سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

بازاریابی هرمی،از حرام شرعی تا تزلزل در بنیه تولید داخلی/توجیه‌ها برای صدور مجوز چیست؟

بازاریابی هرمی از نمونه فعالیت‌هایی است که چه از حیث شرعی و چه از منظر تولید داخلی،جایز و منطقی به نظر نمی رسد،اما با صدور مجوز قانونی برای چنین فعالیتی،مَثَل گل کم بود به چمن نیز آراسته شد در ذهن ها تداعی شده است.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،شرکت های هرمی عنوان و واژه‌ای غریب و نا آشنا نیست، اکثریت قریب به اتفاق آحاد جامعه با واسطه یا بی واسطه به تبعات،پیامدها و آثار زیان بار این فعالیت اشراف دارند.

چپاول اموال و دارایی های مردم، فریب، دروغ و نیرنگ جزئی جدا ناپذیر از فعالیت شرکت های مذکور به شمار می رود که جوانان و خانواده های بسیاری را به خاک سیاه نشانده است.

بعد از گذشت سالها عده‌ای در قالب و بستری جدید،فعالیت هایی را دنبال می کنند که با تغییراتی در رنگ و لعاب شرکت های هرمی و در ظاهری مُوَجَه، تحت عنوان بازاریابی شبکه ای،کالا و محصولات خارجی را به دست مصرف کنندگان می رسانند.

*بازاریابی شبکه ای چیست؟

بازاریابی شبکه‌ای به فعالیتی اطلاق می شود که بازاریاب، علاوه بر پاداشی که بابت فروش مستقیم محصول دریافت می کند، از بابت افرادی که توسط او استخدام شده اند و به تعبیری به زیر مجموعه او اضافه می شوند نیز کسب در آمد می کند،این زیرمجموعه ها تا چند سطح ادامه پیدا می کند و در چنین قالبی هر آنچه بر تعداد لایه ها و زیر مجموعه ها افزوده شود،سرشاخه ها به سود بیشتری دست خواهند یافت.

*ایرادات فنی بر بازاریابی شبکه ای یا هرمی

امید شاهرخی،دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،در تشریح ایرادات و معایب فنی به این ساز وکار گفت: به واقع،اصل و اساس این فعالیت بر رشد تصاعدی و قارچ گونه زیرمجموعه ها استوار است و هر آنچه به تعداد این افراد و زیرشاخه ها افزوده شود،میزان سود دریافتی از سوی سرشاخه ها و افراد در راس هرم نیز ارتقا پیدا خواهد کرد.

وی افزود: اگرچه در نگاه اول این نوع از فعالیت خوشایند به نظر می رسد،اما بعد از گذشت مدتی با پدیده ای مواجه شویم که از آن تحت عنوان اشباع بازار یاد می شود.

شاهرخی عنوان کرد: این یک اصل و قاعده انکار ناپذیر است که یک محصول قادر نخواهد بود تمام مشتریان نظام تقاضا را به خود اختصاص دهد و بنابراین قاعده،بعد از گذشت مدتی(با افزایش تصاعدی زیرشاخه ها)با یک انسداد غیر قابل اجتناب مواجه می شویم که عملا فضایی برای جذب مشتری بیشتر باقی نمی ماند، زیرا عرضه کنندگان در نهایت به مرحله ای  می رسند که در مواجهه با یکدیگر هر دو عرضه کننده خواهند بود و به تبع،قادر نخواهند بود در آنِ واحد،در قالب متقاضی ایفای نقش کنند.

دانش آموخته رشته اقتصاد گفت: به واقع در این شرایط،شاهد فروپاشی هرم خواهیم بود زیرا وقتی هرم با رشدی حداکثری مواجه شود که تعداد بازار یاب ها بر میزان ضریبِ تقاضای بازار غلبه کند،با پدیده ای مواجه می شویم که عملا امکان جذب مشتری میسر نخواهد شد و این قاعده ای است که در شرایطی فزونی یافتن عرضه بر تقاضا،ظهور و بروز پیدا می کند.

