سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز ؛

آفت خراط مهمترین مشکل معضل باغبانی اسکو

مهمترین معضل موجود در بخش باغبانی شهرستان اسکو ، وجود آفت کرم خراط در بخش وسیعی از باغات گردوی این منطقه است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛فرماندار شهرستان اسکو در نشست کارگروه کشاورزی آب و خاک شهرستان اسکو که با حضور باغاران منطقه برگزار شد ، با اشاره به اختصاص 4600 هکتار از اراضی این شهرستان به کاشت درختان میوه گفت : از این میزان سطح باغات میوه 1600 هکتار آن به کاشت درختان گردو اختصاص یافته که بیشترین سهم باغات این شهرستان به درختان گردو تعلق داشته وعمده درآمد باغداران این منطقه از این درختان تامین می شود .

مرتضی محمد زاده مهمترین معضل موجود در باغات گردوی این شهرستان را وجود آفت کرم خراط عنوان کرد که با نفوذ در ساقه درختان موجب خشک شدن درختان شده و صدمات اقتصادی جبران ناپذیری به باغداران منطقه بوجود

آورده است .

وی گفت : فعالیت این آفت نزدیک به یک دهه می باشد که حدود 70 درصد درختان گردوی این شهرستان را مورد حمله قرار داده و تاکنون اقدامات موثری در جهت مقابله با آن اجرایی نشده است و این عامل موجب نگرانی باغداران و خسارات اقتصادی شهرستان شده است .

شهرستان اسکو با تولید سالیانه بیش از 4 هزار تن گردو رتبه نخست استانی را در تولید این محصول به خود اختصاص داده است .

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم به راه های مقابله با این آفت اشاره کرد و گفت : آذربایجان شرقی چهارمین تولید کننده گردو در کشور محسوب شده و عمده باغات این محصول در شهرستان های اسکو ، آذرشهر و مراغه و عجب شیر واقع شده که حمله آفت کرم خراط موجب کاهش محصول در این استان شده است .

محمد کیا گفت :تغییر نسبی شرایط آب و هوایی و نبود زمستان های سرد و یخبندان ، کاهش فعالیت دشمنان طبیعی این آفت به دلیل کاهش جمعیت آنها و عدم تغذیه صحیح و اصولی باغات موجب شده جمعیت کرم خراط به شدت افزایش یافته و طغیان نماید .

وی اضافه کرد : استفاده از تله های فرونی جهت شکار انبوه این آفت ، ایجاد روش های اختلال در جفت گیری و حفظ تعادل بیولوژیکی محیط و تقویت درختان گردو از جمله اقداماتی است که می توان در مقابله با این آفت بکار برد.

انتهای پیام / ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.