سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری در گفت‌‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

10 درصد بودجه مصوب برای حل ریزگردها تاکنون هزینه شده است/ نیاز مردم به راه حلی سریع برای معضل گرد و غبار

نماینده مردم اهواز گفت: دولت برای حل معضل ریزگردها 200 میلیارد تومان مصوب کرده است اما تاکنون تنها 10 درصد این مبلغ به دست ما رسیده است.

علی ساری نماینده مردم اهواز در گفتگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بحران گرد و غبار در اهواز گفت: وزیر نیرو به علت افزایش میزان ریزگردها در شهرستان اهواز حضور پیدا نکرده‌اند بلکه به علت برنامه دیگری بوده است.

وی افزود: دولت برای حل معضل ریزگردها 200 میلیارد تومان مصوب کرده است اما تاکنون تنها 10 درصد این مبلغ به دست ما رسیده است، در حقیقت میزان حقیقی این مبلغ مشخص نشده است. بنده به همراه سایر نمایندگان اهواز "همایون یوسفی" و "جواد کاظمی نسب" از اداره منابع طبیعی سوالی پرسیدیم که این مبلغ در کجا هزینه شده است.

ساری با اشاره به اینکه این موارد دوای درد مردم نیست، خاطرنشان کرد: هم اکنون مردم نیاز به راه حلی سریع و کارگشا برای معضل گرد و غبار دارند در غیر اینصورت این مصوبات چند میلیارد تومانی فرقی به حال مردم نمی‌کند.

عضو فراکسیون امید با اشاره به اینکه وزیر نیرو در جلسه تحقیق و تفحص آب، معاون خود را فرستاده بود، تصریح کرد: "میدانی" معاون وزیر نیرو با اقتدار تمام گفت که ما همچنان اصرار بر انتقال آب داریم، اگرچه پیوست زیست محیطی نیز ندارد اما ما آب را منتقل خواهیم کرد، نتیجه این اقدامات افزایش ریزگردها در شهرستان اهواز است.

وی با بیان اینکه شهرهای حاشیه اهواز ریزگرد ندارند، افزود: "معصومه ابتکار" رئیس سازمان محیط زیست به همراه لوئیس کارشناس محیط زیست در جلسه بررسی علل ریزگردهای شهرستان اهواز بیان کردند که 95 درصد علت این موضوع عوامل خارجی است در حقیقت منظور این بود که ما نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم، اگرمنابع ریزگردها تماما خارجی است پس چرا این مشکل در شهرهای مرزی وجود ندارد.

ساری در ادامه گفت: زمانی که ریزگرها اتفاق می‌افتد حوزه برق و سیستم‌های حفاظتی عمل می‌کنند که این نشان دهنده سالم بودن این تجهیزات است و تنها دلیل قطعی برق وجود ریزگردهاست و تنها دلیل این ریزگردها انتقال آب و مدیریت ضعیف است، معضل این شهرستان خیلی حادتر از این مقداری است که به چشم می‌آید.

وی به مسئله مهم وجود رادیواکتیو در این شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: در بستر تالاب‌ها به مرور زمان و در طی قرن‌ها مواد رادیواکتیو تولید شده که تماما سرطان زا است، وجود ریزگردها و این مواد رادیواکتیو موجب افزایش بیماری سرطان در میان مردم این ناحیه شده است، آب مانع از پخش این مواد رادیواکتیو در محیط می‌شد اما هم اکنون بر اثر انتقال آب این مواد در محیط منتشر می‌شوند.

نماینده مردم اهواز مجلس برای این موضوع کمیته تحقیق و تفحص تشکیل می دهد و افزود: دولت به دنبال تصویب بودجه 200 میلیارد تومانی برای این قضییه است اما ما می‌خواهیم که وزیر مربوطه برای وجود ریزگردها به مجلس بیاید و پاسخگوی نمایندگان باشد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.