وی افزود:در چنین شرایطی،سودهای هنگفت نصیب سرشاخه ها می شود و عملا زیرمجموعه ها متضرر اصلی این قاعده شوم و منحوس خواهند بود.

*مثال هایی که حاکی از مصادیق استثنائی است

فریبرز غفاری،کارشناس حوزه بازاریابی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،در تشریح پشت پرده تبلیغات شرکت های بازاریاب هرمی یا شبکه ای گفت: عمدتا در تبلیغات شرکت های مذکور این‌چنین عنوان می شود که فلان شخص از محل چنین فعالیت هایی به سودهای کلانی نائل شده است.

وی افزود: اگرچه به ظاهر در بیان مصادیق و مثال ها،انحرافی مشاهده نمی شود،اما در واقع مصادیق مذکور استثنائاتی هستند که با فراوانی چندانی همراه نیست و در میان هزاران نفر،تنها چندین سرشاخه به سودهای کلان دست می یابند و ما بقی افراد،بازیگرانی هستند که در زمین سرشاخه ها و در جهت کسب سود و درآمدهای آنچنانی برای بالا نشین ها،بازی می کنند.

این کارشناس بازاریابی عنوان کرد: به واقع تمامی بازاریاب ها با شکست مواجه نمی شوند،اما کسب سود آنچنانی برای تمامی فعالان این عرصه،سرابی است که تنها در رویا پردازی ها تداعی می شود و در مقام عمل،حصول سودهای آنچنانی،امکان پذیر نخواهد بود.

وی افزود: به واقع،در تبلیغات شرکت های بازاریابی هرمی،مصادیقِ موفق مشمول سرشاخه ها می شود،اما اینکه سرنوشت و میزان سود زیرشاخه ها و بازاریابان جدید و تازه کار چیست،از موضوعاتی است که با اندکی تامل و دقت نظر،به روشنی قابل درک خواهد بود.

*تبلیغ مصرف گرایی،آفتی که جامعه را تهدید می کند

شهرام قریانی،کارشناس حوزه اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،در تشریح پیامدهای مخرب بازاریابی شبکه ای گفت: عنصر و محور اصلی فعالیت در این ساز وکار به تبلیغات شفاهی برای فروش محصول معطوف می شود و به تبع هر آنچه ضریب فروش کالای عرضه شده افزایش یابد، سود بیشتری نیز نصیب بازاریابان خواهد شد.

وی افزود: به واقع،خروجی و پیامد این فعالیت به تعمیق پدیده مصرف گرایی در جامعه منتهی می شود زیرا مصرف بیشتر،معادل کسب سود بیشتری برای بازاریابان و سرشاخه ها خواهد بود.

این فعال حوزه اقتصادی عنوان کرد: این رویه و پدیده غلط در نقطه مقابل سیاست های اقتصاد مقاومتی قرار دارد و با عنایت به فروش محصولات و تولیدات خارجی در ساز و کار مورد اشاره بیش از پیش به عمق تخریبی فعالیت اشاره شده در این ارتباط پی خواهیم برد.

وی افزود: با تاملی بر پیشینه و عقبه فعالیت مذکور در کشورهای دیگر و ممنوعیت ساز و کار اشاره شده در کشورهایی همانند چین که از مقتدرترین اقتصادهای جهان به شمار می رود، پیامدهای منفی این فعالیت محرز می گردد، زیرا در نهایت به بروز بن بست و انسدادی منجر می شود که عملا هرم با از هم گسیختگی روبه رو خواهد شد که جز سرشاخه ها،باقی نفرات از زیان های آن مصون نخواهند بود.

*بازاریابی شبکه ای،حرام شرعی است

در کنار ایرادات فنی و منطقی که از حیث معدلات اقتصادی و اجتماعی به این فعالیت وارد است، بنا بر نظر مراجع عظام، ساز و کار مذکور حرام شرعی به شمار می رود.

