ادغام بخش سودای سیمرغ و نگاه نو
اولین اتفاق مهم امسال ادغام بخش نگاه نو با سودای سیمرغ بود، به این شکل که کارگردانان پیشکسوت با کسانی که اولین فیلم خود را ساختهاند در یک دسته قرار گرفتند و با هم رقابت میکنند، که این تصمیم مخالفان و موافقان زیادی داشت.
افزایش فیلمهای بخش سودای سیمرغ
امسال تعداد آثار ارائه شده برای حضور در جشنواره مانند سالهای گذشته متقاضی فراوانی داشت و این باعث شد که دبیر جشنواره تصمیم جدیدی را اتخاذ کند و تعداد فیلمهای بخش اصلی را به سی و سه فیلم برساند که با تعداد داوران و زمان ممکن امری غیر طبیعی به نظر میآید چون کار آن ها را از دیدن تا قضاوت و اعلام نامزدها بسیار دشوار میکرد. البته محمد حیدری در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران اعلام کرد که این تعداد زیاد است و امیدوار شد چه خودش و چه هر کسی که دبیری سال آینده را عهده دار شد، این را به 22 فیلم برساند.
اولین حاشیه جشنواره
اما اولین حاشیه این دوره از جشنواره هنگام انتخاب آثار رخ داد و فیلمهایی از حضور در جشنواره باز ماندند که از جمله مهمترین آنها میتوان به فیلمهای «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری؛ «ملی و راههای نرفته» اثر تهمینه میلانی و «هجوم» به کارگردانی شهرام مکری اشاره کرد.
همچنین فیلم «امپراطور جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ طادی، برای بخش خارج از مسابقه جشنواره انتخاب شد که خود عوامل فیلم از حضور در جشنواره انصراف دادند و فیلم «شعله ور» ساخته حمید نعمت الله هم با به پایان نرسیدن فیلمبرداریاش امکان حضور پیدا نکرد.
تحریم جشنواره توسط انجمن منتقدان
امسال منتقدان مانند سالهای قبل قرار بود حضوری پر رنگ از لحاظ ورود به جشنواره داشته باشند که با عکسالعمل متولیان این رویداد روبرو شدند و قرار شد برای تعداد بسیار کمتری نسبت به سال گذشته کارت صادر شود. اما این دعواها همچنان ادامه داشت تا زمانی که اسامی هیات انتخاب اعلام شد. با توجه به اینکه درخواست انجمن منتقدان مبنی بر حضور داشتن یکی از منتقدان در جمع هیات انتخاب تایید نشد، طی بیانیهای جشنواره را تحریم کردند تا در کاخ رسانه و جلسه پرسش و پاسخ حضور پیدا نکنند، در ادامه محمود گبرلو اعلام همکاری کرد و به عنوان مجری تمام جلسات را برگزار کرد، البته در کاخ رسانه برخی از منتقدان حضور داشتند.
چند هزار نفر بدون کارت ماندند
سالهای گذشته کاخ رسانه جای سوزن انداختن هم نبود و بیشتر غیر سینماییها حضور داشتند، تصمیم گیری متولیان برای امسال این شد که این تعداد را به حداقل ممکن برسانند تا اهالی رسانه و آن تعداد سینماگری که حاضر میشوند با آسوده خاطر بیشتری به کار خود بپردازند.
پردیس ملت؛ دست راست جشنواره فیلم فجر (از نگاه برگزار کنندگان)
پردیس سینمایی ملت امسال به عنوان کاخ مردمی جشنواره از اجرای فرش قرمز گرفته تا نمایش فیلم، پذیرای سینماگران و مردم بود و استقبال خوبی از آن به عمل آمد و رضایت متولیان را به همراه داشت و به نوعی میتوان گفت جور شلوغتر نشدن کاخ رسانه (برج میلاد) را کشید.
اعلام فیلمهای حاضر در کاخ جشنواره و مردمی
جشنواره فیلم فجر به علت تقارن با ایام فاطمیه یک روز زودتر آغاز به کار کرد، جشنواره ای که شور و شوق گذشته را نداشت و فیلم های انتخابی هم نمی توانستند شگفتی آفرین شوند و از همه مهم تر کاخ رسانه ها خلوت بود و خود صاحبان آثار هم علاقه زیادی برای تماشا فیلم ها نداشتند.
