سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

پیروزی انقلاب پایان سود آمریکایی‌ها از بازار ایران/ انقلاب سفید بلای جان شاه ایران

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران خودکفایی در دستور کار قرار گرفت و دست آمریکایی‌ها از بازار پر سود ایران کوتاه شد.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا پهلوی همیشه برای نشان دادن خوش خدمتی به آمریکایی ها از پیشنهادات آنها استقبال می کرد و مواردی چون انقلاب شاه و مردم که توسط آنها ارائه شده بود را اجرا می کرد.

اجرای برنامه آمریکایی انقلاب شاه و مردم سوغات شاه از واشنگتن

فروردین ماه است و شاه به سفر می‌رود، مقصد واشنگتن،‌جایی که جان اف کندی ریاست جمهوریش را می‌گذراند و برنامه‌های ویژه‌ای برای دولت‌ و برای هم پیمانش در کشورهای جهان سوم دارد.



چند روز بعد شاه به ایران بر می‌گردد و چند ماه بعد اسم انقلاب سفید یا انقلاب شاه و مردم را روی برنامه‌های کندی می‌گذارد و از آن رونمایی می‌کند.

برای انقلاب سفید 19 اصل نوشته بودند مثلا اصلی با عنوان سهیم کردن کارگران در سود کارخانه‌ها  و یا ملی کردن جنگل‌ها و مراتع،‌ایجاد سپاه دانش و سپاه بهداشت  و شناخته شده‌ترین اصلش هم اصلاحات ارضی بود که می‌گفت زمین‌های کشاورزی را از مالکان می‌گیرد و بین کشاورزان توزیع می‌کند.

اسم خوبی داشت، انقلاب سفید و اصولش را هر کسی که می‌شنید بدش نمی‌آمد،‌توزیع سود کارخانه بین کارگران و توزیع زمین بین کشاورزان، اما این شعار خوب در واقع ویترین همان برنامه‌هایی بود که در امریکا برای نوسازی در جهان سوم نوشته شده بود. برنامه‌ای که با ویژگی‌های جامع ایرانی ناسازگار بوده و در عمل راه جدیدی برای ادامه استعمار در کشورهای مورد نظر آمریکا بود.

آرت بیلسدر این باره می گوید: محمدرضا پهلوی پیرو کارهای پدرش به دنبال مدرنیزه کردن ایران بود. با همکاری و فرامین کندی شروع به یک سری اقدامات به نام انقلاب سفید کرد اما همه این انقلاب سفید نظر وایده‌اش از امریکا بود. انقلاب سفید در واقع ژستی بود که شاه برای نشان دادن دموکراسی در ایران به راه انداخت.

همچنین نراقی گفته است که هیچ‌ وقت شاه در برابر پیشنهادهای آمریکا نه نمی‌گفت یا نمی‌گفت حرفتان را اصلاح کنید یا من راه کاری بهتر از این که شما می‌گویید دارم. مطیع آمریکا بود و از خدایش بود که آمریکا یک مطلبی را بگوید و اعلام کند که پیشنهاد ماست، او از آن خوشحال می شد و جزئیات را می‌پرسید.

انقلاب سفید بلای جان محمدرضا

بدین ترتیب شاه پیشنهاد امریکایی‌ها را اجرا می‌کند و امیدوار است با وجود انقلاب سفید مردم به فکر انقلاب دیگری نباشند و برنامه کندی بلاگردان حکومتش شود اما زمان که می‌گذرد اصول انقلاب  سفید بلاگردان که نمی‌شود هیچ، هر کدام همچون آتش زیر خاکستر به نارضایتی مردم دامن می‌زند.



ویلیام سیلر در این خصوص می گوید: بعد از اتقلاب سفید تظاهرات در قم شروع شد. بر این اساس آن چه که به من به طور مستقیم می‌دانم نیروهای شاه وارد مساجد شدند و با بی احترامی به روحانیون خشم آنها را بر انگیختند. این اقدامات تظاهرات 6 هزار نفر یا تعداد بیشتری از مردم را در پی داشت. هزاران نفر در این تظاهرات کفن به تن داشتند و این پدیده‌ای بود که قبل از آن هیچ‌کسی نمونه آن را در ایران ندیده بود.

در میان اصول این برنامه آمریکا اصلاحات ارضی بیشترین نارضایتی‌ها را به دنبال داشت چرا که عظیم‌ترین بخش از تولیدکنندگان روستایی به مصرف کنندگان محصولات کشاورزی وارداتی تبدیل شدند و خواب آمریکایی‌ها برای وابستگی کشاورزی ایران تعبیر شد.

حسین فردوست رئیس دفتر ویژه اطلاعات و دوست صمیمی شاه در کتاب ظهور سقوط سلطنت پهلوی درباره انقلاب سفید می‌گوید: اصلاحات ارضی دقیقا یک طرح آمریکایی بود که توسط کندی رئیس جمهور آمریکا به شاه دیکته شد تا ایران را محتاج واردات گندم از این کشور نماید که این طرح عملی هم شد.

زیان بارترین پیامد اصلاحات ارضی درتولید گندم و جو بود. در حالی ایران سالانه 7 میلیون از این دو محصول را تولید می‌کرد، سطح تولید پس از اصلاحات ارضی به 4 میلیون تن کاهش پیدا کرد و گندم‌های آمریکایی با قیمت‌های گزاف کمبود داخلی را جبران می‌کرد.

سلیوان سفیر وقت آمریکا در تهران در این زمینه می‌نویسد: به علت کاهش تولیدات کشاورزی و افزایش مصرف داخلی قسمتی از در آمد نفتی صرف واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی و عرضه آن در بازارهای داخلی می‌گردید. ایران در آن سالها بزرگترین وارد کننده برنج آمریکایی بود و تامین مواد غذایی آن از کشورهایی مثل استرالیا و زلاندنو و چند کشور اروپایی شرقی صورت می‌گرفت.

کار در زمین‌های کشاورزی دیگر به صرفه نبود. اصلاحات ارضی کشاورزان را از زمین‌های زراعیشان دور کرد و رشد زاغه‌نشینی و حلبی‌‌آبادها در حاشیه شهرها از جمله پیامدهای وسیع مهاجرت روستائیان به شهرها بود.

محمدرضا پهلوی امید داشت طرح آمریکایی انقلاب سفید مانع از انقلاب اعتراضات مردمی شود اما گذر زمان نشان داد همین انقلاب به اصطلاح سفید روی او را سیاه‌تر کرده است.

سپهری در این باره گفته: تا زمانی که ایران یا هر کشور دیگری مستقل نباشد و خودش سرنوشت خود را تعیین نکند محال است اصلاح شود. من خوش بینم به آتیه ایران هستم چرا که تا زمانی که سفیر انگلیس و آمریکا باشند و دستور بدهند مملکت ما درست نمی‌شود.  

محمدرضا پهلوی با اجرای طرح‌هایی همچون انقلاب سفید اهداف آمریکا‌ها پیاده و ایران را به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان  محصولات کشاورزی آمریکایی تبدیل کرد اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران خودکفایی در محصولات کشاورزی در دستور کار قرار گرفت و دست آمریکایی‌ها از بازار پر سود محصولات کشاورزی ایران کوتاه شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: پهلوی ، شاه ، انقلاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.