آیت ا...العظمی مکارم شیرازی در خصوص حکم شرعی فعالیت در چنین عرصه ای گفت: با پیگیری های ریشه ای و دقیقی که در این زمینه کرده ایم،ثابت شده که این کار به یقین،شرعا حرام است و"اکثر مراجع تقلید " نیز به حرمت آن فتوا داده اند.

با چنین اوصافی،انتظار می رود وزارت صنعت،معدن و تجارت و دیگر دستگاه های ذیربط، این بساط شوم،غیر شرعی،مخرب و زیان بار را جمع کنند.

در پایان انتظار می رود نهادهای مربوطه و در راس آن وزارت صنعت،پیش از اجرای چنین فعالیت هایی،تمامی جنبه های اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی آن را مد نظر قرار دهد.

امید آن می رود در شرایطی که سیاست های اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از دستورکارهای اساسی و کلان کشور مطرح و سالهاست مقام معظم رهبری بر اجرایی شدن آن تاکید می فرمایند،مسئولان با دور اندیشی شایسته تری به اتخاذ تصمیمات مقتضی مبادرت ورزند و از هر گونه اقدامی که در تراز و جایگاه وزین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قابل فهم نیست مجدانه اجتناب کنند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۰
محسن
۰۰:۰۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
واقعا که از دست این شرکتهای الکی خسته شدیم.
ناشناس
۰۱:۰۱ ۰۷ شهريور ۱۳۹۶
جالبه
anti nerwork
۰۷:۰۰ ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
مرجع تقلید میگه حرام ولی جمش نمیکنم خودم یکسال عمر مو سر این گجاشتم هیچی جز ی دومیلون جنس بدرت نخورد و خراب همش دروغ دورغ شستشوی مغزی شدم و یاد گرفتم فقط اونایی که سر شاخه هستن سود میبرن بقیه حمال اونا هستن
جنس ها شون خارجی به اسم ایرانی میفروشن
جنس هاشون خراب هست
به امید خدا جمع شن
تا کسی به درد من دجار نشه
ناشناس
۱۶:۱۶ ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
دختر عموی من از این سیستم ماشین زانتیاشو خریده و من خودم تازه وارد این سیستم شدم با اینکه هنوز پورسانت میلیونی نگرفتم ولی میمونم و میگیرم و به خیلی ها ثابت میکنم نداشتن عرضه کار کردنشون رو اینجوری توجیه نکنن. محصولات ایرانی و مصرفی هست و تا زمانی که فرهنگ سازی نشه مردم به راحتی قبول نمیکنن.
ناشناس
۰۶:۱۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
در باره شرعی بودن صنعت شریف نتورک مارکتینگ، در تاریخ ۲۴ آبان امسال شورای محترم نگهبان بنا به درخواست دیوان عدالت اداری مبحث شرعی بودن و عدم تناقض این صنعت با موازین دین مبین اسلام را تایید کرده .
معین باقی
۱۶:۴۸ ۲۸ بهمن ۱۳۹۵
چرا از افرادی که در این کار تجربه دارند و و تحصیلات این کار را دارند تحقیق نکرده اید و یک تنه به قاضی رفته اید؟چرا نام شریف بازاریابی شبکه ای را با نام منحوس هرمی قاطی میکنین؟
چرا از نمایندگان مجلس و کارشناسان وزارت بازرگانی تحقیق نکرده اید؟
و سوال آخر آیا واقعا تحقیق کرده اید یا صرفا نظرات شخصیتان را انتقال داده اید؟
در بازار یابی شبکه ای اساس کار بر مبنای کیفیت بالا کالاست چرا که کالایی که برند نیست فقط با کیفیت بالا قابلیت برند شدن دارد.کالاهایی که مشاهده میکنید که وارداتی هستند فقط بدلیل عدم تشابه از نظر کیفیتی در بازار داخلی وارد میشوند که وزیر محترم بازرگانی به تمامی شرکتهای دارای مجوز تا سال ۹۷ فرت داده تا حداقل ۷۰ درصد از کالاهای خود را داخلی کنند.و شرکتها هم در این راستا مشغول انجام تدابیری هستند.
