سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رویترز: ترامپ علی‌رغم شعارهای انتخاباتی‌اش گزینه‌های زیادی برای مقابله با کره شمالی ندارد

خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی امکانات دولت جدید آمریکا برای مقابله با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی پیونگ‌یانگ پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: با اینکه دونالد ترامپ –رئیس جمهور آمریکا- در جریان مبارزات انتخاباتی خود وعده داد با اقدامات کره شمالی به طور جدی برخورد خواهد کرد، واکنش محدود وی به آزمایش موشکی «پیونگ‌یانگ» نشان می‌دهد گزینه‌های بسیار کمی برای مقابله با برنامه‌های موشکی و هسته‌ای این کشور دارد.

واکنش‌های پیونگ یانگ نشان می‌دهد راهکارهای باراک اوباما- رئیس‌جمهور سابق آمریکا- (از تحریم پیونگ‌یانگ تا تقویت سامانه‌های دفاعی موشکی آمریکا) تأثیر چندانی در محدود کردن برنامه‌های کره شمالی نداشته است.

دولت‌های پیشین آمریکا برای کنترل کره شمالی تلاش کرده‌اند چین را نیز تحت فشار قرار دهند؛ اما فایده چندانی نداشته است.  

به نظر می‌رسد پیونگ‌یانگ قصد ندارد از برنامه‌های هسته‌ای یا موشکی خود دست بکشد و فقط دو گزینه دیگر برای مقابله با آن پیش روی ترامپ است. یکی از این گزینه‌ها رویارویی نظامی است و گزینه دیگر، مذاکره. اگر گزینه اول انتخاب شود خطر وقوع جنگ منطقه‌ای وجود دارد و اگر گزینه دوم در پیش گرفته شود به این معنی است که پیونگ یانگ برای انجام اقدامات خود جایزه گرفته است. پس هیچکدام از این دو مورد نتایج موفقیت‌آمیزی ندارد.

«بانی گلاسر» یکی از متخصصان امور آسیا در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن معتقد است ترامپ با گزینه‌های محدودی در برابر کره شمالی رو به روست.

واکنش اولیه دونالد ترامپ به آزمایش موشکی اخیر پیونگ یانگ علی‌رغم تصور همگان بسیار حساب شده و محدود بود. این در حالیست که رئیس‌جمهور آمریکا از زمان روی کار آمدنش از 20 ژانویه تاکنون به اقدامات ایران واکنشی شدیدتر نشان داده است.

ترامپ که در روزهای گذشته میزبان شینزو آبه –نخست‌وزیر ژاپن- در فلوریدا بود، به خبرنگاران گفت: «من فقط می‌خواهم همه به درستی و به طور کامل متوجه باشند که آمریکا از ژاپن حمایت می‌کند».

ترامپ به کره شمالی یا هر طرح تلافی‌جویانه‌ای علیه اقدامات پیونگ‌یانگ اشاره‌ای نکرد. این در حالیست که آزمایش موشکی اخیر کره شمالی آزمونی برای دولت جدید آمریکا به حساب می‌آید.

زمانیکه کیم جونگ-اون «رهبر کره شمالی» در ماه ژانویه اعلام کرد کشورش در آستانه آزمایش یک موشک بالستیک بین‌قاره‌‌ای است، دونالد ترامپ در یک پیام توییتری نوشت: «این اتفاق رخ نمی‌دهد!»

استیون میلر –مشاور کاخ سفید- در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اِی‌بی‌سی اعلام کرد بیانیه‌ی یک جمله‌ای ترامپ در واقع ابراز همبستگی با ژاپن و بسیار مهم بود. وی همچنین در مصاحبه با فاکس‌نیوز‌ساندی اعلام کرد دولت جدید قصد دارد متحدانش در منطقه را برای مقابله با اقدامات تهدیدآمیز کره شمالی تقویت کند. 

با اینکه امکان دارد ترامپ هر لحظه پیامی را برای انتقاد شدید از پیونگ‌یانگ در توییتر منتشر کند؛ اما  نخستین واکنش وی که بسیار آرام بود نشان می‌دهد دستیارانش وی را متقاعد کرده‌اند که پیونگ‌یانگ را به اقدامی که قابل اجرا نیست تهدید نکند، بویژه حالا که استراتژی وی برای رفتار با کره شمالی هنوز شکل نگرفته است.

دستیاران ترامپ اعلام کردند رویکردی قاطعانه‌تر نسبت به «صبر استراتژیک» باراک اوباما –رئیس‌جمهور سابق آمریکا- برای مقابله با کره شمالی در نظر دارند؛ اما از جزئیات آن چیزی نگفتند. صبر استراتژیک اوباما شامل افزایش تدریجی تحریم‌ها و فشار دیپلماتیک بر پیونگ‌یانگ بود.

یک مقام آمریکایی که اجازه فاش شدن نامش را نداد در این خصوص گفت احتمالاً دستیاران ترامپ قصد دارند تحریم‌های مالی پیونگ یانگ را سنگین‌تر کنند، همچنین مانورهای مشترک نظامی و تجهیزات هوایی و دریایی در اطراف کره شمالی افزایش خواهد یافت. حتی امکان دارد سامانه‌های دفاع موشکی جدیدی نیز در کره جنوبی نصب و راه‌اندازی شود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.