مشکل سیستم صوتی
صاحبان برخی آثار به مشکل سیستم صوتی سالن نمایش برج میلاد اعتراض داشتند و عکس العملهای آن ها را در نشست خبری و یا قبل از نمایش فیلم برانگیخت که در روز آخر مسئول فنی کاخ آن را گردن فیلم و صاحبان اثر انداخت.
فرش قرمز پهن شد
قرار نبود فرش قرمزی در کاخ رسانه برای عوامل فیلم پهن شود که پهن شد و عوامل پس از گذر روی آن در جایگاهی برای عکس گرفتن قرار می گرفتند البته این اتفاق جاه و جلال سالهای قبل را نداشت و به سادگی و در خلوتی کامل به کار خود پایان دادند.
خنثی بودن فیلمها و قتل، محوریت فیلمها
کلیت فیلمهای امسال نسبت به سال گذشته از جذابیت کمتری برخوردار بودند، البته شاهد بازیهای خوب، سوژههای بکر، قسمتهای فنی با کیفیت و... بودیم که متاسفانه نبود فیلمنامهای با چارچوب جذاب همه را در خود حل کرده بود و اکثر فیلمها با دفع مخاطب روبرو شدند.
فیلمها به نمایش در میآمدند و اغلبشان با استقبالی از جانب هنرمندان و منتقدان رو به رو نمیشدند و شاهد ترک زود هنگام سالن نمایش توسط حاضران بودیم، تا نوبت به نمایش فیلم «دعوتنامه» ساخته مهرداد فرید رسید که یکی از پر حاشیه ترین اکرانهای فیلم بود و تماشاگران در نقاط عطف فیلم و موقعیت های احساسی و اثر گذار آن میخندیدند و کار را مسخره می کردند.
امسال کارگردانان محوریت قتل را موضوع فیلم های خود قرار دارند.
خدمات ضعیف و اعتراض خبرنگاران
متاسفانه امسال امکانات رفاهی برای اهالی رسانه و حتی مهمانان جشنواره بسیار ضعیف بود که عدم کیفیت لازم در ارائه غذا صدای همه را درآورد و این زمانی بود که جشنواره روزهای پایانی خود را پشت سر گذاشت. همچنین خبرنگاران به چک کردن مداوم و بی رویه کارت های خبرنگاری نیز معترض شدند.
همچنین برخورد نامناسب با اهالی رسانه و بی احترامی توسط هنرمندان صدای اعتراض خبرنگاران را بلند کرد.
نشست های پرحاشیه
فیلمها پشت هم نمایش داده می شدند و خبری از دیدن فیلمی خوب نبود، نشست های خبری نیز پس از اکران هر فیلم برگزار می شد و حاشیه دارترین نشست خبری، مربوط به نشست فیلم «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی و تهیه کنندگی منصور لشکری قوچانی بود. فیلمی که بیشتر از خود فیلم، حاشیه هایش حرف می زدند و در سالن نمایش هم زمانی که مخاطبان به برخی از صحنه های فیلم می خندیدند، پولاد کیمیایی پسر آقای کارگردان که علت همه حواشی بود، بر سر یکی از تماشاگران فریاد زد.
همچنین در نشست خبری فیلم «نگار» به کارگردانی رامبد جوان، خبرنگاران از مانی حقیقی بازیگر فیلم خواستند که به خاطر رفتار های بد گذشته اش با خبرنگارن عذرخواهی کند، اتفاقی که در نشست خبری فیلم «رگ خواب» نیز برای لیلا حاتمی افتاد و عصبانیت اصحاب رسانه را به همراه داشت.
عصبانیتی که به نشست خبری فیلم «اسرافیل» ساخته آیدا پناهنده رسید و در ابتدا برنامه، خبرنگاران شروع به اعتراض از بازیگرانی که به مقام اهالی رسانه احترام نمیگذارند، کردند.