که با اجرایی شدن این دستور شاهد اشتغالزایی فراوان و حتی صادرات و ارز آوری برای کشور خواهیم بود.
محمد مکرمی
۱۴:۱۷ ۲۸ بهمن ۱۳۹۵
به نظر میرسد نویسنده محترم این مقاله تحقیقات و بررسی های کافی در این باره نداشته اند، چرا که از همان ابتدای امر مسئله بازاریابی شبکه ای و شرکت های هرمی را یکی میدانند.در اولین بخش های مقاله، بازاریابی شبکه ای بستری جدید برای فعالیت های هرمی برای فروش محصولات خارجی معرفی شد، در صورتی که با کمی بررسی متوجه میشویم که در شرکت های دارای مجوز اکثر کالاها تولید ملی است ضمن اینکه این تجارت با هدف حمایت از تولید و تولید کنندگان داخلی شکل گرفته است. بحث بعدی در زمینه تعریف بازاریابی شبکه ای است که در آن نویسنده به رشد تصاعدی تجارت اشاره کرده ولی بزرگترین خورده وارد به این تعریف عدم اشاره به محدودیت آن در عمق سطوح است که این مسئله زمینه ساز رشد برابر برای همه توزیع کنندگان است.
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۸ بهمن ۱۳۹۵
تمام فعالین اقتصادی برجسته ایران وجهان این کار رو تایید میکنن وبرای توسعه اقتصادی مفید می دونن و 90 درصدکالاهای ارایه شده تولیدچند کارخانه بزرگ داخلی هستن.بهتره با کسی که در این مورد اطلاعات داره مصاحبه کنید.
A
۱۳:۰۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۵
من هجده ماهه کار می کنم ماهی بین 4 تا7 میلیون درآمد دارم و90 درصد محصولات ایرانی و مصرفی خانوار هستن.هیچ وقت هم اشباع نمیشه.پس این همه هایپر مارکت باید ور شکست بشن.
احمد
۱۲:۴۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۵
از کلیه فعالیتهای بانک ها که عامل تورم وبد بختی مردم هستن که بدتر نیست
زهره
۰۹:۰۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۵
چراقبل ازوقوع نبایدعلاج واقعه کرد؟ ماهمیشه منتظرجرم میشینن تاجریمه کنند
امير
۰۳:۵۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۵
خيلي متعجبم از مردمانم كه در هر چيزي نظر ميدهند و ندانسته حرفايي ميزنن و دليل حضور چنين فعاليت اقتصادي رو درك نميكنن
رضا
۰۰:۳۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۵
سلام
اگه چیزی به عنوان اشباع وجود داشت باید واسه شرکت های تولیدی مثه ال جی،سامسونگ و...یه عالمه شرکت دیگه اتفاق می افتاد،تازه محصولات این شرکت ها کالای مصرفی خانوار می باشد یعنی کالایی که در طی طول سال حداقل 5یا6بار استفاده شود.
سید محمد هادی مدنیان
۰۰:۳۱ ۲۸ بهمن ۱۳۹۵
چرا مناظره ای بین یکی از لیدر های با اطلاعات کامل درباره ی بازاریابی شبکه ای (نه لیدر هایی که فقط درآمد بالا دارند ) و یکی از کارشناسان برگزار نمیکنید ؟
این صحبت ها و مقالات یک طرفه با قاضی رفتن است.
erfan
۰۰:۲۸ ۲۸ بهمن ۱۳۹۵
واقعا این شرکت هارو باید تعطیل کنند من هم ازیکی از شرکت های بازاریابی شبکه ای زیان دیدم
سید محمد هادی مدنیان
۲۲:۱۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۵
سلام
میشه بفرمایید چه جوری کار کردید که زیان دیدید؟
123
