سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

کمبود ۸۰ هزار میلیارد تومانی اعتبار برای اجرای طرح جامع مشهد

طرح جامع مشهد برای اجرا، بعد از تصویب نهایی نیازمند منابع درآمدی است که این رقم 100 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدرضا حسین‌نژاد معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت: مجموعه مدیریت شهری برای اجرای طرح جامع با 80 هزار میلیارد تومان کمبود اعتبار روبرو خواهد بود که روند تحقق‌پذیری این طرح را به زیر 20 تا 25 درصد خواهد رساند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد افزود: طرح جامع شهر مشهد برای اجرا، بعد از تصویب نهایی نیازمند منابع درآمدی است که این رقم 100 هزار میلیارد تومان خواهد بود.
وی گفت: 50 درصد از این میزان مربوط به کاربری‌های خدماتی دولتی شهر چون فضاهای آموزشی و مراکز دولتی مانند بهداشت درمان، آموزش و پرورش و... است که دولت آنها را احداث می‌کند و 50 هزار میلیارد تومان باقی مانده مربوط به کاربری‌های خدماتی شهری همچون فضای سبز، معابر و... است که باید تامین اعتبار شود.
وی افزود: با توجه به اینکه دولت برای ساخت اماکن دولتی اعتبار تخصیص می‌دهد، اما برای زمین آن اعتباری تخصیص نمی‌دهد و این امر سبب می‌شود که در بخش تامین اعتبار برای اجرای طرح‌ها، با 50 هزار میلیارد تومان کمبود اعتبار مواجه شویم.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت: از طرفی هم برای کاربری‌های شهری 50 هزار میلیارد تومان دیگر، اعتبار نیاز است و این هم در حالی است که درآمد سالیانه نقدی شهرداری به صورت خوش‌بینانه 2 هزار میلیارد تومان است که به همین نسبت به برآورد ریالی افزوده می‌شود که با این وضعیت در طی 10 سال اجرای طرح نمی‌شود، 20 هزار میلیارد تومان زمین خریداری کرد.
حسین‌نژاد ادامه داد: با احتساب این رقم، شهرداری مشهد برای اجرای طرح جامع با 80 هزار میلیارد تومان کمبود اعتبار روبرو خواهد بود که با فرض خوش‌بینانه روند تحقق پذیری طرح جامع شهر مشهد را به زیر 20 تا 25 درصد خواهد رساند.
وی گفت:با توجه به اینکه طرح جامع، سند توسعه شهر مشهد است، قطعا بعد تصویب با این رقم 25 درصدی اجرا نخواهد شد.
وی افزود : وقتی منبع درآمدی برای اراضی وجود نداشته باشد، پاسخگویی مناسبی به شهروندان نخواهد شد و در مدت 18 ماه نمی‌توان با تراکم کم مسکونی پروانه ساختمانی به آنان اعطا شود به این معنا که عملا طرح جامع اجرا نشده است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت: همچنین در مسیر تصویب نهایی طرح، الزامات شهری باید مشخص شود تا طرح تفصیلی بتواند به اجرا کمک کند.
حسین‌نژاد افزود: مشاور طرح تفصیلی باید مکان‌ها را مثلا برای کاربری فضای سبز و کاربری پهنه سکونت و... ببیند و نیازها و کاربری‌های لازم را مشخص کند و میزان رقم مالی دقیق را برای اختصاص اعتبار و منابعی که می‌توانند آن را تامین کنند را مشخص کند.
انتهای پیام// ز.ی


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.