آخرین نشست خبری پر حاشیه هم مربوط به فیلم «فصل نرگس» به کارگردانی نگار آدربایجانی می شد که عوامل در نشست خبری حضور پیدا نکردند و تنها سحر صباغ سرشت، تهیه کننده کار آمد و گفت به اید دلیل که کاندیدا های جشنواره امسال دو روز زودتر اعلام شدند، عوامل فیلم ناراحت هستند و در نشست حضور پیدا نمی کنند، به این دلیل که نمایش فیلم ما در رئز های آخر است و پس از اعلام نام دیگر کسی به سالن نمی آید.
اعتراض به زمان بد اکران فیلم تنها برای فیلم «فصل نرگس» نبود. عوامل فیلم «بیست و یک روز بعد» نیز از زمان اکران فیلمشان ناراضی بودند و به همبن جهت در سینما آزادی چند روز زودتر از نمایش اثر در کاخ سانه ها اکران خصوصی برگزار کردند.
افزایش شدت چک کردن کارتها و اعتراض هنرمندان
در این دوره از جشنواره نسبت به چک کردن کارت ها خیلی سخت گیری می شد و این اتفاق باعث شد که بهزاد فراهانی را به دلیل نداشتن کارت در ابتدا به داخل راه ندهند و پژمان بازغی هم که در یکی از روز ها فراموش کرده بود که کارتش را با خود بیاورد، برای ورود با مشکل مواجه شده بود و منوچهر هادی هم سعی در آوردن خواهرزاده اش به داخل کاخ رسانه ها داشت که او هم با مانع مواجه شد.
اعلام نامزدهای جشنواره و لورفتن اسامی برگزیدهها
مهم ترین اتفاق جشنواره فجر امسال را می توان داوری آن دانست که شگفتی ساز شد و بازی های خوب افرادی چون حامد بهداد، الناز شاکردوست و بهرام افشاری، کارگردانی فریدون جیرانی و... نادیده گرفته شد و افراد زیادی از میان لیست نامزد ها برای نشان دادن اعتراض خود، انصراف دادند.
باران کوثری به علت دیده نشدن بازی حامد بهداد در «سد معبر»، منوچهر هادی، محمد حسین مهدویان، سعید سهیلی و... نسبت به انتخاب نامزدها گلایه کردند.
عدم حضور برخی نامزدها در مراسم تجلیل از آنها
پس از اعلام نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین، مراسمی جهت تجلیل و اهدای هدیه به آنها برگزار شد که تعدادی به هر دلیل در آن حضور نیافتند.
واکنش به اعتراض ها و کنار کشیدن ها
مینره قیدی، مسعود سلامی و محسن نصراللهی به نشانه اعتراض انصراف خود را اعلام کردند.
محمد حیدری دبیر جشنواره این اتفاقات را امری طبیعی نامید و گفت باید به نظر هیات انتخاب و داوران احترام گذاشت. همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد کمیتهای به همراه مشاور عالی وزارت و رییس سازمان سینمایی برای رسیدگی به این اتفاقات تشکیل میدهد که پس از این صحبتها بیان کرد که تا این لحظه استدلال معترضان محکم نبوده است.
جدال لفظی ایوبی و بهروز افخمی
بهروز افخمی در برنامه هفت در صحبت هایی نسبت به داوری های این دوره و عملکرد رییس سازمان سینمایی اعتراض داشت و در طرفی دیگر مسئله دوتابعیتی محمد حیدری را مطرح کرد که صالحی امیری باز هم واکنش نشان داد و گفت که مسئولان در وزارت ارشاد دوتابعیتی نیستند، محمد حیدری هست و از پنج داور هیچ اطلاعی ندارد.
اختتامیه پرحاشیه
سرانجام با اعلام برگزیدگان جشنواره فجر، سی و پنجمین دوره به پایان رسید و نکته قابل تامل برگزیدگان این دوره بود که محمد حیدری در ابتکاری جالب برای بهترین بازیگر نقش اول دو بازیگر را معرفی کرد و حاشیههای بی پایان اختتامیه.
در نهایت سی و پنجمین دوره از جشنواره فجر به پایان رسید و به خاطرات پیوست.
انتهای پیام/