۱۸:۵۶ ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
قربونت همین که زمان آدم از بین بره واسه هیچی زیان محسوب میشه .
کسی که خوابه رو میشه بیدار کرد کسی که خودشو زده به خواب رو نمیشه هیچ جوره بیدار کرد .
سید محمد هادی مدنیان
۱۵:۰۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۵
سلام
من زمان گذاشتم
ولی زمانم رو از بین نبردم
نگرشم رو عوض کردم
و حالا صاحب دو تا شرکت هستم
شرکت هایی که با یاری خدا تونستم از هیچ بسازمشون
سیدمحمدهادی مدنیان
۰۰:۲۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۵
من حدود 7 ماه هست که مشغول فعالیت در یکی از شرکت های بازاریابی شبکه ای هستم و تونستم آموزش هایی که باید برای یادگیری اونها در سمینار های موفقیت با هزینه های بالا شرکت کنم را به رایگان یاد گرفتم و حتی سود هم کردم.
به کمک و یاری خداوند الان هم مشغول ثبت 2 شرکت کارآفرینی با گردش سرمایه بالا هستم و تا الان باعث اشتغال زایی برای 5 نفر در یکی از این شرکت ها شده ام
عزیزان خواننده توجه داشته باشند بازاریابی شبکه ای نباید شغل اصلی آنها باشد
بازاریابی شبکه ای باید دومین و یا حتی سومین شغل آنها باشد
نباید روزانه بیش از 4 ساعت را به فعالیت در این تجارت بپردازند
این تجارت یک سکوی پرتاب فوق العاده برای پرتاب شدن به سمت موفقیت است به این صورت که در ابتدا شخصی که تازه شروع میکند میفهد که برای موفقیت نباید کارمند برای کسی باشد
ذهنیت و نگرش اشخاص به گونه ای پرورش پیدا میکند که بتوانند به جای کارمند بودن ، کارآفرین باشند
نتورکر موفق
۲۳:۵۴ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
اولا چیزی به نام اشباع در بازاریابی شبکه ای وجود نداره چون با وجود گذشت 70 سال از این تجارت فوق العاده هنوز کمتر از 7% مردم دنیا وارد این تجارت شدن و همان طور که دوستان فرمودن بدلیل بدون مرز بودن فعالیت تجاری در این حرفه امکانش فعالیت در سایر کشورها فراهم می باشد .
دوما محصولات این شرکت ها از محصولات با کیفیت می باشد چون اگر کیفیت نداشته باشه هیچ کس حاضر به توصیه محصول بی کیفیت به اطرافیان خود نمیشود.
هانیه
۲۳:۵۳ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
اگه حرومه پس چرا شورای نگهبان تایید کرد ? این کارشناس اقتصاد هم لطفا یه راهکار واسه بیکاری جوونها بده. وقتی تولیدات داخلی باشه چه عیبی داره ?
محمد جواد
۲۳:۲۹ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
کدوم شغل و صنعت تو ایران اشتغال پایدار داره!!
مهدی
۲۳:۰۴ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
متاسفانه بعضی ها تا بوی پول به مشامشون میخوره دیگه چیزی واسشون مهم نیست!
عزیزان ما میگیریم کخ فروش کالاهاش هیچی اون درست
ولی چرا باید شما از کارکردن زیر مجموعه ها که حتی شما ندیدینشون سود باد آورده به شما برسه مگه شما چقدر برای زیرمجموعه ها زحمت کشیدین که باید هرماه سود به این زیادی به شما برسه!
به نظرتون یکم غیر عادی نیست؟؟؟؟
ما تولید کنندهامون که توی کارشون موندن کارمندامون که از همه بدتر کارگرا که دیگه نگم بهتره پس چجوریه شما بایک ماه کار نه چندان زیاد و شست و شوی مغزی دیگران این همه پول به دست بیارید.
یکم فکر کنید پول حلال با زحمت به دست میاد یکم فکرکنید
