسته و با لذت بستنی می‌خورند و به او اجازه خوردن نمی‌دهند.

توکلیان افزود: این کار نه تنها باعث اصلاح رفتارهای ناشایست کودک نمی‌شود بلکه موجب تخریب اعتماد به نفس، خود دوستی، حس امنیت و آرامش در او خواهد شد.

وی تاکید کرد: محرومیت از علایق برای کودک بالای 2 سال نوعی تنبیه است البته به شرطی که در شرایط منصفانه انجام شود تا به او بیاموزیم  رفتار نادرستی را انجام داده است.

این روان‌شناس در پایان تصریح کرد: تنبیه به عنوان آخرین حربه برای کنترل رفتارهای ناشایست کودک استفاده می‌شود و لازم است فرزندان در کنار والدین خود احساس آرامش و امنیت داشته باشند نه اینکه از آنان فراری و متنفر شوند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.