سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

حمام تاریخی چرنداب آذربایجان شرقی

حمام تاریخی چرنداب ساختار و کالبد بنا و نحوه ارتباطات فضایی آن نشان میدهد که قدمت این بنا به اواخر دوره قاجاریه تعلق دارد،نام این حمام از محله چرنداب گرفته شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ حمام تاریخی چرنداب دارای یک ورودی از ضلع جنوبی خود میباشد که از طریق آن  به سربینه میرسیم و از طریق یک  راهرو کوچک به گرمخانه حمام دسترسی پیدا میکنیم .

 حمام  تاریخی چرنداب نزدیک به بیست سال تعطیل بوده است و از سال 1370 به بعد به صورت کارگاه نجاری درآمده ،لذا تغییرات کمی درکالبد بنا ایجاد شده است .پلان قسمت سربینه به صورت چهار طاقی و به شکل دایره میباشد که در نوع خود کم نظیراست.

این طاقهاازکف سربینه شروع شده ودرقسمت فوقانی به وسیله ی یک گنبد به همدیگرمتصل شده وفضای سربسته ای را تشکیل میدهد.این حمام دارای یک حیاط وسیع وبزرگ میباشد که هم اکنون به صورت انباری وپارکینگ درآمده و بلااستفاده است .

مصالح بکاررفته دراین بنا عبارتند:ازآجرکه تمام پیکره بنا را ساخته استملات که نقش چسبندگی واتصال آجرها به همدیگررا برعهده دارد وملات ساروج که دربرابرآب ورطوبت شدید حمام مقاوم میباشد .

در قسمت گرمخانه کاشیکاری قسمتی از دیوارها به منظور رعایت بهداشت حمام درزمانی که فعال بوده وکاربری اصلی خودرا ایفا می کرده است مشاهده می گردد.

دراین بنا تزئینا ت قابل توجهی وجود ندارد.پلان وسیستم ساختاردراین بنا جالب توجه بوده وتا حدی منحصربفرد است به طوری که دهانه قوس ها درقسمت گرمخا نه بیش از6 مترمی باشد، وپلان سربینه نیزبه شکل دایره است.

این حمام در سال 1384  به عنوان اثر تاریخی ملی به ثبت رسیده است این حمام مانند اکثر حمام های موجود در ایران و اقلیم آذربایجان تا حدودی از سطح زمین فاصله گرفته وبنا به عللی که شاید مهمترین آن تامین حرارت مورد نیاز حمام بوده است ، به درون زمین رفته است.

انتهای پیام/خ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.