ایمان
۱۳:۰۳ ۲۲ آبان ۱۳۹۷
دوست عزیز امیدوارم این پیامو بخونی و پیامهای دیگه رو
اولا اینکه تا ۷۰ درصد محصولات باید تولید داخل باشد
یعنی خودت تولیدد کننده باشی یا تولید ککتده داخلی را حمایت کنی
این یعنی حمایت از تولید داخل
محصولاتی هم هست که نیاز مردم هست اما تکنولوژیش یا در ایران نیست یا شناختی نیست یا اعتمادی نیست و درواقع جنس خارجی هست
مثل لوازم آرایشی و یا تصفیه آب
دوما محصولات باید اولا طبق دستورالعمل دولت عرف جامعه باشد چه از نظر ارزش کالا و کیفیت کالا و قیمت کالا
سوما اینکه کسانی که قراره با شما کار کنن کسانی هستند که دوستشان دارید پس اصولا راضی به ضرر ایشان نیستید
چهارما ما اول مصرف کننده کالا هستیم و در صورت رضایت از کلا و اعتماد طرفین به اطرافیان معرفی میکنیم
پنجما این شرکتها موظف به پرداخت مالیات هستند
ششما هیچ پولی جهت آموزش و ثبت نام نباید بدهید
هفتما هیچ سرمایه گذاری قرار نیست انجام دهید
صرفا الویت خرید مایحتاج خودتان خانوادتان و اطرفیانتان است
هشتما میزان خرید به توان و تمایل خودتان است و شنا میتوانید حتی خرید نکنید هیچ اجباری نیست
نهما آمدن و کار کردن شما و ماندن شما دست خودتان هست
نه کسی شما را به زور مجبور می کند که بیایید نه کسی به زور شما را بیرون میکند
دهما بجای پیش داوری اول کلاسهاشو تمام و کمال بشینید بعد نظر بدید بدرد میخورد یا نه
نترس مجانیه پولی نمیگیرن دوست من
سعید
۲۱:۵۶ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
من دو سال از عمرم رو توی نت وورک یا همون بازار یابی شبکه ای حروم کردم رفت. امیدوارم هرچه زودتر شرکت هاشو پلمپ کنن بخدا قسم جز شست و شوی مغزی چیزی نیست.وفت و زمانی که شما صرف میکنی توی بازاریابی شبکه ای اگه جای دیگه ای صرفش کنی میتونی سه برابر پول در بیاری....
حاجی صارمی
۲۱:۵۱ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
بی جهت فعالیت میلیونی مردم را زیر سوال نبر من زن وبچه هام دو ساله فعالیت میکنند شب وروز به خاطر اقتصاد ایران و کالای ایرانی زحمت میکشن
ناشناس
۲۱:۳۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
من مدتی فعالیت کردم تو سه شرکت اما فقط و فقط اجناسی رو در منزل انبار کردم و نه تنها چیزی بدست نیاوردم بلکه پولمو از دست دادم و محصولات بدردنخور با قیمت بالا
ابوالفضل
۱۹:۱۹ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
من و خانمم تو رودروایسی عضو شدیم , سه ماهی میشه , اولا که هرکسی رو پرزنت میکنیم دو روز بعد پشیمون میشه , وبعدم که به لیدرامون میگیم مشکل شرعی داره بایه کلیپ و متن و ... توجیه میکنن , تو رو خدا اگه واقعا مشکلی داره الان جمعش کنین تا تکلیف ما هم معلوم بشه ,
ناشناس
۱۸:۱۲ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
اگه حرومه چرا مجوز میدن؟
مزیتش اینکه عده زیادی از جوون هارو از بیکاری درمیاره!
zahra
۱۸:۰۵ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
امان از دست این بازاریابی شبکه ای.......خدا نکنه گیر یکی از این ها بیفتی........به شدت افراد پیگیری هستن.......و هر چی بهشون بگی بابا من علاقه ای ندارم اصلا متوجه نمیشن........اگر این پیگیری که در این کار دارن در هر کار دیگه ای هم داشتن عالی میشد........دعا میکنم اگر کسی به این کار علاقه ای نداره هیچ وقت یعنی هیچ وقت گیر این شرکت ها نیفته.
ياسي
۱۷:۵۸ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
بنده و دختر عموي بنده در يكي ازاين شركت ها تنها با 1 سال فعاليت به در آمد ماهيانه 2 ميليوني رسيديم . درست يا نادرست بودنش هم دولت مشخص كرده و اطمينان خاطر داده.
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
بعضیا با یکسال فعالیت به ماهی 7 میلیون هم رسیدن
بهونه
۱۷:۱۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
اگر واقعا حرام هست چرا جلوی انرا نمیگیرند؟
اینهمه اگهی استخداماستخدام در مورد بازاریابی هست و یک نمونه هم بازاریابی تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی که خودم مستقیما زنگ زدم برای استخدام و مصاحبه. گفتند ما زیرمجموعه ای کار میکنیم. بعد از چند ماه اگر فروش خوبی داشته باشی خودن میتونی عضوگیری کنی. تمام بازار کار را همین بازاریابیها قبضه کرده و چون هرمی هم هستند محدودیت سنی ندارند.
ایمان
۱۳:۱۶ ۲۲ آبان ۱۳۹۷
دوست عزیز اگر علاقه مندی باید هم پروانه کسب بازاریابی شبکه ای هم جواز کالا هم جواز شعبه باید ارائه کنند
این شرکتها در صورتی میتونن اینطور فعالیت کنند که مجوز شبکه ای دریافت کنند طبق قوانین
رامیز
۱۵:۵۳ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
سلام... ایا بنظر نمی رسه یکم دیر شده وبازارایابی شبکه ای ب مرحله ای رسیده که الان هزاران نفر درست یا نادرست مشغول این کار هستند. باید سالها پیش این موارد مطرح می شد.
حسین رستمپور
۱۵:۵۲ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
به هیچ وجه این مطلب شما صحت ندارد و ای کاش از چند کارشناس معتبر و دارای اطلاعات استفاده میکردید.بنده خودم مشغول به فعالیت در این زمینه هستم و درآمد بالایی ندارم ولی کاملا زوایای کار رو بررسی کرده ام....چند نکته به ذهنم میرسه که لازم میدونم بگم..اول اینکه محصولات عرضه شده در این شرکت ها طبق قوانین وزارت صنعت کاملا مصرفی میباشد پس در نتیجه این فرایند کالاهایی نیست که اشباع شود و بازار آن را پس بزند..دوم اینکه طبق قوانین 90 درصد کالاهای عرضه شده در این شرکتها باید ایرانی و ساخت داخل باشد در نتیجه نه تنها لطمه ایی به تولید داخلی نمیزند بلکه حمایت نیز میکند
ناشناس
۱۵:۳۹ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
این مطلب کاملا غیررر منطقیه این کسی ک اینجااا نظر داده دانش اموخته بازاریابی هست بهتره قبل از انتقال این اطلاعات کمی درمورد موضوعات تحقیق کنی
ناشناس
۱۵:۳۶ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
واقعا که از دست این شرکتهای الکی خسته شدیم.
روح اله
۱۵:۱۶ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
مگه کالای ایرانی نمیفروشن که باعث میشه فروش کارخانه های کشور زیاد بشه و به درامد برسن و رشد کنن کارگر استخدام کنن و رو به جلو برن و ارز از کشور خارج نشه کجاش خلاف حرام؟
به نظر شخص بنده اشبا نمیشه چون همه وارد نمیشن چون میتونن با ازاد کردن ی قانون جلو اشبا شدن بگیرن هر نفر بتون تو چند شرکت بازار یابی کار کنه
وحید عطایی
۱۵:۱۴ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
بالاخره یکی بیاد بگه ما بفهمیم بازاریابی شبکه قانونیه یا نه بسه دیگه خسته شدیم از یک بوم و دو هوا.
ایمان
۱۳:۲۱ ۲۲ آبان ۱۳۹۷
دوست عزیز میخوای بدونی
باید کلاساشو شرکت کنی
به سایت پلیس فتا و پلیس ۱۱۰ و وزارت معدن صنعت تجارت مراجعه کن حتی میتونی حضوری بری به صنف بازاریابی شبکه ای و کسب تکلیف کنی
ولی زمان کلاساشو شرکت کن رایگانه چیزی که از دست نمیدی
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
من واقعا از مسئولین محترم خواهشمندم با این پدیده به صورت جدی برخورد کنند.چون خیلی پدیده ی بد و منحوسیه و آدم رو به خاک سیاه مینشونه.
ناشناس
۱۴:۳۲ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
با این بازاریابی های هرمی همه ی جوونا و نیروی کار کشورمون دارن به سمت بازاریابی میرن و عرصه ی تولید خالی میمونه
مهدی
۱۴:۲۳ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
پس چرا هیچکس هیچ کاری نمیکنه؟!
افرادزیادی الان درگیرشن خیلی از دوستان منم شروع به کار کردن به منم خیلی پیشنهاد دادن...
حالا دست رو دست بزارید چندوقت دیگه که کار از کار گذشت و افراد زیادی بدبخت شدن که اکثرا هم جوون هستن بیایید هی برنامه هایی مثل شوک بسازید هی مستند بسازید بگید وای این بدبخت شد این خودکشی کرد این ورشکست شد و ارین حرفا...
فرشاد رضایی دوست
۱۳:۳۸ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
از خدا میخوام هر کی تو این راه هست که متاسفانه هر روز هم داره بیشتر میشه زودتر از این راه بیاد بیرون و خودشو بدبخت نکنه چون فقط این کار تلف کردن وقت و جوانی و بدون حرفه بزرگ شدن و پول ریختن تو جیب ی مشت آدم مفت خور هست.
ان شا الله
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
متاسفانه یک بام و چند هوا
امین
۱۲:۳۴ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
چرا در مورد چیزی که هیچ گونه شناخت ندارید و اطلاعات تون کامل نیست اظهار نظر می کنید
کالاهایی که توزیع می شوند 96درصد تولید داخله
خسته از تناقضات
۱۱:۳۸ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
بخدا دیگه شورش رو درآوردن
این چه وضعشه ؟
اگه مشکل داره چرا به این شرکت ها مجوز میدن؟
کجای این شرکت ها و محصولات شون بدرد نخوره ؟
شما یه چی میگین ...
اتاق اصناف و صنت معدن یه چیز میگه ...
مرجع تقلید میگه حرومه حرومه ...
علی
۱۰:۴۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
در بسیاری از شرکت های بازاریابی شبکه ایی محصولات ایرانی داره تولید میشه و تمام محصولات مصرفی هستند پس چیزی بنام اشباع وجود نداره چون بعد از گذشت 5 سال حدود 1 میلیون نفر از جمعیت کل ایران وارد بازاریابی شبکه ایی شدن و جدا از این بازاریابی شبکه ایی در حال بین امللی شدن است پس سود کلانی برا ملت و دولت داره بابت مالیاتی که از این شرکت ها اخذ میشه
سید محمدهادی مدنیان
۰۰:۵۵ ۲۸ بهمن ۱۳۹۵
با صحبت علی اقا موافقم
به نظرتون چرا بعد از 60 سال فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای در برخی کشورها هنوز این تجارت و فروش محصول در این کشور اشباع نشده و هر روز هم داره قدرتمندتر و محبوب تر میشه ؟؟؟؟